gardeshban.ir

آیا ایمپلنت دندان درد دارد؟ این درد چقدر طول خواهد کشید؟ چه کارهایی می توان برای تسکین این درد انجام داد؟ در ادامه به این سوالات پاسخ خواهیم داد.
کد خبر: ۱۹۱۳۶
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۸-1398 August 16
گردشبان (gardeshban.ir) :
درد ایمپلنت دندان معمولا یکی از اولین چیز‌هایی است که بعد از انجام ایمپلنت و رفع بی حسی، متوجه آن خواهید شد. احساس خواهید کرد که انگار دندان خود را کشیده‌اید و چیزی درون لثه شما گیر کرده است. نوعی احساس فشار و درد در استخوان فک، جایی که ایمپلنت انجام شده است، احساس خواهید کرد. همچنین لثه اطراف محل ایمپلنت بسیار حساس خواهد شد.

در واقع باید گفت که نوعی جراحی ارتوپدی بر روی فک شما صورت گرفته است. اکثر بیماران به این موضوع فکر نمی‌کنند، اما جراحی ایمپلنت دندان در واقع نوعی جراحی ارتوپدی در مقیاس کوچکتر است.

مهم نیست که چقدر دندانپزشکان بگویند که ایمپلنت را با ملایمت و دقیق انجام خواهند دارد. در هر صورت نمی‌توان این واقعیت را نادیده گرفت که دندان شما کشیده شده است، حفره‌ای در استخوان فک ایجاد شده و یک وسیله از جنس تیتانیوم درون حفره قرار گرفته است و این فقط برای یک ایمپلنت طبیعی و نسبتا ساده است.

زمانی که بیمار می‌پرسد آیا ایمپلنت دندان درد دارد؟ در واقع دو احتمال مطرح می‌شود. گاهی اوقات منظور آن‌ها درد ایجاد شده بعد ازجراحی ایمپلنت است. اما گاهی اوقات منظور آن‌ها دردی است که در حین جراحی، ممکن است به آن دچار شوند.

اکثر بیماران، در حین جراحی ایمپلنت، درد بدی را تجربه نمی‌کنند. اولا جراح معمولا از مواد بی حسی بسیار قوی استفاده می‌کند. در ثانی به بیشتر بیماران نوعی آرام بخش تزریق می‌شود. بنابراین می‌توان گفت که ایمپلنت دندان در حین عمل، معمولا درد ندارد.

اما درد ایمپلنت دندان پس از جراحی بسیار شایع است. مطمئنا بعد از جراحی، درد خواهید داشت. درد ایمپلنت دندان در مراحل اولیه کاملا طبیعی است. همچنین ممکن است ۳ تا ۵ روز پس از جراحی، تورم داشته باشید.

اگر چندین ایمپلنت در فک فوقانی خود انجام داده باشید، ممکن است کمی کبودی در اطراف چشم شما ایجاد شود. این موضوع کاملا طبیعی بوده و ظرف چند روز برطرف خواهد شد.

برای تسکین درد ایمپلنت دندان چه کاری می‌توان انجام داد؟

در مراحل اولیه بهبود پس از جراحی که می‌تواند ۷ تا ۱۰ روز طول بکشد، چندین کار وجود دارند که می‌توانید برای تسکین درد ایمپلنت دندان انجام دهید.

۱. برای تسکین درد ایمپلنت دندان می‌توانید از دارو‌های مسکن استفاده کنید. یکی از موثرترین آنها ایبوپروفن است. می‌توانید از ایبوپروفن ۶۰۰، هر ۸ ساعت یکبار استفاده کنید. پزشک در صورت نیاز، ممکن است دارویی قوی‌تر برای شما تجویز کند.

۲. برای تسکین تورم گونه یا لب خود می‌توانید بلافاصله بعد از جراحی، بر روی آن‌ها یخ بگذارید. برای پیشگیری از سرمازدگی صورت خود، بهتر است قالب‌های یخ را درون یک حوله پنبه‌ای بسیار نازک قرار دهید.

۳. پس از جراحی، لثه‌ها تا ۳ روز کاملا حساس خواهند بود. می‌توانید از آب نمک داغ برای شستشوی لثه‌ها استفاده کنید. این کار را با ملایمت انجام دهید. بسیار مهم است که آب را در دهان خود با شدت غرغره نکنید. بدین منظور آب نمک را به مدت ۱۰ الی ۲۰ ثانیه در دهان خود نگه دارید، سپس آن را بیرون بریزید. این کار را چند بار تکرار کنید. بهتر است در روز اول پس از جراحی، هر دو ساعت یک بار به مدت ۲ دقیقه این کار را انجام دهید.

۴. در نهایت بهتر است برای روز اول، غذایی سرد و نرم بخورید مانند بستنی یا ماست میوه‌ای.

ایمپلنت دندان چقدر درد خواهد داشت؟

میزان درد ایمپلنت دندان به چندین مورد بستگی دارد. اصلی‌ترین عامل به نوع جراحی برمی گردد. اگر پیوند استخوان انجام داده‌اید، پس کاملا طبیعی است که انتظار درد داشته باشید. اگر ایمپلنت دندان بدون هیچگونه جراحی اضافی (مانند جراحی پیوند استخوان) باشد، درد آن شبیه به کشیدن دندان خواهد بود.

همان طور که قبلا اشاره کردیم، تورم معمولا طی ۳ تا ۵ روز از بین می‌رود، و ۹۹ درصد درد ایمپلنت دندان طی ۷ تا ۱۰ از بین خواهد رفت. اما یک حقیقت جالب درباره جراحی وجود دارد. به دلایلی درد اولیه طی ۲ تا ۳ روز از بین می‌رود و سپس در روز‌های ۴ و ۵ ناگهان درد بیشتری را احساس خواهید کرد. وحشت نکنید. این موضوع لزوما به این معنی نیست که اشتباهی روی داده است. 

این امر گاهی اتفاق می‌افتد. تنها موضوع مهم این است که حواس تان باشد تورم دوباره برنگردد.

اگر احساس کردید که تورم دوباره ظاهر شده است، سریع با پزشک خود تماس بگیرید. این حالت می‌تواند نوعی عفونت باشد که نیاز به آنتی بیوتیک خواهد داشت. یکی دیگر از عوامل مهم در میزان درد ایمپلنت دندان، به روند بهبود فرد بستگی دارد؛ به نظر می‌رسد که برخی از افراد، خیلی سریعتر از دیگران بهبود می‌یابند. آن‌ها درد و تورم کمتری را تجربه می‌کنند. برای این افراد خوش شانس، ایمپلنت اغلب بسیار ساده است!

یک هفته تا ۱۰ روز پس از ایمپلنت دندان، درد باید کاملا برطرف شده باشد. اگر هنوز درد زیادی دارید، ممکن است مشکلی وجود داشته باشد. مشکلاتی مانند:

شل شدن کلاهک درمانی. کلاهک درمانی نوعی پیچ کوچک بوده که بر روی ایمپلنت قرار داده می‌شود تا به محل جراحی اجازه بهبود داده شود. زمانی که بعدا تاج روی ایمپلنت نصب شود، این کلاهک برداشته خواهد شد.

در زمان بهبود، ممکن این کلاهک شل شود. این امر باعث تحریک لثه و بروز درد می‌شود. دندانپزشک این کلاهک را برداشته، داخل ایمپلنت را تمیز می‌کند و سپس یک کلاهک جدید و ضد عفونی شده با ژل ضد باکتریایی، مانند ژل کلرهگزیدین را دوباره نصب می‌کند.

شل شدن ایمپلنت. در برخی موارد، ایمپلنت می‌تواند شل شود. دلایل متعددی برای این اتفاق وجود دارند، اما مهم این است که این حالت می‌تواند دردناک باشد. گاهی اوقات با گذشت زمان، ایمپلنت ممکن است به استخوان جوش بخورد و ثابت شود. هرچند معمولا ایمپلنت شل شده را باید از دهان خارج کرد.

عفونت. لثه یا استخوان می‌توانند بعد از جراحی دچار عفونت شوند. در این شرایط، پزشک آنتی بیوتیک تجویز خواهد کرد. برای عفونت‌های لثه، دهانشویه‌های حاوی پراکسید می‌توانند بسیار موثر باشند.

فشار موقت بریج بر روی لثه. گاهی بیماران می‌خواهند تا بهبود ایمپلنت، از نوعی دندان موقت استفاده کنند. اگر این حالت بر روی لثه زیاد فشار آورد، می‌تواند موجب درد شود. این مشکل معمولا در استفاده از بریج مریلند روی نمی‌دهد. اما اگر از دندان مصنوعی فلیپر استفاده کنید، احتمال بروز درد بیشتر خواهد بود.

سوختگی استخوان. این اتفاق بسیار نادر است که استخوان اطراف ایمپلنت توسط گرمای مته جراحی دچار آسیب شود. اگر این اتفاق بیفتد، استخوان بهبود پیدا نخواهد کرد. این حالت بسیار دردناک است. در این شرایط تنها می‌توان ایمپلنت و لایه استخوان مرده را خارج کرد و اجازه داد تا این ناحیه بهبود یابد. می‌توان از پیوند استخوان برای پر کردن فضای خالی استفاده کرد.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار