gardeshban.ir

کم پیش می‌آید کویر و جنگل همسایه شوند اما بین استان سمنان و مازندران، منطقه‌ای با طبیعتی بکر و خیره کننده از همسایگی این دو چشم‌نوازی می‌کند.
کد خبر: ۱۹۲۵۴
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۸-1398 August 19
گردشبان (gardeshban.ir) :
دیواری از کوه بین استان‌های سمنان و مازندران، مسیر حرکت ابرها را سد و منطقه‌ای عجیب و بکر ایجاد کرده است. این دیوار که به دیوار اوپرت مشهور است مرز بین جنگل و کویر است. ابرهای باران‌زا به دلیل ارتفاع زیاد کوه در شمال دامنه متوقف می‌شوند که همین امر باعث می‌شود سمت شمالی دیواره همیشه از گیاهان تازه پوشیده و سمت جنوبی به دلیل بارش کمتر زرد و خشک و منظره‌ای بیابانی داشته باشد.

اوپرت (اُپِرت) روستایی است که جنوبی‌ترین منطقه‌ استان مازندران را به شمالی‌ترین منطقه استان سمنان متصل می‌کند. دره‌ اوپرت از شگفتی‌های شمال کشور است. در این طبیعت بی‌نظیر چند اقلیم متفاوت در کنار هم وجود دارد؛ جنگل، دشت و بیابان.

اوپرت کجاست؟

اوپرت در ۵۵ کیلومتری شمال شهرستان مهدیشهر در استان سمنان واقع است. ییلاق اوپرت دیواره‌ اوپرت را به شمال‌شرقی قله‌ خرو نرو متصل می‌کند که بخش شمالی آن مرز بین جنگل‌های هیرکانی در شمال و دشت کویری در جنوب است. منطقه‌ شمالی شامل دودانگه‌ مازندران است. در این بخش روستاهای سنگده و میانا در بین جنگل‌های هیرکانی قرار گرفته‌اند.

ویژگی‌های دره اوپرت با توجه به قرار گرفتن در منطقه‌ خاص جغرافیایی از پوشش گیاهی منحصربه‌فردی برخوردار است و در آن می‌توان تنوع زیستی زیادی را مشاهده کرد. این منطقه به لحاظ رشد و نمو گیاهان مختلف به قطب پرورش گیاهان دارویی تبدیل شده است به گونه‌ای که می‌توان گیاهانی چون اورشمک، گوگ په، سیروک، زیره، اوک چو، قعلب، کولک، زولنگ، پاروک، مازش کو، الزی و اوجی را به وفور در این منطقه یافت که هر کدام خاصیت درمانی خاصی دارند.

اوپرت همچنین از دشت‌های وسیعی برخوردار است که می‌توانید منظره‌ زیبایی از خانه‌های روستایی با شیروانی‌های رنگی‌ را در آن ببینید. این منطقه دشتی وسیع برای چرای گله‌ گوسفندان و گاوها که گاهی پذیرای اسب‌های وحشی هم می‌شود و تصویری بی‌نظیر از طبیعتی بکر و خارق‌العاده را پیش چشمانتان قرار می‌دهد.

جاذبه‌های منطقه اوپرت

منطقه‌ اوپرت علاوه بر زیبایی‌های رویایی به دریاچه‌ چورت و باداب سورت نیز نزدیک است بنابراین گردشگرانی که اوپرت سفر می‌کنند می‌توانند دیدن این مناطق بی‌نظیر را نیز در برنامه سفر خود قرار دهند. چشمه‌های این منطقه نیز بسیار زییاست. «قل‌قل چشمه»، «کنگل چشمه»، «پایین لوتی‌گرد چشمه»، «بالا لوتی‌گرد چشمه»، «کله چشمه» و «عمارت سرچشمه» از چشمه‌هایی است که گردشگران در این منطقه می‌توانند از آنها لذت ببرند.

اگر اهل جنگل‌نوردی هم هستید این منطقه امکان دسترسی به جنگل‌های انبوه دودانگه را نیز برای گردشگران فراهم می‌کند. ضمن اینکه گردشگران می‌توانند در ارتفاعات بین ابرها گم شوند و قدم زدن بین ابرها را تجربه کنید. 

آبشار فینسک نیز از دیگر جاذبه‌های گردشگری این منطقه است که در نزدیکی روستایی به همین نام قرار دارد. فینسک در مسیر شهمیرزاد به فولاد محله واقع شده و در مسیر یک جاده‌ فرعی به فاصله‌ ۱۵ کیلومتری از جاده‌ اصلی قرار دارد.

آبشار اوبن نیز در دل جنگل و پایین دست جاده قرار دارد. برای رسیدن به این آبشار باید از جاده‌ فیروزکوه در پل سفید به سمت شرق از جاده خارج و وارد مسیر سنگده شوید. در این منطقه امکان کوهنوردی و پیاده‌روی در مسیر ییلاقی وجود دارد.

اگر برای دیدن جاذبه‌های این منطقه برنامه‌ریزی کنید می‌توانید بعد از گذر از آبشار و چشمه فینسک، آبشار خزه‌بن، باداب سورت و جنگل‌های راش و انجیلی، به کناره‌ دیواره‌های کوهستانی فلات مرکزی برسید که در قسمت شمالی آن جنگل‌های شمالی کشور با انبوهی از پوشش ابرهای زیبا قرار گرفته‌اند.

ارتفاع کوه‌های سر به فلک کشیده در این منطقه باعث شده‌اند ابرها راه فراری از استان مازندران نداشته باشند و بارش خود را به آن سوی کوه در استان سمنان ندهند. همین امر سبب شده در این نقطه یک سمت کوه بیابان و سمت دیگر جنگل باشد. این منطقه رویایی است.

چطور به اوپرت برویم

اگر قصد گردشگری در اوپرت را دارید می‌توانید به شهمیرزاد در استان سمنان رفته یا جاده فیروزکوه را برای این سفر انتخاب کنید. اگر از شهمیرزاد رفتید پس از خروج از شهمیرزاد به سمت فولاد محله و ساری حرکت کنید و از میانه‌ راه به سمت پرور بروید. از پرور به سمت سرخده بروید و پس از آن از خروجی راست به سمت روستای اوپرت حرکت کنید.

اگر از تهران قصد سفر به اوپرت را دارید می‌توانید از جاده‌ فیروزکوه بروید. ابتدا به روستای چاشم بروید و از آنجا به سمت اوپرت حرکت کنید. در طی این مسیر که یکی از زیباترین جاده‌ها به شمار می‌رود می‌توانید گردنه‌ گدوک، راه‌آهن شمال، پل ورسک و غار اسپهبد خورشید را حتما تماشا کنید. این گردشگری بی‌نظیر است.

چه زمانی به اوپرت برویم؟

بهترین زمان سفر به اوپرت بهار و تابستان است. در این فصول هم هوا مناسب است و هم طبیعت سرسبز و دیدنی است. البته اگه علاقه به طبیعت رنگی پاییز دارید این فصل هم می‌تواند زمان خوبی برای این سفر باشد اما لباس گرم همراه داشته باشید.

کجا اقامت کنیم؟

اگر بهار و تابستان است بروید سیاه چادر عشایر را هم خواهید دید و می‌توانید از محصولات لبنی آنها استفاده کنید. برای اقامت هم باید چادر بزنید. اما اگر استراحت در چادر را دوست ندارید خانه‌هایی در روستا هستند که امکان اقامت مسافران در آنها وجود دارد. 

تصاویری از اوپرت رویایی را در زیر ببینید:



مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار