gardeshban.ir

چشمه سراب گرم در فاصله حدود ۵ کیلومتری جنوب غربی سرپل ذهاب و در دهستانی به همین نام قرار دارد.
کد خبر: ۱۸۷۹۹
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۰۷ آبان ۱۳۹۸-1398 August 07
گردشبان (gardeshban.ir) :
چشمه سراب گرم تمام آب آشامیدنی و قسمت زیادی از آب کشاورزی منطقه را تامین می نماید. چشمه سراب گرم که پاتوق تابستانی تمام مردم شهرستان بوده و آب خنک آن بهترین راه برای فرار از گرمای ظهرهای تابستان است. قسمت اصلی چشمه سراب گرم کاملا حفاظت شده بوده و آب آشامیدنی از آن تهیه می شود مازاد آب از یکی از دریچه های سد جاری شده و در استخر نسبتا بزرگی جمع می شود.

شهرستان سرپل ذهاب یکی از شهرستان‌های مهم استان کرمانشاه ایران است. مرکز این شهرستان شهر سرپل ذهاب است.شهرستان سرپل ذهاب از شمال با شهرستان ثلاث بابا جانی؛ از غرب به شهرستان قصر شیرین؛ از جنوب با گیلانغرب و از غرب هم با کشور عراق و شهرستان قصر شیرین همجوار است. 

ارتفاع متوسط شهرستان از سطح دریا ۵۵۰ متر بوده و در یک تغییر ناگهانی ارتفاع نسبت به شرق شهرستان در فاصله بطول کمتر از ۱۰ کیلومتر پس از طی گردنه پاتاق به بیش از ۱۰۰۰ متر می‌رسد که این خود باعث ایجاد طبیعتی بسیار جذاب، دلپذیر و کاملاً متفاوت با اقلیم سرزمینهای قرار گرفته بر روی ارتفاعات مذکور می‌شود. علاوه بر آن این امر باعث ایجاد جریان‌های آب سطحی و تغذیه سفره‌های زیرزمینی دشتهای حاصلخیز این شهرستان گردیده‌است.

چشمه همیشه جوشان سراب گرم یکی نیز از نعمت ها و جاذبه های طبیعی شهرستان سرپل ذهاب است که در پنج کیلومتری جنوب غربی شهر و در روستایی به نام سراب گرم آرام و بی صدا در حال جوشیدن است و آب آشامیدنی و قسمتی از آب کشاورزی منطقه را تامین می کند. علاوه بر آب آشامیدنی این چشمه طبیعت بسیار زیبا و دل فریبی را در این منطقه به وجود آورده است و آب و هوایی بسیار مطلوب و دوست داشتنی آن می تواند پاتوقی مفید و سالم برای به دور بودن از هر گونه دغدغه شهری باشد و محیط مطلوبی را برای بهره بردن از آب و هوای طبیعی فراهم نماید.

یکی دیگر از ویژگی های بی نظیر این نعمت خدادادی ایجاد استخر طبیعی است ، استخری که آب آن سرریز آب مازاد یکی از سدهای ایجاد شده در آن منطقه تهیه می شود و جوانان با شنا کردن در آن از گرمای بیش از ۴۵ درجه ایی تابستان فارغ می شوند. هر آنچه از این چشمه بگوییم و بنویسیم اغراق نیست فقط باید ارداه کنید و سری به این منطقه بزنید تا طبیعت زیبای آن را خود لمس کنید و به نظاره بنشینید.

چشمه سراب گرم در کم‌بارانترین سالها نیز همچنان پرآب و جاری بوده است. آب این سراب برای تأمین آب آشامیدنی و همچنین مصارف کشاورزی منطقه استفاده و بهره‌برداری می‌گردد. این چشمه دارای یک مخزن اصلی می‌باشد که دیوارکشی شده و کاملاً تحت محافظت است چرا که آب آشامیدنی شهرستان از این محل تأمین می‌گردد. مازاد آب این کانال از طریق دریچه‌های خروجی به مخزن استخر مانندی می‌ریزد، که در ایام تابستان محلی برای استراحت و شنای اهالی و مهمانان شهرستان می‌باشد.

ویژگی بی‌نظیری که در مورد این چشمه وجود دارد این است که آب این چشمه در فصول سرد سال گرم است و علت نام گذاری آن به سراب گرم نیز همین می‌باشد. این سراب در اکثر فصول سال و به ویژه در فصل بهار و تابستان مکانی بسیار زیبا و مفرح است که معمولاً مورد بازدید اهالی و مهمانان شهرستان قرار می‌گیرد.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار