gardeshban.ir

علاقمندان این فعالیت با لذت از محیط های طبیعی ، هیجان بیشتری را می طلبند و علاقه دارند تا مکانهای بیشتری را در زمان محدود ببینند .
کد خبر: ۱۹۱۹۹
تاریخ انتشار : شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۸-1398 August 18
گردشبان (gardeshban.ir) :
علاقمندان این فعالیت با لذت از محیط های طبیعی ، هیجان بیشتری را می طلبند و علاقه دارند تا مکانهای بیشتری را در زمان محدود ببینند . 

با دوچرخه می توان با کمترین آسیب به طبیعت ، سفری منحصر به فرد و مقرون به صرفه را داشت . اگر چه مسابقاتی نیز در این رشته برگزار می شود ولی مطلب مورد نظر در اینجا ذکر پتانسیل هایی است که در دوچرخه سواری کوهستان به صورت غیر حرفه ای و در فضای گردشگری وجود دارد است . 

در ایران جاده های کم تردد ولی بسیار زیبا به وفور یافت می شود.این جاده ها محل بسیار مناسبی برای سفرهای طبیعت گردی است و بودن با دوچرخه نیز نعمتی است که حتی نبود جاده هم نمی تواند محدودیتی برای سفر باشد . 

سفرهای یک یا چند روزه این امکان را می دهد تا جاذبه های طبیعی مانند دریاچه ها ، دشت ها ، مناطق کویری ، جنگلی و دامنه ی کوهستان را از نزدیک لمس کردو در عین حال سکوت و آرامش طبیعت را نیز بر هم نزد .

در تمامی مناطق کویری ، محیط های کوهستانی ، مناطق ساحلی ، جنگی ها و دشت ها دوچرخه سواری امکان پذیر است . مسیرهای مالرو و حتی در بعضی از مواقع که عبور و تردد یک وسیله نقلیه امکان پذیر نمی باشد امکان عبور دوچرخه وجود دارد . 

با ذکر این نکته که بعضا در جاهایی که مسیری وجود نداشته باشد به دلیل سبک بودن و وزن کم امکان حمل دوچرخه وجود دارد . پیمایش کویر یا عبور از پارک های ملی و روستاهای خفته در کویر و تمامی جاذبه های کویر حتی برای حضور در سکوت کویر هیچ نوع طبیعت گردی لذت بخش تر از دوچرخه نیست .

دامنه های کوهستان ، مسیرهای منتهی به آبشارها ، حاشیه دریاها و دریاچه ها و حتی صعود به قلل با دوچرخه بر لذت و هیجان می افزاید . به علاوه سفر با دوچرخه مزایای زیادی دارد که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد :

– ورزش تندرستی و نشاط را به ارمغان می آورد و با توجه به زندگی شهری و زمان کمتر برای ورزش کردن ، فرصتی مغتنم است .

– حضور در مناطق بکر که با خودرو و حتی موتور سیکلت هم میسر نیست ، امکان پذیر خواهد بود .
– آسیب و تخریب کمتری خواهد داشت .

– هیچ محدودیت جغرافیای و آب و هوایی ندارد . در زمستان ها در مناطق کویری و گرم تر و در تابستان در کوهستان و دامنه ها می توان سفر کرد .

– می تواند تلفیقی از چند رشته طبیعت گردی مانند پرنده نگری ، بازدید از غار ، صعود به قلل و… باشد .

این گونه سفرها معمولا به صورت گروهی برگزار می شود و گروه بسته به مسیر انتخاب شده چند روزی را با یکدیگر رکاب می زنند و شب را در کمپی به روز می رسانند . ورزشی مهیج و تفریحی مفرح ، رقابتی در میان نیست یک کار تیمی که همه با هم به قصد رسیدن به مکانی خاص را دارند و سفری خاطره انگیز .

از نقطه نظر جسمانی ، نیاز به قدرتی برابر کوهنوردی است با این تفاوت که سرعت حرکت بیشتر شده و نقاط دیدنی بیشتری را به این وسیله می توان دید. با دوچرخه حتی می توان به سبلان صعود کرد ،جاده های زیبا را در نوردید و در مسیرهای سنگلاخی سخت دوچرخه را بر دوش نهاده و از آنها گذر کرد . مانعی جلودار نیست تیمی همراه می خواهد و عزمی جزم .

باشگاههای دو چرخه سواری بسیاری در ایران فعال هستند و افراد علاقمند می توانند با تجربیات افراد متخصص در این رشته آشنا شده و در این عرصه قدم بگذارند . یکی از مزیت های همراهی با این گروهها آشنایی با تجهیزات و خرید درست وسایل است . در ضمن این افراد با کمک در انتخاب مسیرهای دوچرخه سواری و انتقال تجربیات خود از خطرات زیادی می کاهند.

کدهای رفتاری

۱- آشنایی با دچرخه و روش های تعمیر آن آسودگی خاطر بیشتری را همراه خواهد داشت .
۲- باشگاههای دوچرخه سواری آغاز خوبی برای آشنایی سفر با دوچرخه است .
۳- گروهی سفرکردن روش بهتری نسبت به انفرادی و حتی گروههای دو یا چند نفره است .
۴- داشتن Gps در طبیعت به ویژه در مواردی که سفر خارج از جاده صورت می گیرد ، ضروری است 
۵- همراه داشتن تجهیزات انفرادی مانند کلاه ایمنی ، دستکش دوچرخه سواری ، عینک بادگیر ، کوله پشتی ، چراغ های هشدار دهنده جلو عقب ، لوازم یدکی دوچرخه ( تیوپ اضافه ، لوازم پنچرگیری و آچار ) ضروری است .
۶- مراقب سگ ها باشید .
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار