gardeshban.ir

علاقمندان این فعالیت با لذت از محیط های طبیعی ، هیجان بیشتری را می طلبند و علاقه دارند تا مکانهای بیشتری را در زمان محدود ببینند .
کد خبر: ۱۸۸۹۵
تاریخ انتشار : جمعه ۱۰ آبان ۱۳۹۸-1398 August 10
گردشبان (gardeshban.ir) :
با دوچرخه می توان با کمترین آسیب به طبیعت ، سفری منحصر به فرد و مقرون به صرفه را داشت .اگر چه مسابقاتی نیز در این رشته برگزار می شود ولی مطلب مورد نظر در اینجا ذکر پتانسیل هایی است که در دوچرخه سواری کوهستان به صورت غیر حرفه ای و در فضای گردشگری وجود دارد است . 

در ایران جاده های کم تردد ولی بسیار زیبا به وفور یافت می شود.این جاده ها محل بسیار مناسبی برای سفرهای طبیعت گردی است و بودن با دوچرخه نیز نعمتی است که حتی نبود جاده هم نمی تواند محدودیتی برای سفر باشد . سفرهای یک یا چند روزه این امکان را می دهد تا جاذبه های طبیعی مانند دریاچه ها ، دشت ها ، مناطق کویری ، جنگلی و دامنه ی کوهستان را از نزدیک لمس کردو در عین حال سکوت و آرامش طبیعت را نیز بر هم نزد .

در تمامی مناطق کویری ، محیط های کوهستانی ، مناطق ساحلی ، جنگی ها و دشت ها دوچرخه سواری امکان پذیر است . مسیرهای مالرو و حتی در بعضی از مواقع که عبور و تردد یک وسیله نقلیه امکان پذیر نمی باشد امکان عبور دوچرخه وجود دارد . با ذکر این نکته که بعضا در جاهایی که مسیری وجود نداشته باشد به دلیل سبک بودن و وزن کم امکان حمل دوچرخه وجود دارد . پیمایش کویر یا عبور از پارک های ملی و روستاهای خفته در کویر و تمامی جاذبه های کویر حتی برای حضور در سکوت کویر هیچ نوع طبیعت گردی لذت بخش تر از دوچرخه نیست .

دامنه های کوهستان ، مسیرهای منتهی به آبشارها ، حاشیه دریاها و دریاچه ها و حتی صعود به قلل با دوچرخه بر لذت و هیجان می افزاید . به علاوه سفر با دوچرخه مزایای زیادی دارد که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد :

– ورزش تندرستی و نشاط را به ارمغان می آورد و با توجه به زندگی شهری و زمان کمتر برای ورزش کردن ، فرصتی مغتنم است .

– حضور در مناطق بکر که با خودرو و حتی موتور سیکلت هم میسر نیست ، امکان پذیر خواهد بود .
– آسیب و تخریب کمتری خواهد داشت .

– هیچ محدودیت جغرافیای و آب و هوایی ندارد . در زمستان ها در مناطق کویری و گرم تر و در تابستان در کوهستان و دامنه ها می توان سفر کرد .

– می تواند تلفیقی از چند رشته طبیعت گردی مانند پرنده نگری ، بازدید از غار ، صعود به قلل و… باشد .

این گونه سفرها معمولا به صورت گروهی برگزار می شود و گروه بسته به مسیر انتخاب شده چند روزی را با یکدیگر رکاب می زنند و شب را در کمپی به روز می رسانند . ورزشی مهیج و تفریحی مفرح ، رقابتی در میان نیست یک کار تیمی که همه با هم به قصد رسیدن به مکانی خاص را دارند و سفری خاطره انگیز .

از نقطه نظر جسمانی ، نیاز به قدرتی برابر کوهنوردی است با این تفاوت که سرعت حرکت بیشتر شده و نقاط دیدنی بیشتری را به این وسیله می توان دید. با دوچرخه حتی می توان به سبلان صعود کرد ،جاده های زیبا را در نوردید و در مسیرهای سنگلاخی سخت دوچرخه را بر دوش نهاده و از آنها گذر کرد . مانعی جلودار نیست تیمی همراه می خواهد و عزمی جزم .

طبیعت گردی با دوچرخه

باشگاههای دو چرخه سواری بسیاری در ایران فعال هستند و افراد علاقمند می توانند با تجربیات افراد متخصص در این رشته آشنا شده و در این عرصه قدم بگذارند . یکی از مزیت های همراهی با این گروهها آشنایی با تجهیزات و خرید درست وسایل است . در ضمن این افراد با کمک در انتخاب مسیرهای دوچرخه سواری و انتقال تجربیات خود از خطرات زیادی می کاهند.


کدهای رفتاری

۱- آشنایی با دچرخه و روش های تعمیر آن آسودگی خاطر بیشتری را همراه خواهد داشت .

۲- باشگاههای دوچرخه سواری آغاز خوبی برای آشنایی سفر با دوچرخه است .

۳- گروهی سفرکردن روش بهتری نسبت به انفرادی و حتی گروههای دو یا چند نفره است .

۴- داشتن Gps در طبیعت به ویژه در مواردی که سفر خارج از جاده صورت می گیرد ، ضروری است .
۵- همراه داشتن تجهیزات انفرادی مانند کلاه ایمنی ، دستکش دوچرخه سواری ، عینک بادگیر ، کوله پشتی ، چراغ های هشدار دهنده جلو عقب ، لوازم یدکی دوچرخه ( تیوپ اضافه ، لوازم پنچرگیری و آچار ) ضروری است .

۶- مراقب سگ ها باشید .
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار