gardeshban.ir

شهرداری اسلام آباد غرب با ماشین‌های سنگینش می‌خواهد به جنگ تاریخ هشت هزار ساله استان کرمانشاه برود و به نظر می‌رسد شمارش معکوس برای مرگ چغاگاوانه آغاز شده است ...
کد خبر: ۱۸۵۴۹
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۸-1398 July 29
گردشبان (gardeshban.ir) :
تپه چغاگاوانه که در میان شهر اسلام آباد غرب قرار دارد به تازگی هدف شهرداری این شهر برای احداث پل رو گذر شده است. پلی که سید محمد بهشتی رئیس سابق پژوهشگاه میراث فرهنگی احداث آن را حرکت بر مدار نادانی توصیف کرده است. این تپه باستانی مهم که در آن الواحی به خط میخی نیز کشف هم اکنون نیز وضعیت مناسبی ندارد. با این وجود شهرداری اسلام آباد غرب درصدد است که پروژه خود را اجرا و این تپه باستانی را نابود کند.  

تاکنون اداره کل میراث فرهنگی استان کرمانشاه در سه نامه مکرراً در خصوص رعایت ضوابط برای فعالیت مذکور در کنار این اثر تاریخی که یکی از سایت‌های مهم تاریخی در کشور و با قدمت بیش از چهل قرن است و در سال ۱۳۴۸ با شماره ۸۳۸ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده تذکر داده است.

میراث فرهنگی تاکنون مخالفت قطعی خود را این پروژه شهری نشان داده است، با این وجود تلاش‌های شهرداری برای پیشبرد اهداف خود ادامه دارد.  

مهرداد سالاری معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمانشاه در واکنش به تلاش‌های شهرداری اسلام آباد غرب برای احداث پل روگذر که منجر به تخریب تپه باستانی چغا گاوانه خواهد شد گفت: موضوع حفاظت از تپه تاریخی «چغاگاوانه» به عنوان یک میراث عظیم فرهنگی از اولویت‌های اصلی مدیریت ارشد استان کرمانشاه است و اگر نظر کارشناسی و ارزیابی‌های وزارت میراث فرهنگی مبتنی بر لزوم توقف این پروژه شهری باشد، این طرح اجرا نخواهد شد.

این مقام مسئول در استانداری کرمانشاه تاکید کرد: تصمیم نهایی پیرامون سرنوشت پروژه پل روگذر شهر اسلام‌آباد طی چند روز آینده در نشست مشترکی به ریاست معاون عمرانی استاندار و با حضور معاون و یا نماینده تام الاختیار وزارت میراث فرهنگی، اعضای شورای شهر و شهردار اسلام آبادغرب و مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه اتخاذ خواهد شد.

وی اظهار داشت: طی هفته‌های اخیر نظرات و مسایل مختلف و متنوعی پیرامون اجرا و یا عدم اجرای پل روگذر شهر اسلام آبادغرب در نزدیکی تپه تاریخی چغاگاوانه در سطح رسانه‌ها و فضای مجازی مطرح شده است.

معاون عمرانی استاندار کرمانشاه تاکید کرد: توجه به نظرات و دغدغه‌های مردم و رسانه‌ها و حراست از میراث فرهنگی همیشه در اولویت کاری مدیریت ارشد استان کرمانشاه قرار داشته و در همین راستا روز جمعه ۲۶ مهرماه همراه با مهندس بازوند استاندار کرمانشاه یک بازدید میدانی از محل پروژه در نزدیکی تپه تاریخی چغاگاوانه داشتیم و علاوه بر بررسی وضعیت پروژه، نظرات مردم را هم جویا شدیم.

وی اضافه کرد: آقای بازوند پس از این بازدید، مسائل مطرح شده پیرامون پروژه و حساسیت‌های مردم و رسانه‌ها را با مهندس طالبیان معاون وزارت میراث فرهنگی و گردشگری به طور مفصل در میان گذاشت.

سالاری گفت: پس از بحث و بررسی موضوع مقرر شد تصمیم نهایی درباره اجرا یا عدم اجرای پروژه پل روگذر اسلام‌آبادغرب طی چند روز آینده و در نشست مشترک مسئولان ذیربط اتخاذ شود.

تپه چغا گاوانه مربوط به دوران پیش از تاریخ ایران باستان است و در داخل اسلام‌آباد غرب واقع شده است. این تپه باستانی در خطر احداث پل روگذر توسط شهرداری است.

در این تپه ۱۰ هزار متری که با ارتفاع حدود ۲۵ متر در وسط شهر اسلام‌آبادغرب و بین خانه‌های مسکونی قرار دارد، تاکنون آثار بسیار ارزشمندی مربوط به دوره سنگ، مس و عصر آهن به دست آمده است.

در ضلع غربی تپه چغاگاوانه و فاضله حدود ۴۰ متری آن میدانی به نام میدان امام خمینی (ره) وجود دارد که شهرداری اکنون به منظور ایجاد یک پل روگذر، وسط میدان و بخشی از بلوارهای شمالی و جنوبی آن را تخریب کرده و در حال خاک برداری است.

براساس اعلام اداره کل میراث فرهنگی استان کرمانشاه در زیر محلی که شهرداری برای ایجاد روگذر انتحاب کرده است آثار تاریخی وجود دارد و در حفاری‌های اخیر نیز بقایای استخوان انسان کشف شده است به همین دلیل میراث فرهنگی مخالف ساخت این پل روگذر است.

به گزارش چمدان،   «اریش فریدریش اشمیت» در سال ۱۹۳۶ میلادی موفق به تهیه عکس هوایی از این محوطه تاریخی شد. پس از آن در سال ۱۳۴۶ هیأتی از مرکز باستان‌شناسی ایران اقدام به گمانه زنی این تپه کرد که در نتیجه این گمانه زنی آثاری از دوره مس و سنگ تا عصر آهن شناسایی شد.

در سال ۱۳۴۹ خورشیدی نیز هیأتی به سرپرستی محمود کردوانی اقدام به کاوش در این محوطه کرد. با انجام این کاوش‌ها، مجموعه بنایی از عصر آهن II (حدود ۹۰۰ – ۸۰۰ ق. م) شناسایی شد. این مجموعه چهار هزار ساله توسط کامیار عبدی بازنگری و مطالعه شد و نتایج آن به همراه ترجمه الواح توسط «گری بکمن»  متخصص زبان‌های باستانی منتشر شده‌ است.

طبق اظهار باستانشناسان این مجموعه شامل ۵۶ لوح گلی نسبتاً سالم و ۲۸ قطعه شکسته‌ است که به خط میخی نوشته شده و مربوط به دوره بابل قدیم (حدود ۳۸۰۰سال پیش) است.

این مجموعه ارزشمند پس از ۳۰ سال فراموشی، در جریان کاوش‌های جدید در منطقه چغاگاوانه در سال‌های ۷۶تا ۷۹ مجدداً مورد بازنگری و مطالعه قرار گرفت.

چمدان




مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار