gardeshban.ir

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران گفت که ۱۱ زیرخاکی تاریخی و میراثی استان که در محوطه باستانی «وستمین» کیاسر از توابع شهرستان ساری کشف شده بود، ثبت ملی شد.
کد خبر: ۱۸۳۱۱
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۸-1398 July 22
گردشبان (gardeshban.ir) :

سیف‌الله فرزانه، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران افزود: این آثار سفالینه‌های هستند که قدمتشان به دوران اشکانی باز می گردد و صبح امروز در جلسه شورای ثبت کشور در فهرست آثار ملی قرار گرفتند.

وی با اعلام این که از سوی میراث فرهنگی مازندران این ۱۱ اثر برای  ثبت ملی به شورا ارائه و تمامی آن‌ها اکنون ثبت شده‌اند، گفت که با اتفاق امروز تعداد آثار ثبتی استان مازندران در فهرست ملی به ۲۹ اثر رسیده است. 

فرزانه قدیمی‌ترین آثار منقول ثبتی مازندران را مربوط به حدود سه هزار و ۸۰۰ سال پیش معرفی و پیش بینی کرد که آثار قدیمی تر در محوطه‌های باستانی استان یافت شود. 

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که تا پایان امسال ۱۲ ثر منقول دیگر از استان مازندران به ثبت ملی برسد. 

مدیرکل میراث فرهنگی مازندران گفت که در حال حاضر ۲۰ هزار قلم اثر منقول در خزانه میراث فرهنگی استان موجود است که ۱۶ هزار قلم از آن‌ها در استان ثبت و برایشان پرونده تشکیل شده است.

گورستان وستمین کیاسر یکی از مهم‌ترین محوطه‌های باستانی کشور است که در جریان عملیات حفاری به منظور انتقال خط لوله گاز از دامغان به ساری از دل خاک بیرون آمد.

این محوطه که در سال ۱۳۹۴به شماره ۳۱۳۳۸ در فهرست آثار ملی ثبت شد، قدمتی پنج هزار ساله دارد و تاریخ آن به دوره اشکانیان بر می‌گردد.

نخستین فصل کاوش در وستمین سال ۹۴ آغاز انجام شد و در پی آن ۶۰ گور دخمه در محوطه که ۴۸ گورِ آن باز شده بود، از دل خاک بیرون آورده شد. باستان شناسان در دومین فصل کاوش هم که سال ۹۶ انجام شد ، ۱۲ گور دیگر را بررسی کردند تا بتوانند عرصه محوطه را به مشخص کنند.

آثار منقول ثبتی امروز نیز حاصل سومین مرحله از کاوش در این محوطه باستانی است.
 
ایرنا




پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار