gardeshban.ir

گزارش/
سفرهای اقساطی این روزها در سبد سفر جای گرفته‌اند در این میان نه تنها دارا بودن چک بانکی یکی از ملزومات انجام این نوع سفرهاست بلکه باید ماهی ۲ تا ۳ درصد کارمزد ماهانه نیز پرداخت کنید.
کد خبر: ۱۸۴۵۸
تاریخ انتشار : شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۸-1398 July 27
گردشبان (gardeshban.ir) :
نوسان نرخ دلار در حوزه گردشگری ایران جریانات متفاوتی به راه انداخت. از یکسو ایران تبدیل به مقصدی ارزان برای گردشگران خارجی شد و از دیگر سو سفر به کشورهای خارجی تبدیل به مقاصدی گران برای گردشگران داخلی شد. در نتیجه طی سال گذشته شاهد برابری تعداد گردشگران خروجی و گردشگران ورودی به کشور بودیم.

هرچند به گفته مسئولان گردشگری، شاهد بهبود شرایط تورهای خروجی هستیم و در شش‌ماه نخست امسال چهار میلیون و ۲۵۸ هزار و ۹۴۴ نفر به خارج از کشور سفر داشته‌اند که نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته ۱۵.۹۵ درصد رشد داشته اما حوزه گردشگری ورودی با رشد بیشتری همراه شده و شمار گردشگران خارجی که در شش ماه نخست امسال به ایران سفر کرده‌اند به مرز پنج میلیون نفر رسیده است. در همین مدت، نزدیک به چهار میلیون و ۲۶۰ هزار نفر از ایران به خارج از کشور سفر کرده‌اند.

با وجود آنکه سفر جای خاصی در سبد خانواده‌های ایرانی ندارد اما مسئولان بر لزوم ایجاد شرایط مناسب برای سفر کردن تاکید دارند. این تاکیدات از ساماندهی تعطیلات در طول سال گرفته تا ارزان‌سازی سفر را شامل می‌شود. حتی راهکارها به سمت قسطی کردن سفر هم کشیده شده. اما سفرهای قسطی تحت چه شرایطی و با چه امکاناتی از سوی آژانس‌داران ارائه می‌شود؟

اگر برای تعطیلات آخر مهرماه و آبان ماه قصد سفر داخلی یا خارجی داشته باشید و بخواهید از تسهیلات سفرهای اقساطی استفاده کنید بهتر است چند نکته را بدانید.

نخست آنکه، حداکثر میزان تسهیلات سفرهای قسطی معادل ۵۰ تا ۶۰ درصد هزینه تور است به این معنا که در همان ابتدای امر باید ۴۰ تا ۵۰ درصد از هزینه تور را به صورت نقدی پرداخت کنید. سقف پرداخت نیز بین ۱۰ تا ۵۰ میلیون تومان متغیر است و هر آژانس بسته به امکاناتی که ارائه می‌دهد، سقف هزینه‌کرد خاصی را درنظر می‌گیرد.

دوم آنکه، هرچند در برخی از تبلیغات عنوان شده که سفرهای قسطی با ارائه چک یا جواز کسب امکان پذیر است اما در نهایت برای استفاده از امکانات سفرهای قسطی، دادن چک‌ اصل قضیه است و چک به‌عنوان تضمینی برای بازپرداخت اقساط در نظر گرفته شده است، به‌طوری که اگر فردی خودش و بستگان درجه یک نتوانند چک ارایه کنند، نمی‌توانند از سفر‌های اقساطی استفاده کنند. در این میان ارائه اصل پرینت گردش ۳ ماه اخیر حساب مبدا چک با مهر بانکی نیز الزامی است.

سوم آنکه، بازپرداخت اقساط در دوره‌های ۲ الی ۱۰ ماهه با محاسبه کارمزد ۲ تا ۳ درصد به ازای هر ماه از مجموع رقم تسهیلات انجام می‌شود. به این صورت که اگر شما نیمی از هزینه تور را پرداخت کرده باشید، برای بازپرداخت نیمی دیگر از هزینه تور که در قالب چند چک بانکی پرداخت می‌کنید، این مبلغ به علاوه هر ماه، ۲ تا ۳ درصد کارمزد محاسبه می‌شود.

چهارم آنکه، برای هزینه سفر خود ۹ درصد ارزش افزوده را نیز در نظر بگیرید که این مبلغ در تمام محاسبات و پرداخت اقساط در نظر گرفته می‌شود و مبلغ آن با مبلغ تور شما جمع خواهد شد. بنابراین علاوه بر آنکه باید هر ماه ۲ تا ۳ درصد کارمزد برای باقی مانده هزینه تور خود پرداخت کنید، باید ۹ درصد مالیات هم به تمام مبلغ تور اضافه کنید.

تورهای اقساطی چگونه محاسبه می‌شود؟

در محاسبه سر انگشتی ساده قیمت تورهای اقساطی به شرح زیر خواهد شد:

فرض کنید در تعطیلات آبان ماه قصد داشته باشید سفری ۶ روزه به ترکیه داشته باشید و ۵ شب در یکی از هتل‌های ۵ ستاره استانبول اقامت کنید. در این میان پروازتان از جمله پروازهای ایرانی باشد و خدمات خاص دیگری هم روی تور خود دریافت نکنید. قیمت این تور برای هر نفر حدود ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان می‌شود. اگر سفری دو نفره را تدارک دیده باشید، مبلغ سفر شما ۱۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان می‌شود بنابراین ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده آن حدود ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان خواهد شد. بنابراین قیمت تمام شما حدود ۱۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است.

در این میان برای انجام سفر قسطی خود که اگر ۴۰ درصد مبلغ اولیه را پرداخت کنید، معادل ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان پرداخت خواهید کرد و حدود ۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان باقی می‌ماند که قسط بندی خواهد شد. این اقساط را می‌توانید در قالب ۸ چک به آژانس پرداخت کنید و اگر ماهی ۲ درصد کارمزد اقساط شود، چک‌های شما با مبلغ ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان خواهد بود.

 در چنین شرایطی می‌توان گفت در ازای اقساط ۸ ماهه، ۵۰۰ هزار تومان کارمزد پرداخت کرده‌اید و ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان هم به عنوان مالیات بر ارزش افزوده داده‌اید. به این معنا که برای سفری چند روزه به ترکیه که در همسایگی ما قرار دارد، حدود ۱میلیون و ۶۰۰ هزار تومان علاوه بر قیمت تور خود پرداخت کرده‌اید.

سفر اقساطی برای مقاصد داخلی

حال فرض کنید در تعطیلات آبان ماه قصد داشته باشید سفری ۵ روزه به چابهار داشته باشید و در بهترین هتل این منطقه اقامت کنید و با پروازهای داخلی و بدون امکاناتی خاص این سفر را تدارک دیده باشید. این سفر برای اقامت در اتاق دبل، برای هر نفر ۱ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان می‌شود و در کل با در نظر گرفتن ۹ درصد ارزش افزوده، حدود ۴ میلیون و ۲۶۰ هزار تومان خواهد شد.

اگر پرداخت اولیه را با ۵۰ درصد هزینه کل درنظر بگیرید، حدود ۲ میلیون و ۱۳۰ هزار تومان باید پرداخت کنید و مابقی قسط‌بندی خواهد شد. اگر بازپرداخت مبلغ باقی مانده را در ۸ چک در نظر بگیرید، باتوجه به آنکه ماهی ۲ تا ۳ درصد کارمزد به آن تعلق می‌گیرد، چک‌های شما باید مبلغ حدود ۲۷۴ هزار تومان باشد. در نهایت هم علاوه بر مبلغ مالیات بر ارزش افزوده، حدود ۶۴ هزار تومان کارمزد پرداخت کرده‌اید.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار