gardeshban.ir

در اثر ذوب‌شدن یخچال‌های طبیعی شمالگان، پنج جزیره‌ی جدید در این منطقه پدیدار شده است که درست در شمال‌غرب سرزمین اصلی روسیه قرار دارند.
کد خبر: ۱۸۹۲۹
تاریخ انتشار : شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۸-1398 August 11
گردشبان (gardeshban.ir) :
در اثر ذوب انبوهی از یخچال‌ها و یخ‌های دریا در منطقه‌ی شمالگان، پنج جزیره‌ی جدید در روسیه پدیدار شدند. این جزایر برای اولین‌بار در سال ۲۰۱۶ با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای توسط نیروی دریایی روسیه کشف شدند و اخیراً در سفری اکتشافی به این منطقه در ماه‌های اوت و سپتامبر، نقشه‌برداری شده و مورد تأیید قرار گرفتند. افزایش میزان ذوب‌شدن یخ‌ها به وضوح هشدار می‌دهد که اثرات تغییرات اقلیمی تشدید شده و زودتر از پیش‌بینی‌ها در حال وقوع است.

تغییرات دمایی ناشی از گرم‌شدن کره‌ی زمین تأثیر منفی بر شمالگان گذاشته است. طبق گزارش سازمان ملل متحد در ماه سپتامبر، یخچال‌های طبیعی، برف، یخ و خاک منجمد در حال ذوب هستند و این روند به همین منوال ادامه خواهد یافت. همین اتفاق برای یخ‌های دریای شمالگان نیز در حال وقوع است و هر ماه بیشتر ذوب شده و نازک‌تر می‌شوند.

سازمان ملل پیش‌بینی کرده است که در صورت ادامه‌ روند صعودی میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای،‌ تا سال ۲۱۰۰ حدود ۷۰ درصد از خاک‌های منجمد از بین خواهند رفت. این جزایر هنوز نام‌گذاری نشده‌اند و کوچک‌ترین آن‌ها ۹۰۰ مترمربع و بزرگ‌ترین‌شان ۵۴,۵۰۰ مترمربع وسعت دارند. پدیدارشدن این جزایر مهر تأییدی بر هشدار سازمان ملل است، مبنی بر اینکه بیشترین میزان ذوب یخچال‌ها در یک دوره‌ی پنج‌ساله، در فاصله‌ی سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ اتفاق افتاده است.

دریاسالار الکساندر مویزایف (Alexander Moiseyev) که هدایت این سفر اکتشافی را برعهده داشت، می‌گوید:

این اتفاق مسلماً در اثر تغییر وضعیت یخ‌ها رخ داده است. این جزایر پیش‌تر به شکل یخچال بودند و ما فکر می‌کردیم که بخشی از یخچال اصلی هستند. ذوب‌شدن، فروپاشی و تغییرات دمایی باعث پیداشدن جزایر مذکور شدند.

پنج جزیره‌ی جدید در نزدیکی یکی از بزرگ‌ترین یخچال‌های طبیعی آن ناحیه، یعنی یخچال ویلکی (Vylki) و ساحل مجمع‌الجزایر نوایا زملیا قرار دارند و درست در شمال‌غرب سرزمین اصلی روسیه واقع شده‌اند. ویدئوهای گروه اعزامی روسیه به منطقه از زندگی پرنده‌های دریایی، گرازهای دریایی، خرس‌های قطبی در ساحل این جزایر حکایت دارند. اما این همه ماجرا نیست و ذوب‌شدن کلاهک یخی شمالی، مسیرهایی را در شمالگان باز کرده و متعاقب آن امکان کشتیرانی در آن را بیشتر کرده است.

کشف این پنج جزیره‌ی جدید در بحبوحه‌ی افزایش سرعت ذوب کلاهک‌های یخی، پیامدهای ژئوپلتیکی (سیاست جغرافیایی) و زیست‌محیطی به‌دنبال خواهد داشت، چراکه شمالگان در آینده احتمالاً به بزرگ‌راهی مورد مناقشه و منبع طبیعی نفت، گاز و ذخایر معدنی و حتی ماهیگیری گسترده تبدیل خواهد شد.




مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار