gardeshban.ir

کوه ها و ارتفاعات دو خواهران و قله هاي اطراف آن در بهشتي کوهستاني در يکي از دور افتاده ترين نقاط کوهستان البرز مرکزي قرار گرفته اند. رسيدن به اين منطقه مستلزم يک روز راهپيمايي است. قله دماوند همچون غولي هميشه پيدا نگهبان اين بهشت در جنوب شرقي آن است.
کد خبر: ۱۹۳۵۲
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۸-1398 August 21
گردشبان (gardeshban.ir) :
دیواره میانی البرز مرکزی سلسله خط الرأسهای به هم پیوسته ای هستند که از قله دماوند در شرق شروع شده و تا گردنه کندوان در غرب ادامه می یابند. قلل ۴۰۰۰ متری این خط الرأسها در دو منطقه متمرکز شده اند:


۱) گرانکوه (Massif ) خلنو/آزاد کوه در شمال روستای شمشک

۲) گرانکوه (Massif ) دو خواهران در شمال غرب قله دماوند

قلل دوقلوی دوخواهران بلندترین قله های گرانکوه دوخواهران است.دامنه های شمالی دوخواهران با شیبی تند تا ارتفاغ ۳۸۰۰ متری پایین میروند و سپس با شیبی ملایمتر به حد بالای دره رودخانه سه سنگ (۳۵۰۰-۳۶۰۰ متر) مشرف می گردند.حداقل یک دریاچه/برکه فصلی در این منطقه به چشم می خورد. دامنه های جنوبی دوخواهران با شیب تند به رودخانه دیو آسیاب (۳۴۰۰ متر) منتهی می شوند.دوخواهران غربی از سمت شمال غرب به قله ۴۱۷۸ متری تخت خرس متصل است و دوخواهران شرقی از سمت شرق به قله ۴۲۶۰ متری چپکرو پیوند می خورد.

وضعیت قلل در زمستان : به واسطه قرار گرفتن خط الرأس در شمالی ترین نقطه البرز مرکزی ریزش برف سنگین در دره ها و یال های شمالی و جنوبی و بسته بودن جاده های مواصلاتی چون انتهای راه نمارستاق و بسته بودن کامل راه چال چال و پناهگاه غربی بهترین مسیر دستیابی به این ارتفاعات از طریق آبادی یالرود میباشد بدیهی است به واسطه ریزش بهمن های بزرگ امکان فرود از دهلیزهای جنوبی منطبق بر مسیر تابستانی مقدور نمی باشد.

بنابراین بجز صعود قلل دوخواهرون و چپکرو و مخروط سر و سه سنگ از طریق مسیر غرب به شرق عبور از قله سه سنگ از طریق مسیر غرب به شرق عبور از قله سه سنگ به سمت ورارو بسیار مشکل تقلی می گردد.

وخواهران و قلل اطراف آن را می توان در یک برنامه چند روزه صعود کرد. قله غربی به راحتی از طریق قله تخت خرس قابل دسترسی می باشد. صعود به قله شرقی از طریق قله چپکرو مستلزم درگیری با سنگ است ولی "کار فنی” محسوب نمی گردد.

دسترسی به منطقه دوخواهران معمولا از یکی از جهات زیر صورت می گیرد:

۱) گردنه لهرا در شمال شرق

۲) یال شمال غربی قله دماوند در شرق

۳) دریاچه سد لار و رودخانه دلی چای در جنوب شرق

۴) گردنه قو یا کبود در جنوب غرب

بسیاری از کتابها و نقشه ها "دوخواهران” را "چپکرو” می نامند.

چپکرو در حقیقت قله ای است به ارتفاع ۴۲۶۰ متر در شرق دوخواهران شرقی. وقتی ازسمت شمال قله چپکرو را می بینیم به نظر می رسد که قله به طرف چپ خود نگاه میکند. بنابراین واضح است که واژه "دوخواهران” ویژه قله های دوقلو و واژه "چپکرو” ویژه قله ای که شرق دوخواهران شرقی است .

مسیر خودروی شخصی نشانی نقطه مبدء برای گردنه لهرا: از تهران به جاده هراز بروید و به سمت آمل حرکت کنید. پس از عبور از روستاهای بایجان و کهرود به تابلوی "آمل ۵۵ کیلومتر” میرسید. پس از گذشت چند کیلومتر در طرف شمال تابلو یک جاده خاکی در سمت چپ (غرب) جاده هراز نمایان می شود (ممکن است تابلوی کوچکی در سر این جاده برای روستای پنجاب یا نمار به چشم بخورد). پس از تقریبا ۲۵ کیلومتر جاده به روستای نمار ختم می شود.

کوه ها و ارتفاعات دو خواهران
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار