gardeshban.ir

«تنگه بردول» یکی از مکان‌های تاریخی پارسیان است. این منطقه را می‌توان هویت تاریخی مردم پارسیان دانست اما به دلیل فعالیت معادن و سنگ‌شکن‌ها در بردول خطری جدی آن را تهدید می‌کند.
کد خبر: ۱۹۲۲۰
تاریخ انتشار : شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۸-1398 August 18
گردشبان (gardeshban.ir) :

«تنگه بردول» یکی از مکان‌های تاریخی استان هرمزگان است که در شهرستان پارسیان واقع شده است. این منطقه را می‌توان هویت تاریخی مردم پارسیان دانست اما متاسفانه به دلیل فعالیت معادن و سنگ‌شکن‌ها در نزدیکی آن خطری جدی برای «تنگه بردول» بوجود آمده است.

بر اساس گفته کارشناسان و فعالان محیط زیست«بردول» که تا ۵۰ سال گذشته محل زندگی مردمان شهر پارسیان بوده به نوعی هویت تاریخی مردم این مناطق نیز محسوب می‌شود. در حال حاضر این تنگه در شرایطی بحرانی قرار دارد. براساس اعلام رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان هرمزگان در تاریخ پنجم آبان ماه، مجوز برداشت شن و ماسه معدن بردول برای دومین بار صادر شد. این مجوز، دو سال قبل نیز صادر شده بود که در پی اعتراض‌های مردمی لغو شد اما پس از گذشته دو سال، بار دیگر همان مجوز صادر شده و مردم باید شاهد نابودی نقطه هویتی خود باشند.

مردم این منطقه برای حفاظت از هویت تاریخی خود اقدام به ایجاد زنجیره انسانی کردند و لغو مجوز فعالیت معدن در محوطه تاریخی طبیعی را خواستارند. این زنجیره انسانی در چند روز گذشته ادامه داشته است و از مسئولان درخواست توجه به آثار تاریخی شهر خود دارند.

پروانه بهره برداری معدن بردول با موافقت میراث فرهنگی صادر شد

در پی انتشار خبر تشکیل زنجیره انسانی برای حفظ مکان تاریخی «تنگه بردول»، روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان هرمزگان اطلاعیه‌ای با عنوان «با صدور پروانه بهره‌برداری واحد فرآوری معدن بردول پارسیان زمینه اشتغال مستقیم ۱۵ نفر از جوانان بومی منطقه فراهم خواهد شد» منتشر کرد.

در این اطلاعیه با استناد به قانون معادن، صدور مجوز فعالیت معدن وابسته با پاسخ استعلامات دستگاه‌های اجرایی مختلفی از جمله اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری، اداره کل حفاظت محیط زیست، اداره کل راه و شهرسازی، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و شرکت سهامی عام آب منطقه‌ای ذکر شده است و اعلام می‌کند که در صورت مخالفت دستگاهی در استعلامات، به هیچ عنوان مجوز توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت استان صادر نخواهد شد.

مجوز صادر شده صنعت، معدن و تجارت ارتباطی به میراث فرهنگی ندارد

عباس نوروزی، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی هرمزگان  اظهار کرد: مجوزهای صادر شده توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مروبط به محدوده آثار فرهنگی و تاریخی است که در تمام آن‌ها فواصل لازم رعایت شده است.

سنگ‌شکن‌ها خطری برای هویت تاریخی «تنگه بردول» + تصاویر

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان تشریح کرد: مجوزهای برداشت شن و ماسه‌ توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت استان هرمزگان صادر شده است و ارتباطی به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ندارد.

«بردول» هویت تاریخی مردم پارسیان است

احمد مبارکی، فعال محیط زیست شهرستان پارسیان نیز اظهار کرد: تنگه بردول از دو لحاظ برای مردم پارسیان اهمیت دارد یکی سابقه تاریخی آن و دیگری مسائل محیط‌زیستی است.

وی با بیان این‌که اولین افراد ساکن پارسیان در گذشته‌ای نه چندان دور در بردول زندگی می‌کردند، عنوان کرد: برخی از اشخاص ساکن در پارسیان، دارای نام خانودگی «بردولی» هستند و حتی محل تولد برخی «بردول» ذکر شده است.

این فعال محیط‌زیست شهرستان پارسیان، «بردول» را خواستگاه شهرستان پارسیان دانست و ابراز کرد: به دلیل وجود آب و آسیاب‌ در بردول، در گذشته مردم در آن منطقه زندگی می‌کردند و به کشاورزی مشغول بودند.

مبارکی با اشاره به سنگ‌برش‌هایی در «تنگه بردول» که به صورت تونل آب را از خود عبور می‌دهند، تشریح کرد: در حال حاضر شش آسیاب آبی به همراه یک پل که دو قسمت کوه را به هم وصل می‌کند در «بردول» وجود دارد که جاذبه طبیعی زیبایی را برای مردم ایجاد کرده است.

سنگ‌شکن‌ها خطری برای هویت تاریخی «تنگه بردول» + تصاویر

وی گفت: بخشی دیگر از نگرانی مردم مربوط به احشام و وحوشی است که به خاطر چشمه در آن منطقه وجود دارند. با آمدن سنگ‌شکن‌ها باید از این مناطق خارج شوند که این خود باعث بروز مشکلاتی برای محیط زیست خواهد بود.

این فعال محیط‌زیست پارسیان با بیان این نکته که «تنگه بردول» دقیقا روبروی شهر پارسیان قرار دارد، اظهار کرد: به دلیل این‌که تنگه بردول روبروی پارسیان قرار دارد، فعالیت سنگ‌شکن‌ها باعث خواهد شد که با وزش باد شهر پارسیان به راحتی با مسائل و مشکلات زیست‌محیطی روبرو شود.

مبارکی خاطرنشان کرد: اگر تمام جمعیت پارسیان ۶۰ هزار نفر در نظر گرفته شود، در حال حاضر مجوز ۳۰ سنگ‌شکن و معدن صادر شده است که مقداری نا متعارف است.

وی بیان کرد: دو سال پیش یک مجوز برای برداشت شن و ماسه در بردول صادر شد که به دلیل فعالیت سمن‌ها و شورای شهر  این مجوز لغو شد اما متاسفانه پس از گذشت ۴ ماه از لغو مجوزی که دو سال پیشصادر شده بود، یک مجوز مشابه دیگر صادر شده است.

این فعال محیط‌زیست شهرستان پارسیان ادامه داد: مردم پارسیان که «بردول» را هویت تاریخی خود می‌دانند با ایجاد زنجیره انسانی سعی کردند صدا و اعتراض خود را به گوش مسئولان برسانند.
 
مهر





پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار