gardeshban.ir

قله شاه كرم با ارتفاع ۳۲۵۰ متر ارتفاع از سطح دريا يكي از قلل رشته كوه جنوبي طالقان به شمار مي رود.
کد خبر: ۱۸۸۹۹
تاریخ انتشار : جمعه ۱۰ آبان ۱۳۹۸-1398 August 10
گردشبان (gardeshban.ir) :
قله شاه كرم و خط الراس آن منطقه طالقان را از ساوجبلاغ جدا مي کند. دسترسي قله از راه هاي مختلفي ميسر است و از مسيرهاي بکر و زيبايي نيز برخوردار است.

این قله در خط الرأسی شرقی ـ غربی قرار دارد که از یک طرف به قلل ناز و کهار و از سوی دیگر به قله خراسان کوه و قلل منطقه هشتگرد قزوین متصل می باشد. 

خط الراسي كه قله در آن قرار دارد، خط جدا كننده منطقه طالقان با محدوده اي است كه مطابق تقسيمات كشوري به ساوجبلاغ شناخته مي شود.

سیمای عمومی

از روي قله شاه كرم  مناظر درياچه سد طالقان،روستاهاي منطقه ميان طالقان و مسيرهاي جنوبي صعود به قللي همانند شاه البرز ، ساد ، علم كوه ، ناز و . . . به خوبي نمايان مي باشند. 

قله در ناحيه اي ميان روستاهاي اورازان،گيلگرد،خچيره (از طالقان) و وليان،اسكول،اسپيدارن و سيرود(از ساوجبلاغ) قرار گرفته است. نزديكترين قله مرتفع مشرف به شاه كرم ، قله اوانه مي باشد كه در سمت شمال شرقي شاه كرم و بين روستاهاي خچيره و اورازان قرار دارد.

پیشنهاد ویژه

نزديكترين مسير صعود به قله شاه كرم از روستاي سيرود مي باشد كه از وليان ۱۲ كيلومتر فاصله دارد.

( مسير ارتباطي اين دو روستا به هم خاكي است.)

مسيرهاي صعود به قله شاه كرم:

۱- مسير روستاي اورازان طالقان: نزديك ترين مسير جهت صعود به قله مسير صعود از روستاي زيبا و تاريخي اورازان ( زادگاه نويسنده پرآوازه ايران زمين ، جلال آل احمد) مي باشد. براي اين منظور بايد از مسير كرج-اتوبان كرج قزوين-جاده طالقان-شهرك طالقان به روستاي اورازان رسيده و مسير جبهه شمالي اين قله كه در سمت جنوب اورازان مي باشد را طي نمود. با يك گروه ۱۰ نفره با سرعت متوسط(در هواي مناسب و بدون برف) از اين مسير مي توان يك ساعته بر بام شاه كرم رسيد. (از جاده اصلي طالقان تا اورازان ۱۴ كيلومتر مسير جاده آسفالته كوهستاني مي باشد.)

۲- مسير تنگه وارش کورورخانه روستای اسپی داران ساوجبلاغ : اين مسير از مسير اورازان طولاني تر ميباشد. براي اين منظور بايد از مسير كرج-اتوبان كرج قزوين-تقاطع پل كوهسار(چندار)-كوهسار به روستاي وليان رسيد و از جاده خاكي سمت راست قبل از روستای اسپی دارن از بالای آبشار وارش کورورخانه مسیر شروع می گردد. تا به بالای روستای مورد نظر می رسید و از طریق بانویی دره و چشمه میر سید به دربند جوزه رود می رسید. از اینجا قله شاه کرم دیده می شود و ادامه مسیر سهل و آسان است.

۳-مسير دره جوزه رود روستای اسپی داران ساوجبلاغ : اين مسير از مسير اورازان طولاني تر ميباشد.براي اين منظور بايد از مسير كرج-اتوبان كرج قزوين-تقاطع پل كوهسار(چندار)-كوهسار به روستاي وليان رسيد و از جاده خاكي سمت راست ميدان روستا به سمت روستاي اسپي داران و سپس تا پل معروف به پل فلزي جوزه رود رفته و به دره جوزه رود رسيد.از وليان تا پل فلزي ۱۴ كيلومتر جاده خاكي كوهستاني مي باشد.

۴- مسير وليان-روستاي اسكول دره و طي مسير خط الراس تا قله شاه كرم: اين مسير بسيار طولاني بوده و تنها مناسب صعود زمستانه قله است.

۵- مسير صعود به قله شاه كرم از يال مشرف به روستاي سيرود كه كمي پس از پل فلزي قرار دارد. پل فلزي بزرگي كه بر روي رودخانه جوزه رود قرار دارد نشان مناسبي مي باشد براي اينكه دره جوزه رود را به راحتي پيدا كرد. از رود زير پل مسير را به سمت شمال و از حاشيه رود ادامه مي دهيم. قابل توجه اينكه اين دره داراي درختان گردو زيادي مي باشد.(جوز در زبان ساوجبلاغی به معني گردو مي باشد). چهار آبشار بسيار زيبا به نام های "اسپی اُو” ، "جوزه رود ۱ و ۲ ، آبشار "چوب بست” (شیون چال) در مسير چشم نوازي مي كنند و صحنه هاي زيبايي را براي عكاسي به رخ مي كشند.

نقاط مثبت

در روستا موبايل آنتن نمي‌دهد ولي در بيشتر طول مسير به قله آنتن داريم

طبیعتی بکر و بدون آلودگی در مسیر

قله شاه كرم
قله شاه كرم
قله شاه كرم
قله شاه كرم
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار