gardeshban.ir

در صورتی که شما جزء آن دسته از طبیعت گردانی هستید که به کوهستان و جنگل علاقه دارید احتمالا می توانید معنای وافعی سرما را بفهمید.
کد خبر: ۱۸۳۵۹
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۸-1398 July 24
گردشبان (gardeshban.ir) :
بسیاری از ما فکر می کنیم که می دانیم سرما چیست، اما واقعا نمی دانیم. اصلا نمی توان تصور کرد که سرمای زیر منفی 30 درجه با لباس های خیس چه معنایی دارد! بگذریم... به عنوان کسی که زیاد مسافرت می روید لازم است بدانید سرما چیست و چه بلایی سر انسان می آورد و کمک های اولیه در مقابله با آن چیست.

علائم و نشانه های یک فرد سرمازده عبارت است از:

1- ابتدا بدن آنها دچار لرز می شود

2- پوست سرد و خشک می شود

3- نبض کند می گردد

4- تعداد تنفس بیمار کمتر از حالت طبیعی می شود

5- درجه حرارت بدن به 35 درجه یا کمتر می رسد

6- خواب آلودگی ظاهر می شود که ممکن است به کُما منجر شود

7- ممکن است ایست قلبی رخ دهد

لرز اولین واکنش دفاعی بدن برای گرم کردن خود است و بدن بطور خودکار سعی می کند تا با افزایش کار عضلات حرارت بیشتری تولید کند و دمای قسمت مرکزی خود را ثابت نگه دارد. اما با پیشرفت آسیب و کاهش بیشتر دمای بدن، این واکنش دفاعی نیز مختل می شود.  گیج و منگ شدن مصدوم و از دست دادن قدرت قضاوت و تصمیم گیری و از دست دادن هماهنگی حرکات و فعالیتهای بدنی، اشکال در تکلم و صحبت کردن و همچنین سفتی و انقباض عضلانی از دیگر علائم هیپوترمی می باشد.

کمک های اولیه:

1- همانند سایر سوانح، ابتدا ارزیابی صحنه ی حادثه، دور کردن یا پرهیز از خطر و درخواست کمک را فراموش نکنید.

2- ارزیابی اولیه مصدوم و انجام مراحل ABC  (کنترل راه هوایی، تنفس، ضربان قلب) و دیگر کمکهای اولیه ی ضروری در صورت لزوم

3- انتقال مصدوم به مکان گرم و خشک  و ترجیحا سربسته (مانند ساختمان، چادر و ماشین)

4- خارج کردن لباس های مرطوب، خیس یا تنگ مصدوم و در صورت امکان پوشاندن لباس خشک به مصدوم و قرار دادن وی در داخل کیسه خواب یا انداختن چند پتوی گرم و خشک بر روی او

نکته:توجه داشته باشید که هیچگاه بدن مصدوم را با مالش گرم نکنید و او را نیز تشویق به انجام فعالیتهای بدنی و راه رفتن نکنید.

بدلیل کاهش درجه حرارت بدن و بروز اختلال در سیستم الکتریکی قلب، هر ضربه ی ناگهانی ممکن است منجر به بی نظمی های بسیار شدید و کشنده در ضربان قلب فرد گردد. بنابراین حتی برای خارج کردن لباس های مصدوم ابتدا آنها را قیچی و سپس از بدن مصدوم خارج کنید.

در صورتی که فرد هوشیار است و دچار تهوع و استفراغ شدید نیست  می توانید، نوشیدنی و غذای گرم به وی بدهید. البته فراموش نکنید که میزان گرمایی که از طریق نوشیدن به بدن وارد می شود قابل توجه نیست و سعی کنید روی گرم کردن های کلی تر متمرکز شوید.

حتی در صورت فقدان هوشیاری و دیگر علائم حیاتی مثل تنفس و نبض نباید فرد را مرده قلمداد کرد. هر فرد دچار هیپوترمی باید حتما به مراکز درمانی منتقل گردد و تحت درمانهای لازم از جمله گرم کردن بدن قرار گیرد.

اگر اندامی در بدن مصدوم کاملا یخ زده است، فقط و فقط در صورتی اقدام به گرم کردن آن نمایید که مطمئن هستید آن عضو مجددا در معرض سرما و یخ زدن قرار نخواهد گرفت.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار