gardeshban.ir

منطقه گلوگاه بعد از تمیشه در این منطقه بزرگترین شهر قرن اول هجری محسوب می‌شود که داشتن سفری به بزرگترین شهرهای قرن اول هجری خالی از لطف و تجربه نخواهد بود
کد خبر: ۱۸۵۷۱
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۸-1398 July 30
گردشبان (gardeshban.ir) :
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی مازندران گفت: گلوگاه در منطقه‌ای که در دوره اسلامی کبود جامه یا پنجاه هزار نامیده می شد، واقع شده است. این شهر در حقیقت جانشین شهر تاریخی نامیه است که بعد از فتنه‌ی مغول، ویران و مردم آن پراکنده شدند. آثار خرابه‌ها، سکه‌ها و ادوات دیگری که به دست آمده، نشان می‌دهد قدمت این محل به 1254 سال پیش برمی‌گردد. همچنین وجود تپه تاریخی گراودین در شمال غربی گلوگاه و وجود خندق کلباد در شرق گلوگاه به فاصله تقریبی 2 کیلومتر اهمیت این محل را ثابت می‌کند.

باقری ادامه داد: در جنوب این شهر بقایای جاده شاه عباسی قرار گرفته که با عبور از جنگل‌های سرسبز، چشمه‌ها، آبشارها و آب‌های معدنی قابل توجه و دیدنی به کوه‌های شرشری محدود می‌شود و از نظر تاریخی و باستان‌شناسی از اهمیتی ویژه برخوردار است.

وی با اشاره به موقعیت جغرافیایی شهرستان گلوگاه، گفت: این شهرستان در جنوب شرقی استان مازندران واقع شده و شهر گلوگاه مرکز این شهرستان است. شهرستان گلوگاه از شمال به خلیج گرگان، از جنوب به جنگل و رشته کوه البرز از غرب به شهرستان بهشهر و از شرق به کلباد محدود می‌شود. شهرستان گلوگاه حدود 40 هزار نفر جمعیت دارد.

این مسئول افزود: راه‌آهن تهران - گرگان از یک کیلومتری شمال آن و جاده ساری- گرگان از شمال شهر می‌گذرد و به این دلیل از نظر جاده دسترسی از جایگاه مهمی برخوردار است.

معاون اداره کل میراث فرهنگی مازندران بیان کرد: اکثر اهالی گلوگاه جزء ایل و طایفه عمرانلو و ترک زبان هستند و عده کمتری به نام کلبادی‌ها در گلوگاه ساکن‌اند. غیر از آن یک طایفه به نام گلو (Golo) در این شهر ساکن هستند. بقیه، مهاجرانی از مناطق دیگرند.

سفر به بزرگترین شهر قرن اول هجری/عکس

سفر به بزرگترین شهر قرن اول هجری/عکس
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار