gardeshban.ir

روستای دهنار روستایی است از دهستان ابر شیوه پشتکوه بخش حومه شهرستان دماوند واقع در ۴۲ هزار گزی خاور دماوند.
کد خبر: ۱۸۹۷۶
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۸-1398 August 12
گردشبان (gardeshban.ir) :
احتمالا دهنار قدیم قبلا در مکانی نرسیده به جای امروزی آن قرار داشته راجع به وجه تسمیه اش پرسیدیم گفتند نام اصلی آن ده آتش بوده اما علتش را نمی دانستند بعضی می گفتند نام اصلی آن دینار بوده است .

می گویند روزگاری یک کوه در این حوالی ریزش کرده و جلوی آب را بست و دریاچه ای را بوجود آورد در این میان یک آبادی از بین رفت و مردم آن در روستاهای اطراف متفرق شدند .

سالمندان می گفتند گردنه ای در این اطراف وجود دارد به نام کبودگردن و پادشاهان قدیم همراه با خدم و حشم خود سواره و پیاده از آنجا عبور می کرند و برای تفریح و اسکان چند روزه به دریاچه تار می رفتند . مسجد قدیمی روستا تخریب شده و به جای آن یک مسجد جدید ساخته شده به نام مسجد امام حسین (ع) مردم به این مکان اعتقاد فوق العاده دارند ، و از آن حاجت می گیرند .

اهالی مدرسه ای داشته اند که فعلا به علت نبودن دانش آموز دایر نمی باشد . افراد تخصیل کرده این روستا زیادند و چند پزشک نیز به جامعه تقدیم کرده اند . در سمت راست جاده درختان آلبالو و در کنار آنها کندوهای عسل به چشم می خورد و در سمت چپ جاده درختان سپیدار در کنار روخانه قد کشیده اند که با فاصله چند متر از جاده به ورودی روستا می رسیم . 

با دمای آبی معمولی و جند قدم آن طرف تر یک چشمه با آب خنک نه ، سرد سرد سرد ، جاری است و این دو کمی پایین تر با هم یکی می شوند . 

از همین جا با چرخش نگاهت بالاتر از درختان آلبالو یک دشت سبز می بینی ، سبز به معنای واقعی کلمه و برمتن آن خرمی گلهای سفید پر است این منظره آنقدر ادامه دارد تا سر بر دامن رشته کوهها بگذرد و مترسک های متعدد محافظان این زمین های زیر کشت سیب زمینی هستند . گویا چهار طایفه اصلی در این روستا زندگی می کنند و آبادی به چهار قسمت بالا محله و میان محله ، پایین محله و شمسین محله در واقع کنار جاده آسفالته قرار دارد .

موقعیت جغرافیایی

روستای دهنار از توابع بخش مرکزی شهرستان دماوند در فاصله ۶۰ کیلو متری شرق شهر دماوند و ۹۸ کیلومتری تهران قرار دارد . روستای دهنار از طریق روستای سربندان در مسیر دماوند فیروزکوه با جاده ای مناسب قابل دسترسی می باشد .

در همسایگی این روستا روستای مومج در شرق روستای هویر در غرب آن قرار دارند و همچنین روستاهای یهر ، لیپشت مستقیما با این روستا راه ارتباطی داشته و از آن عبور می کنند و همه این روستا ها در یک مسیر قرار دارند .

روستااز اطراف به کوههای مرتفع منطقه دماوند و صخره های سنگی محدود می شود این روستا در سمت راست جاده اصلی دلیچایی تا دریاچه تار قرار دارد و دارای اقلیمی معتدل و کوهستانی است .

وزش باد در کل زمستان و پس از بارندگی فصلی در جهت غرب به شرق می باشد که خسارت زیادی نیز به مزارع وارد می کند . رودخانه ای که در روستا وجود دارد معروف به رودخانه دلیچایی می باشد که از آب رودخانه جهت کشاورزی و باغداری استفاده می شود .

آب و هوای آن در فصول بهار و تابستان معتدل و مطبوع و در زمستان سرد و برقی و یخبندانهای شدید دارد . به طوری که در زمستان عبور و مرور برای اهالی بسیار سخت و دشوار است .

روستای دهنار دماوند+تصاویر

روستای دهنار دماوند

روستای دهنار دماوند
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار