gardeshban.ir

روستای چرخستان یکی از روستاههای قدیمی ایران می باشد . این روستا یکی از روستاهای تابع شهرستان ازنا در استان لرستان می باشد .
کد خبر: ۱۹۲۱۰
تاریخ انتشار : شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۸-1398 August 18
گردشبان (gardeshban.ir) :
فاصله این روستا تا شهر ازنا ۳۰ کیلومتر و تا شهر شازند استان مرکزی حدود ۴۰ کیلومتر و تا شهرستان اراک مرکز استان مرکزی ۷۰ کیلومتر می باشد . 

لازم به ذکر است فاصله این روست تا شهرستان خرم آباد مرکز استان لرستان حدود ۱۴۰ کیلومتر می باشد . که همین فاصله زیاد باعث ارتباط کمتر این روستا و سایر روستا های منطقه جاپلق با مرکز لرستان می باشد و به علت نزدیکی به شهر اراک که تقریبا شهرصنعتی و بزرگ می باشد بیشتر مردم این روستا مایحتاج خود را از این شهر تهیه می نمایند . 

هر روز دو دستگاه مینیبوس به رانندگی آقایان مراد سبوته و عبدالرضا وظیفه جابجایی مسافران از ترمینال الغدیر اراک مابین این روستا و اراک را برعهده دارند .ر در سال های گذشته به علت جمعیت کم شهر ازنا و از طرفی جمعیت زیاد منطقه جاپلق بخش ازنا به نام بخش جاپلق نامیده می شد  که پس ازدیاد جمعیت ازنا وتبدیل شدن آن به شهرستان نیز ابتدا شهرستان جاپلق نامیده شد که بعدا به درخواست اهالی شهر ازنا به شهرستان ازنا تغییر نام داد .

اهالی این روستا به زبان ترکی تکلم می کنند . لازم به ذکر است تمامی روستا های سربند اراک ازجمله هندودر و چالهما – لوزدر علیا و لوزدر سفلی – لوزدر وسطی – خلج علیا – خلج سفلی – باجگیران – ده سلمان – کمال صالح – و ………. وبیشتر روستا های جاپلق غربی از جمله چرخستان و داوود پیغمبر – گله – پنج زوج – بیدستان – مالیچه – پرچستان به زبان ترکی تکلم می نمایند .

روستای چرخستان قبل از انقلاب حدود ۵۰۰ نفر جمعیت داشت . ولی امروزه به علت مهاجرت اکثر مردم به شهرها خصوصا شهر اراک جمعیت دایم آن به نصف تقلیل یافته است . این روست در جریان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران تعداد ۷ نفر شهید تقدیم وطن نموده است . اسامی آنها به شرح ذیل می باشد

۱- شهید آیت اقبالی

۲- شهید غلامرضا فدایی

۳- شهید میرزا محمد گنجی

۴- شهید یوسف زارعی

۵- شهید محمد نعمتی

۶- شهید علی محمد باقری که در گلزار شهدای اراک دفن می باشد .

۷- شهید میرزا ولی فلاحی که ایشان بدن ایشان به مدت ۸ هشت سال مفقود بود و بعد به علت مهاجرت خانواده به اراک بدن مطهر ایشان در گلزار شهدای اراک دفن گردید .

لازم به ذکر است خانواده اکثر این شهدا از هیچگونه امکانات دولتی از قبیل استخدام استفاده از سهمیه رزمندگان و وام و یا موافقت اصولی استفاده ننموده اند .
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار