gardeshban.ir

مسجد سنگی روستای عنصرود، در قلب روستای پلکانی عنصرود در شهرستان اسکو واقع شده است.
کد خبر: ۱۸۷۴۱
تاریخ انتشار : يکشنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۸-1398 August 05
گردشبان (gardeshban.ir) :
این مسجد که لقب بزرگترین مسجد صخره ای ایران را به خود گرفته است، یکی از پانزده اثر آذربایجان شرقی است که به عنوان اثری ملی به ثبت رسیده است. طبق گمانه زنی ها و شواهد به دست آمده، مسجد صخره ای عنصرود پیش از اسلام، مکانی مقدس و جایی شبیه نیایشگاه بوده که پس از اسلام به عنوان مسجد مورد استفاده قرار گرفته است.فضای مسجد عنصرود بزرگتر از مسجد روستای کندوان است و به همین دلیل بزرگترین مسجد صخره‌ ای کشور نامیده می شود.

بر اساس گفته‌ های اهالی روستا این مسجد در اوایل دوره قاجار نیز رونق داشت. وجود نشانه‌ هایی مثل محراب منسوب به دوره ایلخانی و کنده کاری‌ ها و معماری خاص به کار رفته در بنا، طولانی بودن قدمت این بنا را حتی تا بیش از هزار و پانصد سال نیز تایید میکند.این مسجد صخره‌ ای در میان مردم عنصرود از اهمیت ویژه ای برخوردار است، به طوریکه مردم این روستا بسیاری از رسوم و آیین های بومی و مذهبی خود را در این مسجد به جا می آورند. به عنوان مثال، آن ها در اولین روز زمستان در مسجد عنصرود تجمع و شروع به ختم قرآن می کنند. به طوری که آخرین سوره های کلام الله در لحظات تحویل سال نو در این مسجد قرائت می شود.

این مسجد دو ورودی جداگانه برای خانم ها و آقایان و مکان هایی برای قرار دادن جانماز و مهر و چادر شب بانوان دارد و اگر گذارتان به عنصرود بیفتد، می توانید لذت نمازخواندن در دل سنگ ها را هم تجربه کنید.کرانی بودن بنا موجب شده است مسجد با کمترین امکانات گرمایشی و سرمایشی برودت هوا را تغییر داده و در زمستان ها گرم و در تابستان ها هوایی خنک داشته باشد.خوشبختانه این بنا در وضعیت پایداری به سر می برد و با توجه به صخره ای بودن، نیاز به مرمت ندارد و کمتر در معرض آسیب بوده است. حتی رطوبت، فرسایش و نازک شدن تدریجی دیواره ها در دوره های اخیر روی بنا تاثیرگذار نبوده، مسجد عنصرود نیاز به مرمت چندانی ندارد.

گفتنی است عنصرود یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان سهند بخش مرکزی شهرستان اسکو واقع شده‌است. این روستا دارای طبیعتی زیبا، مکانهای باستانی و تاریخی همچون قله‌ دقیانوس و مسجد صخره‌ای و حمام صخره‌ ای و سلطان داغی می باشد. روستای عنصرود دارای چشمه های متعدد آب معدنی و طبیعت ییلاقی بسیار زیبا است و چشمه معروف اغ بولاخ آن، آب بسیار زلال و گوارایی دارد که در سفر به روستا بهتر است از این اماکن دیدن فرمایید.

مسیر دسترسی:

آسانترین راه برای رفتن به روستای عنصرود: از جاده آذرشهر – تبریز به شهر اسکو رفته و از جاده داخل شهر اسکو که به سمت کندوان میرود، طی مسیر کرده و بعد از پیمودن چند کیلومتر به دو راهی میرسیم که یکی به کندوان و دیگری به عنصرود میرود. جاده منتهی به عنصرود بسیار زیبا و سرسبز است.


 

بزرگترین مسجد صخره ای ایران
بزرگترین مسجد صخره ای ایران
بزرگترین مسجد صخره ای ایران
بزرگترین مسجد صخره ای ایران


مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار