gardeshban.ir

وزیر راه/
وزیر راه و شهرسازی گفت: در روز‌های آینده خط آهن میانه به بستان آباد با حضور رئیس جمهور افتتاح می‌شود که در نتیجه آن زمان کریدور شمال-جنوب ۴ ساعت کوتاهتر می‌شود.
کد خبر: ۱۸۷۳۵
تاریخ انتشار : يکشنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۸-1398 August 05
گردشبان (gardeshban.ir) :
محمد اسلامی در مصاحبه با رادیو در خصوص الزامات توسعه خطوط ریلی اظهار کرد: «ایران در چهارراه جهان واقع شده و به همین دلیل کشورمان همواره مورد طمع استکبار بوده و هست.»

وی افزود: «بدلیل فشار‌های سیاسی و عدم تکمیل زیر ساخت ها، نتوانستیم آنطور که بایسته است از ظرفیت موجود استفاده کنیم.»

اسلامی عضویت ایران در راه آهن کشور‌های مشترک المنافع، توسعه تعاملات با ترکیه و افتتاح ترمینال آستارا-آستارا و حرکت بار ریلی به سمت شمال روسیه را از دستاورد‌های جمهوری اسلامی در حوزه راه‌ها برشمرد و افزود: «محور غربی کریدور شمال-جنوب به موازات محور شرقی در حال تکمیل است و مورد استفاده قرار می‌گیرد.»

وزیر راه اجلاس ۵ جانبه در آنکارا با حضور رئیس راه آهن جمهوری اسلامی ایران را از دیگر نکات مثبت توسعه خطوط راه در کشور دانست و افزود: «محموله غلات هدف این نشست بود و قرار است علاوه بر این، کانتینر‌های چینی نیز به محور آنکارا از این مسیر تردد نماید.»

اسلامی خاطرنشان کرد: «هم اینک بار‌های ریلی از سوی چین از این ظرفیت استفاده می‌کند و جدیدا کشور‌های دیگری مشتاق به استفاده از این ترانزیت ریلی شده اند.»

وی گفت: «وقتی سیستم حمل و نقل و ترانزیت تسهیل و برای بازرگانان مزیت ایجاد می‌کند، به همان میزان برای تجار فرصتی بدست می‌آید تا از این کسب و کار‌های پیرامونی ترانزیت بهره‌مند شده و نقش بیشتری در صادرات غیر نفتی ایفا کنند.»

اسلامی افزود: «هرچه فروش نفت خام کاهش یابد و صادرات غیر نفتی افزوده شود، کمکی به شکوفایی اقتصاد مولد است؛ لذا ترانزیت برای کالا‌ها و خدمات پیرامونی کمک کننده است.»

وزیر راه یادآور شد: «با کریدور جدید سالی ۳ الی ۴ میلیون تن بار جابجا می‌شود و ۴۰ درصد در پایه اولیه حمل و نقل بار ترانزیتی ایران را گسترش می‌دهد.»

اسلامی گفت: «هم اینک حلقه‌های مفقوده موجب زنجیره‌ای ناقص شده است؛ برخی مسیر‌ها نیازمند خط دوم هستند و مسیر بافق به تربت حیدریه نیازمند این خط دوم ریلی است.»

وزیر راه افزود: «ان شاالله در روز‌های آینده محور میانه به بستان آباد با حضور رئیس جمهور افتتاح می‌شود که مسیر را تا تبریز ۴ ساعت کوتاه‌تر می‌کند.»

اسلامی ادامه داد: «امیدواریم با تامین منابع، این خط به جلفا متصل شود که به مرز ترکیه نزدیک‌تر می‌گردد.»

وی خاطرنشان ساخت: «سرمایه پیش بینی شده در یک برنامه ۵ ساله حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان می‌باشد که بخشی از آن جذب شده و برخی تسهیلات و منابع نیز از راه تامین سرمایه داخلی است.»
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار