gardeshban.ir

گورستان سنگی تپه کوهساران که با نام گورستان سنگی کوهساران نیز شناخته می‌شود، بخشی از شهر باستانی هرمز اردشیر محسوب می‌شود.
کد خبر: ۱۸۸۰۷
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۰۷ آبان ۱۳۹۸-1398 August 07
گردشبان (gardeshban.ir) :
همچنین استقرار تپه باستانی آسیه‌آباد یا بی‌سیم در فاصله کوتاهی از گورستان سنگی کوهساران یکی از نشانه‌های باستانی‌ بودن شهر اهواز است. در‌سال ١٣١٠ بقایای شهر باستانی هرمز اردشیر در همین حوالی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید. این گورستان دو سال پیش توسط دوستداران میراث‌فرهنگی استان خوزستان شناسایی شد.

به منظور باززنده‌سازی و احیاء محوطه‌های تاریخی در منطقه ۷ اهواز که از تاریخی‌ترین مناطق شهری در استان خوزستان محسوب می‌شود ایجاد محور فرهنگی، تاریخی و گردشگری در گورستان سنگی کوهساران به شهرداری منطقه ۷ اهواز پیشنهاد شد و مورد بررسی قرار گرفت. 

سایت موزه گورستان تاریخی پارک کوهساران اهواز درحالی توسط مشاور مورد بررسی قرار گرفت که قرار شده نتیجه نهایی بعد از اقدامات اجرایی به سازمان میراث‌فرهنگی خوزستان و شهرداری منتطقه ۷ اعلام شود. در این میان یکی از توافقات اداره میراث‌فرهنگی خوزستان با شهرداری منطقه ۷ این بود که از هر گونه مداخله در محوطه گورستان سنگی پارک کوهساران خودداری و انجام فعالیت‌های عمرانی با استعلام از میراث‌فرهنگی انجام گیرد.

وجود آثار تاریخی و مناطق گردشگری در منطقه ۷ از جمله عبور رودخانه کارون، وجود بافت تاریخی محله عامری، قبرستان سنگی کوهساران، بقعه علی بن مزیار اهوازی، تپه باستانی آسیه‌آباد، قبرستان مشترک ارامنه،کلدان‌ و آشوری و لهستانی‌ها و آثاری از شهر هرمز اردشیر و تنوع‌های فرهنگی و قومی در این منطقه ظرفیت‌هایی هستند که این منطقه را به محور فرهنگی تبدیل می‌کند.

منطقه ۷ اهواز سال ۱۳۱۰ شهر هرمز اردشیر ثبت ملی شده است و درصورتی که شهرداری و میراث‌فرهنگی تعاملی بسیار جدی داشته باشند ضمن ایجاد اشتغال باعث شادابی و نشاط در منطقه محروم بافت تاریخی اهواز می‌شود.


گورستان سنگی تپه کوهساران

گورستان سنگی تپه کوهساران

گورستان سنگی تپه کوهساران


مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار