gardeshban.ir

سواحل مکران، در جنوب شرقی ایران و از جاذبه های گردشگری شهر زیبای چابهار است.
کد خبر: ۱۸۸۷۳
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۰۹ آبان ۱۳۹۸-1398 August 09
گردشبان (gardeshban.ir) :
سواحل مکران از شرق بندرعباس شروع می شود و تا جنوب غرب پاکستان ادامه پیدا می کرد. مردم محلی، به آن مَکران می گویند و در اشعار فردوسی از آن مُکران یاد شده است. 

اهمیت سواحل مکران به این دلیل است که بندر چابهار، به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران، در این منطقه قرار دارد. بندر چابهار ۱۵۰۰ کیلومتر تا پایتخت فاصله دارد.این شهر زیبا همچون خود استان سیستان و بلوچستان، منطقه ای بکر و ناشناخته است که جاذبه ‌های گردشگری فراوانی دارد.

از جذابیت های سواحل مکران، خط ساحلی خیره کننده‌ آن است. اتصال کوه‌ های بیابانی با دریا، چشم انداز طبیعی بی نظیری است که می‌تواند دلیل خوبی برای سفر به استان سیستان و بلوچستان باشد.

سواحل مکران در امتداد ساحل دریای عمان گسترده شده است. این ساحل علاوه بر این که جاذبه‌ گردشگری، به لحاظ جغرافیایی و استراتژیکی هم شرایط ویژه ای دارد. سواحل صخره‌ای، مرجانی و ماسه‌ای و امکان انجام تفریحات آبی و ساحلی و همچنین آثار تاریخی و بنا های قدیمی در این منطقه می‌تواند فرصتی مغتنم برای توسعه گردشگری دریایی باشد.

به دلیل قرار گرفتن این ناحیه در حاشیه اقیانوس، کشتی‌های باری و گردشگری از سراسر جهان نیز قابل دیدن مشاهده هستند. به همین دلیل مکران می ‌تواند فرصتی برای ورود گردشگران دریایی به ایران و باشد و شرایط ویژه ای برای تبدیل این سواحل به قطب مهم گردشگری ایجاد کند.

به لحاظ تاریخی، در کتاب تاریخی هرودوت، مورخ یونانی قرن پنجم میلادی هم از سواحل مکران به عنوان یکی از استان (ساتراپ) های ایران یاد شده است. 

در دیگر نسخه‌ های تاریخی هم این منطقه، سواحل مکران نامیده شده و با توجه به این که تاریخچه ای طولانی دارد، اما در رابطه با علت نامگذاری آن، دیدگاه‌ ها و نظریات متفاوتی وجود دارد از جمله این که ریشه این نام را زبان سومری و بابلی می‌ دانند که هم‌ ریشه واژه "مگان” به معنای کرانه مگا است و برخی هم مگا را به ‌معنی قایقران دانسته اند.

از زیبایی های سواحل مکران، طلوع خوشرنگ خورشید از فراز رشته‌ کوه زاگرس و غروب طلایی آن بر پهنای اقیانوس است. سیستان و بلوچستان سرزمین اسطوره ‌ها و حماسه ‌ها بوده است و بر سر مسیر تاریخی جاده ابریشم قرار داشته است .

ساحل مکران

سواحل مکران میزبان پرندگان مهاجر

سواحل مکران پناهگاه بیش از ۲۰۰ گونه از انواع پرندگان بومی، مهاجر، آبزی و شکاری است که به‌ صورت دائمی یا فصلی در پاییز و زمستان در این منطقه قابل مشاهده هستند.

از میان کمیاب ترین پرندگان دنیا، پلیکان پا خاکستری و گیلانشاه خالدار به ‌صورت مهاجر یا فصلی، در پاییز و زمستان در ناحیه ساحلی مکران مشاهده‌ می شوند که با توجه به آرامش و کم رفت و آمد بودن این منطقه، پناهگاه امنی برای آنان است.

از دیگر گونه های جانوری این ناحیه، خرس سیاه، پلنگ، سنجاب راه‌ راه است. همچنین پستانداران دریایی شامل چندین نوع نهنگ و دلفین و گاو دریایی هم در این سواحل زندگی می کنند.

به سواحل دریای عمان در جنوب شرق کشور تا جنوب غرب پاکستان سواحل مکران می‌گویند. یعنی این سواحل از شرق بندرعباس شروع می‌شود و تا مرز پاکستان و ایران ادامه دارد. مردم محلی به آن مَکران می‌گویند، اما در اشعار فردوسی مُکران هم نوشته شده. اهمیت سواحل مکران به این خاطر است که تنها بندر اقیانوسی ایران یعنی چابهار، در آن قرار دارد.

از چابهار تا تهران ۱۵۰۰ کیلومتر راه است و بلیط‌های هوایی آن معمولا در حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان تفاوت قیمت دارند. اگر وقت بیشتری داشته باشیم می‌توانیم با قطار به زاهدان برویم و بعد با تاکسی و اتوبوس ۸۰۰ کیلومتر راه را طی کنیم تا به چابهار برسیم. فاصله تهران تا زاهدان با قطار ۲۱ ساعت و قیمت بلیط آن هم حدودا ۱۰۰ هزار تومان است.


سواحل مکران از جاذبه های گردشگری چابهار+تصاویر

سواحل مکران از جاذبه های گردشگری چابهار+تصاویر

سواحل مکران از جاذبه های گردشگری چابهار+تصاویر

سواحل مکران از جاذبه های گردشگری چابهار+تصاویر
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار