gardeshban.ir

مساجد نشانگر معماری بخشی از دوره‌های تاریخی ایران هستند. این اماکن مذهبی امروز جاذبه‌های گردشگری کشورمان نیز به حساب می‌آیند. ما در این گزارش یکی از مساجد تاریخی کشورمان را بیش از پیش به شما معرفی می‌کنیم.
کد خبر: ۱۸۹۰۱
تاریخ انتشار : جمعه ۱۰ آبان ۱۳۹۸-1398 August 10
گردشبان (gardeshban.ir) :
مسجد جامع ساری در سده‌های اولیه تاریخی پس از اسلام ساخته شد. این مسجد در محله چناربن داخل بازار نرگسیه قرار گرفته است. بنای فعلی مسجد جامع ساری حاصل بازسازی‌های مکرر در دوره قاجاریه و پهلوی است.

مورخان، این اثر باستانی را قدیمی‎ترین مسجد دیار طبرستان می‎دانند. در طول تاریخ، جهانگردان خارجی بسیاری در سفرنامه‎هایشان از این اثر یاد کرده‎اند.

پیش از بنای این مکان، آتشکده‌ای در مکان ساخت مسجد جامع ساری وجود داشت که تا قبل از ورود اسلام محل پرستش پیروان آیین زرتشتی بود.

اما با آزادی تبلیغ دین و پس از ورود اسلام به این منطقه و به اسلام گرویدن مردم، رفته رفته آتشکده به مسجد تغییر کاربری داد. بنابراین مسجد جامع ساری به جای آتشکده ساخته شد. این مسجد در روز پنجشنبه ۲۱ تیر ماه ۱۳۹۷ بر اثر اتصالات برق آتش گرفت و بعد از آن بازسازی شد.

این مسجد، جزو معدود مساجد تک ایوان بوده و دارای سه محراب است. حیاط مسجد، هسته اصلی آن بوده و دارای شبستان‎هایی وسیع است.

شبستان جنوبی، شبستان اصلی و متعلق به دوره‎ قاجار و دارای محراب و منبری با قدمت و مشبک چوبی ا‎ست. سه شبستان دیگر مسجد نیز متعلق به دوران پهلوی ا‎ست. شبستان‎های شمالی و غربی، دارای هشتی‎هایی با سقف گنبدی هستند که از طریق این هشتی‎ها به حیاط مسجد راه پیدا می‎کنند.

مسجد جامع ساری در اسفند ماه ۱۳۷۷ به ثبت ملی رسیده است.










مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار