gardeshban.ir

روستای دهکرد Dehkord روستایی بزرگ و سرسبز که در شهرستان بروجرد در استان لرستان واقع شده است .
کد خبر: ۱۹۱۱۳
تاریخ انتشار : جمعه ۱۷ آبان ۱۳۹۸-1398 August 17
گردشبان (gardeshban.ir) :
روستای دهکرد در دهستان والانجرد در شرق بخش مرکزی این شهرستان قرار دارد.دهکرد تا شهر بروجرد ده کیلومتر فاصله دارد و در مسیر بروجرد به اراک در منطقه‌ای کوهستانی قرار گرفته‌است. 

سد دهکرد در سالهای اخیر برای ذخیره آب کشاورزی در این منطقه ایجاد شده و موجب رونق بیشتر کشاورزی و باغداری در این روستا شده‌است.بنابر سرشماری مرکز آمار ایران، جمعیت این روستا در سال ۱۳۸۵، برابر با ۱۲۵۵ نفر بوده‌است که از این میان ۶۴۲ نفر مرد و بقیه زن بوده‌اند. ده کرد ۳۰۷ خانوار جمعیت دارد.از جاذبه های گردشگری روستای دهکرد بروجرد می توان به سد دهکرد و امامزاده ابرهیم اشاره کرد . همچنین این روستا دارای باغها و مزارع سرسبز کوهپایه ای است.

روستای کوهستانی دهکرد از سطح دریا یک‎هزار و ۷۶۷ متر ارتفاع دارد.آب و هوای روستای دهکرد در فصول بهار و تابستان، مطبوع و دلپذیر و در فصل زمستان، سرد و خشک است. رودخانه دهکرد از میان روستا عبور می‎کند و طراوت و شادابی خاصی به آن می‌بخشد. آثاری مانند قلعه دوره قاجاریه و بقعه امامزاده ابراهیم(ع)، قدمت نه چندان طولانی روستای دهکرد را نشان می‌دهد.

مردم روستای دهکرد به گویش لری و با لهجه بروجردی سخن می‌گویند.روستای دهکرد به‎دلیل موقعیت طبیعی و اقلیم مناسب، چشم‎اندازها و مناظر منحصربه فردی دارد. سرسبزی و زیبایی باغ‎ها و مراتع به‎خصوص در فصل‌های بهار، تابستان و پاییز طراوت و شادابی دلپذیری دارد و بینندگان را مجذوب می‌سازد.

درختان گردو، گیلاس، آلو و سیب در فصل بهار با شکوفه‎های رنگارنگ و زیبا پوشیده می‌شود و چشم‎اندازهای بسیار زیبایی ایجاد می‌کند.در تابستان نیز میوه‌های خوشمزه و لذیذ باغات، چشم هر بیننده‎ای را خیره می‎کند؛ زیارتگاه امامزاده ابراهیم(ع) به لحاظ معنوی و مذهبی در میان مردم روستا جایگاه ویژه‌ای دارد.

این روستا نیازمند ايجاد موزه روستایی و غذاهای سنتی، آموزش بلَدهای محلی و ساكنان روستاست.


مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار