gardeshban.ir

گنبد نمکی جهانی در موقعیت جغرافیایی N282548 E520711 در مرز استان فارس و بوشهر واقع است.
کد خبر: ۱۸۲۸۶
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۸-1398 July 22
گردشبان (gardeshban.ir) :
این گنبد نمکی در ۱۰۰ کیلومتری جنوب غربی شهرستان فیروز آباد واقع است. 

کوه جهانی یا گنبد نمکی جهانی در جنوب فیروزآباد در استان فارس قرار دارد.این گنبد نتیجه تکاپوی تبخیری های سری هرمز (پرکامبرین پسین-کامبرین میانی) و ظهور آن در سطح زمین است که در پایانه شمال باختری تاقدیس سورمه دیده می شود. 

از دیگر پدیده های کارستی چشمه های آب شور و آب معدنی است که در داخل و اطراف این گنبدنمکی وجود دارد. کارن های شیاری، لغزش، درزهای نمکی که بعضی منشا تکتونیکی و بعضی دیگر بر اثر انحلال به وجود آمده است، غارها، گالری های انحلالی، ستون های انحلالی که به نام دودکش جن معروف هستند و …. از فرم های مهم کارستی در منطقه محسوب می شوند. 

کوه جهانی یکی از بزرگترین برون رانی های فعال نمکی در کوه های زاگرس است. نمک از حدود ۴ کیلومتری زیر سطح دریا تا ۱.۵ کیلومتری بالای سطح دریا افزایش می یابد. این توده نمکی از برون رانی های نسل سوم نمک هرمز در زاگرس کنونی است.

از نظر ساختاری این گنبد شبیه به یک بیضی است که قطر بزرگ آن در جهت شمالی جنوبی می باشد و در انتهای غرب تاقدیس کوه سرمه به سطح زمین رسیده است. حداکثر ارتفاع آن در شمال شرق ۱۴۸۳ متر و حداقل ارتفاع آن در جنوب غرب ۷۰۰ متر است. بخش شمالی ساختار نسبت به بخش جنوبی مرتفع تر است.

گنبد نمکی جهانی در مرز استان فارس و بوشهر+تصاویر

گنبد نمکی جهانی در مرز استان فارس و بوشهر+تصاویر

گنبد نمکی جهانی در مرز استان فارس و بوشهر+تصاویر
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار