gardeshban.ir

پارک ملی دلیجان یک مکان منحصربه‌فرد از حیات‌وحش کشور ارمنستان است که با غنای بالای تنوع زیستی اصلی، جنگل‌های مازوفیل، اکوسیستم‌های جداگانه از لحاظ علم، آموزشی و اقتصادی، و همچنین دارایی‌های زراعی، زیست‌محیطی، شناختی، درمانی و تفریحی شناخته می‌شود و سالانه گردشگران بسیاری به خود جذب می‌کند. با کوله‌پشتی همراه باشید تا با این مکان خاص آشنا شوید.
کد خبر: ۱۸۷۷۳
تاریخ انتشار : دوشنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۸-1398 August 06
گردشبان (gardeshban.ir) :
پارک ملی دلیجان در سمت شمالی کشور جمهوری ارمنستان، در دامنه‌های کوهستان پمباک و میپور، در استان تاووش و در نزدیکی رودخانه گتیک واقع شده است و ارتفاع برخی از نقاط آن به 1000 تا 2200 متر بالاتر از سطح دریا می‌رسد. در ضمن مساحت این پارک ملی 240 کیلومترمربع می‌باشد.

تعیین پارک ملی دلیجان در سال 1958 و در طی وضع قانون ضرورت حفاظت از جنگل‌های شمال ارمنستان صورت گرفت. برای این منظور، جنگلداری دولتی دلیجان در منطقه‌ای متعلق به جنگلداری دلیجان و حومه‌های جنگلی عمومی تأسیس شد. بااین‌وجود، برخی قوانین سخت‌گیرانه، مانند چشم‌اندازهای تاریخی، وجود گیاهان دارویی و همچنین امکانات کشاورزی باعث می‌شد که انجام این پروژه با سختی صورت گیرد.

از طرفی، وجود نیروی انسانی ساکن در این منطقه باعث شده بود که امکان توسعه آن به‌سختی فراهم شود و دولت ارمنستان با مشکلات فراوان روبه‌رو شود. اما درنهایت با موافقت مردم و تلاش دولت، منطقه پارک ملی دلیجان مشخص گردید و امروزه به‌عنوان یک مرکز گردشگری بزرگ شناخته می‌شود.

هدف اصلی تأسیس پارک ملی دلیجان این بود که زمینه توسعه اکوسیستم طبیعی، حفاظت از چشم‌انداز و تنوع زیستی، و همچنین حفاظت از میراث‌های تاریخی و فرهنگی در حوضه‌های رودخانه آگزستو و گتیتی، فراهم شود. درواقع اقدامات حفاظتی پارک ملی دلیجان شامل حفاظت از جنگل‌های مازوفیل نوع قفقاز، راش و درختان بلوط، کوچه‌های استثنایی از درختان کنی، فون جنگلی منحصربه‌فرد و آثار تاریخی فرهنگی و تاریخی می‌شود.

منطقه پارک ملی دلیجان به 3 مناطق فعال تقسیم شده است: منطقه حفاظت‌شده، منطقه تفریحی و بخش اقتصادی. هر فعالیتی که مستعد برهم زدن تعادل محیط‌زیست طبیعی باشد یا آن را در معرض خطر بقای آثار علمی و فرهنگی قرار دهد، در منطقه حفاظت‌شده ممنوع است. فعالیت‌های انسانی در اینجا محدود به تحقیقات علمی و گردشگری است. فعالیت‌های محیطی و کسانی که با استفاده از منابع طبیعی در انطباق کامل با نیازهای حفاظت از پارک در مناطق تفریحی و اقتصادی پارک مجاز هستند.

اگر قصد دارید بخشی از سفر توریستی خود را به پارک ملی دلیجان اختصاص دهید، می‌توانید از 9 صبح تا 11 شب در آنجا حضور داشته باشید. البته توجه داشته باشید که فضای جنگل به‌طور کامل تحت حفاظت اداره محیط‌زیست ارمنستان قرار دارد و از ضربه زدن به جنگل جدا خودداری کنید.

پارک ملی دلیجان یک مکان منحصربه‌فرد در ارمنستان/تصاویر

پارک ملی دلیجان یک مکان منحصربه‌فرد در ارمنستان/تصاویر

پارک ملی دلیجان یک مکان منحصربه‌فرد در ارمنستان/تصاویر
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار