gardeshban.ir

احتمالا یک بار هم که شده تجربه نوشیدن چای لاته را داشته‌اید، اما لاته کدو چطور؟ این لاته با پوره کدو، شیر نارگیل و قهوه آماده می‌شود و دارچین و زنجبیل هم به آن طعم می‌دهد. این لاته کدو بسیار معطر و پر کافئین است و شما را سرحال می‌آورد و برای ورزشکاران هم به عنوان یک میان وعده عصرانه عالی است.
کد خبر: ۱۸۸۳۴
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۰۸ آبان ۱۳۹۸-1398 August 08
گردشبان (gardeshban.ir) :
نوشیدن یک لاته گرم و معطر بخصوص پس از پیاده روی در پارک یکی از آن چیز‌هایی است که گاهی در برنامه فصل پاییز من وجود دارد. وقتی که هوا سرد می‌شود بخصوص روز‌های ابری که بوی باران می‌دهد یک نوشیدنی گرم همان چیزی ست که زیبایی این هوا را دو چندان می‌کند. 

حتما شما هم تشویق شده‌اید که برای یکبار هم که شده این نوشیدنی گرم و پر ادویه را امتحان کنید. من به شما توصیه می‌کنم در ابتدای راه یک لاته پاییزی درجه یک را امتحان کنید؛ لاته کدو معطر که با دارچین و زنجبیل یعنی دو ادویه گرم مخصوص فصل‌های سرد سال خوشبو و خواستنی شده‌اند.

در کشور ما نماد پاییز انار است، اما کدو حلوایی هم باید سهم مهمی در آشپزی ما داشته باشد، چرا که این سبزی نارنجی رنگ جزو موارد بسیار سالم و مغذی و همچنین سرشار از آنتی اکسیدانی به نام کاروتن است. من هر چیزی را که فکرش را بکنید با کدو درست کرده‌ام؛ کیک، نان، مافین، خورش و حتی ترافل. شما می‌توانید آن را در انواع سوپ پاییزی، کوفته گوشت و کلوچه هم استفاده کنید. خوراکی‌هایی که با کدو درست می‌شوند معمولا پر ادویه هستند و بوی خوبی دارند، چون کدو خودش به تنهایی مزه خاصی ندارد، اما خاصیت تا دلتان بخواهد، دارد.

ما برای لاته کدو سعی کردیم از موادی استفاده کنیم که کامل گیاهی باشند، شما اگر گیاهخوار نیستید بهتر است نمونه‌های غیر گیاهی دلخواه‌تان را جایگزین کنید. در این لاته کدو از شیر نارگیل، پوره کدو، شربت افرا، اسانس وانیل، ادویه‌هایی مثل دارچین، جوز و زنجبیل استفاده می‌شود. همچنین قهوه یا اسپرسو که بخش انرژی دهنده و کافئین ساز این لاته را در اختیار دارد. اگر بخواهید یک نوع کم کافئین یا بدون کافئین را داشته باشید می‌توانید قهوه جو، ماچا یا آشواگاندا را جایگزین کنید که مورد دوم گران و مورد سوم هم کمتر پیدا می‌شود. اگر بخواهید قهوه استفاده کنید، باید آن را جداگانه درست کنید.

درست کردن این لاته بسیار آسان است. خیلی راحت همه مواد را داخل یک ماهیتابه گود کوچک ریخته و با همزن سیمی مخلوط می‌کنید. آن‌ها را روی حرارت متوسط گاز گرم می‌کنید تا حباب بزند سپس قهوه مورد علاقه خود را افزوده و بهم می‌زنید.

شما می‌توانید نسخه آیس تی یا آیس کافی آن هم را درست کنید؛ به این صورت که همه مواد را داخل شیشه بریزید و بهم بزنید تا با هم ترکیب شوند سپس مقداری یخ اضافه کرده و به مدت ۳۰ ثانیه خیلی محکم تکان دهید تا کاملا ترکیب شوند. روی آن را با خامه نارگیل زده شده یا کمی جوز یا دارچین تزئین کرده و این نوشیدنی پاییزی فوق العاده را گوارای وجود کنید.



چی لازم دارم:

شیر گیاهی: ۳/۴ پیمانه

آب: ۱/۴ پیمانه

پوره کدو: ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری

پودر دارچین: ۱/۲ قاشق چای‌خوری سرپر

پودر دارچین: ۱/۲ قاشق چای‌خوری سرپر

پودر زنجبیل: ۱/۴ قاشق چای‌خوری

پودر جوز: به میزان کم، بین دو انگشت

پودر میخک: به میزان کم، بین دو انگشت

پودر هل: به میزان کم، بین دو انگشت (اختیاری)

پودر فلفل سیاه تازه آسیاب شده: ۱/۸ قاشق چای‌خوری

شربت افرا: ۱ و ۱/۲ تا ۲ قاشق چای‌خوری (یا استویا)

اسپرسو: ۱ شات یا ۱/۴ پیمانه قهوه دم کرده غلیظ

اسانس وانیل: ۱/۲ قاشق چای‌خوری

مواد روی لاته برای سرو (اختیاری)

خامه نارگیل زده شده

ادویه پای کدو

چه جوری درست میشه:

۱. اگر قهوه یا اسپرسو استفاده می‌کنید، همین موقع آن را آماده کنید و کنار بگذارید.

۲. شیر غیر لبنی و آب را داخل ماهیتابه گود کوچکی بریزید. آن را گرم کنید، اما نه در حدی که بجوشد بلکه به آرامی و یکدست گرم شود سپس پوره کدو، دارچین، زنجبیل، جوز، میخک، هل، فلفل سیاه و شربت افرا (یا هر ماده شیرین کننده‌ای که در دسترس دارید) اضافه کنید. آن‌ها را با همزن سیمی بزنید تا یکدست و ترکیب شوند.

نکته: کمی جدا شدن مواد از هم طبیعی است و ممکن است پوره کدو و شیر از هم جدا شوند که در اینصورت با همزن آن‌ها را بهم بزنید تا کاملا ترکیب و یکدست شوند.

۳. قهوه، اسپرسو یا سایر نوشیدنی‌ها (چای ماچا، قهوه جو یا چای سیاه دم کرده) را اضافه کنید و سپس وانیل را افزوده و با همزن سیمی باز هم بهم بزنید تا با هم کاملا ترکیب یکدستی را درست کنید.

۴. آن را مزه کنید و در صورت نیاز قدری بیشتر ادویه، قهوه دم کرده یا شیرین کننده اضافه کنید.
۲. همه مواد تشکیل دهنده را داخل شیشه‌ای دهان یا لیوانی بزرگ و درب دار بریزید. مقداری یخ به آن اضافه کنید، درب را محکم بسته و شیشه را با شدت حدود ۳۰ ثانیه تکان دهید تا کاملا مخلوط، یکدست و خنک شود.

۱. در صورتی که بخواهید آن را به شکلی زیبا همانند کافی شاپ سرو کنید روی آن را با کرم نارگیل زده شده تزئین کنید و کمی ادویه پای کدو روی آن بریزید. خامه یا کرم نارگیل برای افراد گیاهخواری ست که علاقه‌ای به استفاده از خامه‌های حیوانی ندارند.

۲. باقیمانده لاته کدوی خنک شده را داخل یخچال به مدت یک هفته نگهداری کنید. از آنجایی که پوره کدو و شیر لبنی به طور طبیعی از هم جدا می‌شوند قبل از سرو کردن یا دوباره گرم کردن آن روی گاز، آن را با همزن سیمی بهم بزنید.

نکات مهم

اگر از ادویه پای کدو استفاده می‌کنید، ابتدا ۱/۲ قاشق چای‌خوری بریزید و بعد آن را به میزان علاقه خود بیشتر کنید. از آنجایی که ذائقه‌ها متفاوت است، باید از ابتدا کم مصرف کرد.

در مورد شیرین کننده، اجباری به استفاده از شیره افرا نیست، شما می‌توانید از شیرین کننده مورد علاقه خودتان مثل عسل، شیره خرما و یا شکر قهوه‌ای و یا حتی سفید استفاده کنید. اگر مشکل دیابت دارید به جای شکر از استویا استفاده کنید.

مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار