gardeshban.ir

ترافیک در روز‌های بارانی چالشی است که هر سال به قوت خود پابرجا بوده و توانسته علاوه بر مصرف بیشتر سوخت به تلف شدن وقت افراد نیز بیانجامد.
کد خبر: ۱۸۶۲۳
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۰۱ آبان ۱۳۹۸-1398 August 01
گردشبان (gardeshban.ir) :
ترافیک در روزهای بارانی چالشی است که همیشه در تهران و کلانشهرها وجود داشته اما اینکه علت دقیقا چیست که حجم ترددها در روزهای بارانی به یک باره بیش از روزهای عادی می شود موضوع مهمی است.

شاید در نگاه اول ترس از خیس شدن حتی در مسیر کوتاه تا رسیدن به مترو، اتوبوس و تاکسی علت افزایش ترافیک در روزهای بارانی باشد اما وقتی کمی دقیق تر می شویم می بینیم این چالش علت های بیشتری داشته که یکی از آن ها همین ترس است.

 

تصادفات زنجیره ای چالش دیگر روزهای بارانی

سُر شدن خیابان ها در اثر بارش باران یکی از علت احتیاط بیشتر رانندگان و حتی گاهی تصادفات زنجیره ای است که نتیجه آن بروز ترافیک های بسیار است که در این رستا باید به مواد تشکیل دهنده خیابان ها که عمدتا از مواد سوختی است اشاره کرد.

جدا از عوامل ذکر شده برای ترافیک در روزهای بارانی خیلی عوامل دیگر هم وجود دارد اما جویا شدن علل موضوعی است که سال ها ادامه داشته و اکنون زمان آن رسیده که راهکاری برای پایان دادن یا به حداقل رساندن این نوع معطلی ها ارایه شود در این راستا ناهید خداکرمی رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران در گفتگو با خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری میزان، با بیان اینکه علت بروز ترافیک‌های سنگین در پی بارش باران حتی به شکل خفیف در تهران باید به شکل جامع‌تر بررسی شود، می گوید: مهم‌ترین علت بروز چنین ترافیک‌هایی استفاده از خودروی شخصی در روز‌های بارانی است.

خداکرمی با تاکید بر اینکه نقش رانندگان از هر عامل دیگری در بروز ترافیک مهم‌تر است، می افزاید: شهرداری یا شورا نمی‌توانند به علت بارانی بودن هوا جلوی تردد‌ها را بگیرند از این رو باید مردم خود در این روز‌ها بیشتر مراعات کرده و به استفاده از حمل و نقل عمومی روی بیاورند.

 

خودرو‌های تک سرنشین طلاییه دار بروز ترافیک در هوای بارانی و غیر بارانی

وی با تاکید بر اینکه خودرو‌های تک سرنشین طلاییه دار بروز ترافیک در هوای بارانی و غیر بارانی هستند، ادامه می دهد: مردم می‌توانند در تعاملی مشترک مسیر‌های یکسان را با هم طی کرده و یا با کافی بودن وسایل حمل و نقل عمومی کمی از بار ترافیکی کاهش یابد.

رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران با بیان اینکه جا افتادن فرهنگ پیاده روی و دوچرخه سواری در تهران می‌تواند به کاهش آلودگی هوا کمک کند، می گوید: انجام کار فرهنگی مهم‌ترین اقدامی است که می‌تواند در مسیر کاهش ترافیک و حتی آلودگی هوا مثمر ثمر واقع شود.

در حالی که تاکید بسیاری بر استفاده از حمل و نقل عمومی از هر تریبون مسئولی شنیده می شود اما کمتر کسی از به روزرسانی ظرفیت های این شق حمل و نقل حرف زده و حتی پیگیر عملیاتی شدن آن بوده که نشانه آن ضعف ها و کاستی های موجود در مترو و اتوبوسرانی است در این راستا باید بدانیم تنها راه نجات از ترافیک در روزهای بارانی توصیه یا دستور نیست بلکه باید تعاملی سازنده برای فرهنگ سازی و همچنین ایجاد انگیزه در استفاده از حمل و نقل عمومی صورت بگیرد در این راستا سیدابوالفضل موسوی بیوکی نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس در گفتگو با خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری میزان، با اشاره به معضل ترافیک در روز‌های بارانی، می گوید: رفع معضل ترافیک و آلودگی هوای تهران یک بار برای همیشه باید با تعامل دستگاه‌های اجرایی مرتفع شود.

 

آسفالت خیابان ها خود عاملی برای بروز ترافیک هستند

نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه در پی بارش خفیف‌ترین باران هم آسفالت‌ها حالت سستی پیدا کرده و اگر راننده‌ها احتیاط نکنند می‌تواند حادثه ایجاد کند، ادامه می دهد: با افزایش تصادفات در نتیجه لغزندگی جاده تاثیر روانی و فیزیکی می‌تواند به افزایش ترافیک منجر شود.

وی با تاکید بر اینکه علت بروز ترافیک در کلانشهری همچون تهران کمتر به علت آب گرفتگی معابر بوده است، تصریح کرد: زیرساخت شهری باعث بروز ترافیک نشده البته شاید در برخی نقاط به صورت نقطه‌ای باشد.

موسوی بیوکی با بیان اینکه آموزش رانندگی به مردم در سطح لغزنده باید در دستور کار قرار بگیرد، می گوید: فرهنگ سازی برای استفاده بیشتر از حمل و نقل عمومی در کنار فراهم سازی زیر ساخت‌ها نیز از الزامات است.

موضوعی که اهمیت رفع ترافیک روزهای بارانی را بیش از پیش می کند این است که سال ها تهران و کلانشهرهای دیگر با این چالش مواجه بوده اند و ادامه این رویه به طور حتم مدیریت شهری را زیر سوال خواهد برد زیرا در این رابطه بسیاری از کشورها بر مشکل فائق آمده اند از این رو انتظار می رود حداقل الگو برداری و متناسب سازی با کلانشهرها آغاز شود.

مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار