gardeshban.ir

متخصصان آمریکایی و افغان پروژه مرمت آثار باستانی افغانستان را که هشت سال پیش توسط نیروهای داعش تخریب شده بودند آغاز کردند.
کد خبر: ۱۸۳۹۶
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۸-1398 July 24
گردشبان (gardeshban.ir) :

نظامیان داعش در سال ۲۰۰۱ آثار باستانی متعلق به قرن سوم میلادی از جمله دو مجسمه بزرگ بودا و چندین اثر باستانی کوچکتر را که در موزه ملی  افغانستان نگهداری می‌شدند، تخریب کردند.

حالا موزه ملی افغانستان با کمک یک پروژه تحت حمایت ایالات متحده قصد دارد تمامی  این آثار باستانی تکه تکه‌شده را تا سه سال ‌آینده به یکدیگر متصل کند.

محمدفهیم رحیمی، مدیر موزه ملی افغانستان در این‌باره بیان کرد: «این پروژه برای ما بسیار اهمیت دارد چراکه مرمت میراث ما، هویت ما و گذشته ما محسوب می‌شود. آیین بودایی بیش از ۱۰۰ سال در افغانستان قدمت داشته است. این مدت زمان بخش اعظمی از تاریخ ما را تشکیل می‌دهد.»‌



سال اشغال این کشور توسط شوروی در دهه ۸۰، جنگ‌های داخلی و نزاع علیه طالبان، بخش زیادی از هنر، ‌آثار باستانی و معماری افغانستان را به نابودی کشانده است. همچنین بسیاری از آثار باستانی افغانستان در این بین دزدیده و به خارج از این کشور فروخته شده‌اند.

اما چندی پیش کارشناسان افغان در کنار متخصصان موسسه شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو  با استفاده از عکس‌های آرشیوی آثار باستانی این موزه و با کمک تجهیزات و مواد شیمیایی که توسط تیم موسسه شرق‌شناسی تهیه شده است روند بازسازی و مرمت آثار باستانی موزه ملی افغانستان را آغاز کردند.
 




مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار