gardeshban.ir

در 85 کیلومتری شهر گرگان و در 60 کیلومتری جنوب کردکوی، روستای جهان نما با آب و هوایی ییلاقی قرار گرفته است.
کد خبر: ۱۸۹۱۷
تاریخ انتشار : شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۸-1398 August 11
گردشبان (gardeshban.ir) :
این روستا به عنوان یکی از مناطق بکر و طبیعی حیات وحش کشور شناخته می شود. شواری عالی حفاظت محیط زیست کشور در طی مصوبه ای در سال 1352 روستای جهان نما را جز مناطق حفاظت شده اعلام کرد. 

این روستا همچنین از قدمتی تاریخی برخوردار است. جنگل های دهکده جهان نما دارای درختانی پهن برگ و سوزنی بوده و وجود انواع جانوران وحشی و برج تاریخی رادکان که از منابع اکوتوریستی گلستان بوده، به جذابیت و محبوبیت این روستا افزوده است. 

ییلاق جهان نما در داخل منطقه حفاطت شده قرار گرفته و منطقه حفاظت شده جهان نما بیشتر مساحتش در کردکوی گلستان واقع شده و در این جنگل، مناطقی با ارتفاع 600 متر تا 3000 متر را شاهد هستیم. 

این جنگل نیز یکی از جاذبه های دیدنی گلستان به شمار می رود و اسم خودش را از روستا به امانت دارد. 

اگر تدابیر لازم در این روستا اندیشیده شوند، می توان با احداث امکانات گردشگری روستای جهان نما را به یک مکان پر از گردشگر و توریست تبدیل کرد. 

هیچ جایی در این اطراف دارای چشم اندازهای زیبا به مانند خودش نیست. آب و هوای خوب این منطقه و نزدیکی آن به گرگان از مزیت های ویژه گردشگری روستای جهان نما بوده که می تواند مورد توجه مسئولان امر در صنعت گردشگری قرار گیرد. 

گردشگران زیادی را در فصل های مختلفی از سال می توان در ییلاق جهان نما دید که به صورت گروهی یا فردی به کوهنوردی مشغول هستند. از نظر آب و هوایی ییلاق جهان نما دارای فصل های معتدلی است. هوای این منطقه در پاییز و زمستان بسیار سرد و در تابستان ها شاهد آب و هوایی مطلوب و معتدل در روستا هستیم. 

از نظر زیبایی از ییلاق جهان نما هر چه بگوییم، کم است. مناظر زیبای طبیعی، چشمه ها و جنگل های سرسبز و ارتفاعات بی نظیر هر مسافر و گردشگری را جذب خود می کند. کافی است یک بار گذرتان به دهکده جهان نما بیفتد تا غرق در زیبایی ها و محو در تماشای مناظر شگفت انگیزش شوید.روستای جهان نما

اقتصاد و محصولات روستا

اقتصاد روستای جهان نما از زمان های گذشته تا به امروز به کشاورزی و دامداری وابسته بوده و مردمش در فصل بهار و تابستان به کشت محصولاتی چون جو، سیب زمینی، گندم، سبزیجات روی می آورند. محصولات دامی مانند شیر، کره، پنیر، ماست، گوشت و پشم در این روستا توسط اهالی زحمت کش و پر تلاش تولید و مقداری از آن برای مصرف شخصی و بخشی هم برای فروش عرضه می شوند.

مسیر دسترسی به روستای جهان نما

برای رفتن به دهکده جهان نما می توانید از شهر کردکوی یا گرگان اقدام نمایید. یک مسیر برای رسیدن به این روستا 70 کیلومتر بوده که از کردکوی شروع می شود و از کردکوی به سمت پارک جنگلی کردکوی حرکت می کنید و بعد از آن به روستای رادکان و بعد به روستای درازنو و سرانجام به ییلاق جهان نما خواهید رسید. باید توجه داشته باشید که چیزی در حدود 30 کیلومتر از این مسیر خاکی بوده و بهتر است ماشین شما از نوعی باشد که در جاده های خاکی بتواند بدون مشکل حرکت کند یا اینکه مهارت لازم جهت عبور از جاده های خاکی را داشته باشید.

فرهنگ و آداب و رسوم روستا

عید نوروز جایگاه خاصی در بین اهالی روستا دارد و همچنین سیزده بدر، مراسم شب یلدا و چهارشنبه سوری در نزد مردم روستا گرامی و پاس داشته می شوند. انواع موسیقی محلی به همراه آوازهای محلی کتولی در مراسم عروسی و در جشن های این روستا به اجرا در می آیند. فرهنگ اصیل مردم دهکده جهان نما همچنان از گذشته تا به امروز حفظ شده و مردم این روستا به سنت ها و آیین رسمی و سنتی احترام خاصی قائل هستند.

در این روستا مردم در ماه محرم مانند مردم دیگر شهرها و روستاهای ایران به عزاداری می پردازند. در ایام عید مانند عید غدیر، قربان و فطر مردم روستا همگی غرق در شادی و سرور می شوند. اکثر مردم این روستا مانند مردم دیگر روستاهای گلستان لباس می پوشند. 

در مراسم ها و جشن هایی که در روستای جهان نما برگزار شده، برخی از زنان لباس محلی گرگان کتولی و گرگان قدیمی بر تن می کنند. غذای مردم روستا نیز اغلب برنج بوده و همچنین لبنیاتی مانند ماست، شیر، پنیر و کره که دست آورد زحمت های خودشان هستند، بر سر سفره آن ها همیشه وجود دارند. البته غذاهای گوشتی، انواع خورشت ها، کباب و انواع آش ها از دیگر غذاهای مردم روستای جهان نما به حساب می آیند.

گونه ها و ویژگی های جانوری منطقه

این منطقه را می توان بهترین زیستگاه حیات وحش دانست، زیرا که تنوع زیستی گوناگونی را به دلیل وجود مناطق کوهستانی و مرتفع در این ناحیه شاهد هستیم. انواع جانورانی چون خرس، گرگ، مرال، پلنگ، شوکا، خوک وحشی و گربه جنگلی در ارتفاعات و در جنگل های این منطقه مشاهده شده اند. همچنین پرندگانی مانند کبک دری و عقاب طلایی نیز در زیستگاه طبیعی و بکر دهکده جهان نما زندگی می کنند.


دیدنی های طبیعی جهان نما

از جمله چشمه هایی که در منطقه حفاظت شده جهان نما وجود دارند، می توان به پیرزن چشمه، سرخ چشمه، نخود چشمه اشاره کرد. از دره های که در جهان نما وجود دارند، می توان از دره جلینگ بلینگ در جنوب، دره ترکت در شمال، سفید دره در مرکز و معزی در غرب نام برد که بسیار زیبا و دیدنی به شمار می آیند.

پوشش گیاهی منطقه جهان نما

وجود پوشش گیاهی بی نظیر در این منطقه به لطف آب و هوای مطلوب و مناسب آن است. در روستای جهان نما شما می توانید انواع درختانی چون راش، مازو، ممرز، نمدار، ارس، سرخدار، آزاد و درختچه های پهن برگ، درختان پهن برگ، علفزارها و بوته زارها و همچنین گل گاو زبان، زرشک، تمشک، مریم گلی، قاصدک، درمنه و نسترن را ببینید. همه این پوشش گیاهی در کنار یکدیگر مناظر بکر و طبیعی را به وجود آورده که در کمتر جایی از کشور می توان مانند آن را دید.


دیگر جذابیت های دیدنی روستای جهان نما

این دهکده مکانی عالی برای فرار از تمامی تکنولوژی های روز است که باعث شده زندگی ما پر طلاطم و پرهیاهو باشد. در اینجا از آب، برق و موبایل، تلویزیون خبری نیست. چیزی که در اینجا وجود دارد، سکوت و آرامش است. 

ماندن در یکی از خانه های روستایی و شب را به صبح رساندن حال و هوایی خاص دارد که باید امتحانش کرد. خانه های ویلایی که از خشت و گل درست شده اند و سادگی و صفای ساکنانش از هر آنچه که فکر می کنید، با صفاتر و آرامش بخش تر است. همانطور که می دانید این منطقه یک منطقه کوهستانی به شمار می رود. کوهنوردان و علاقمندان به ورزش کوهنوردی می توانند به کوهنوردی در ارتفاعات بپردازند. افرادی هم که به دره نوردی علاقمند هستند، می توانند در دره مغزی، سفید دره، ترکت و جلینگ بلینگ به تفریح مشغول شوند. 

یک قسمت از روستا که ارتفاعی بالغ بر 1000 تا 1500 متر دارد، ایستگاه پاراگلایدر بوده و در بعضی از روزهای سال افراد زیادی را می بینیم که از این قسمت ییلاق جهان نما به سمت کرکوی با پاراگلایدر به پرواز در می آیند.

روستای جهان نما؛جایی که در آن خبری از تلویزیون و اینترنت در آن نیست!+تصاویر

روستای جهان نما؛جایی که در آن خبری از تلویزیون و اینترنت در آن نیست!+تصاویر

روستای جهان نما؛جایی که در آن خبری از تلویزیون و اینترنت در آن نیست!+تصاویر

روستای جهان نما؛جایی که در آن خبری از تلویزیون و اینترنت در آن نیست!+تصاویر
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار