gardeshban.ir

می خواهم کمی از قدرت تخیل خود استفاده کنید . تصور کنید که در منطقه ای در ارتفاعات قرار گرفته اید .
کد خبر: ۱۹۳۵۵
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۸-1398 August 21
گردشبان (gardeshban.ir) :
کوه های بلندی را نظاره می کنید که در اولین ردیف پس از آن جلگه سبز مازندران قرار دارد . حالا منظره دریا و شهر را هم به آن اضافه کنید . 

کمی بعد چشمتان به جنگل های انبوه و دره های بلند می افتد . کمی که خوش شانس باشید دریایی از ابر هم زیر پایتان قرار می گیرد تا یکی از آرامش بخش ترین فضا ها را تجربه کنید . اگر همه چیز را درست تصور کرده باشید الان در #روستای خوشواش هستید . 

نگاهتان را به سمت جنوب بچرخانید و از منظره نوک کوه و صخره های رنگی زیبا که نام یکی از آنها بشکسته لو است لذت ببرید . شهر های آمل ، محمود آباد ، سرخرود ، فریدون کنار ، بابل ، قائم شهر و ساری را از این ارتفاع نظاره کنید . 

در تاریکی شب ،ستاره های آسمان و سوسوی نور شهر ها را به تماشا بنشینید. کهکشان راه شیری را که مانند ابر درازی در آسمان پهن شده است را ببینید و زیبایی های خلقت را لمس کنید . 

همه چیز در اینجا رویایی به نظر می رسد و همین زیبایی ها این روستا را به بهشتی گمشده تبدیل کرده است . خوشواش ؛ ییلاق مازندران روستای ییلاقی خوشواش در ۲۲ کیلومتری شهر آمل در #استان مازندران و در ارتفاعات #رشته کوه البرز قرار دارد . 

روستایی با تابستان هایی پر از جریان زندگی و زمستان هایی سرد و طاقت فرسا که همه را مجبور به کوچ می کند . این روستا ییلاق تابستانی مردم روستاهای بالاخیابان ، لیتکوه و عده ای از اهالی شهر آمل می باشد . 

خوشواش دارای ۳ قسمت است : ۱- بائس محله در غرب خوشواش که قسمت قدیمی آن را در بر می گیرد. ۲- آمل محله در مرکز خوشواش که اکثر جمعیت آن از شهر آمل هستند. ۳- چندر محله در سمت شرق خوشواش که جمعیت آن اکثرا کشاورز و دامدار هستند . تفریحات و امکانات خوشواش از وقتی که وارد جاده خوشواش می شوید در واقع به دنیایی رویایی پا می گذارید . مناظر زیبا حتی در طول مسیر هم آرامش خاصی را به شما هدیه می دهند . در جاده خوشواش گذر از میان ابر و مه را تجربه می کنید . 

ارتفاعات خوشواش مناظر زیبایی از شهر و طبیعت را به معرض نمایش می گذارند . اگر خوش شانس باشید بر فراز دریای ابرها قرار خواهید گرفت اما اگر این چنین نشد در هوای صاف شب ، از تماشای مناظر زیبا سیر نخواهید شد . درخت کهنسال خوشواش در کنار حسینیه این روستای ییلاقی فضای خاصی به وجود آورده است . خوشواش مقصد خوبی برای دوچرخه سواران است که میخواهند تجربه متفاوتی را از سفر برای خود رقم بزنند . 

اگر دوچرخه سوار هستید پیشنهاد ما به شما دوچرخه سواری در مسیر خوشواش است . در طول سال تورهای دوچرخه سواری در این روستا برگزار می شود که می توانید از آن ها استفاده کنید. 

اگر کوهنوردی تفریح و ورزش مورد علاقه شماست و به دنبال تجربه نوع جدیدی از مناظر در ارتفاعات هستید ، خوشواش را در فهرست مقاصد خود قرار دهید و در ارتفاعات نظاره گر قله دماوند باشید. پیاده روی در میان روستا را فراموش نکنید و حتما دوربین خود را همراه داشته باشید تا سوژه های ناب طبیعی و روستایی را از دست ندهید . 

غروب آفتاب در میان ابر ها منظره ای دیدنی را برای شما رقم خواهد زد. امکانات این روستا محدود است. آب لوله کشی در آن وجود ندارد اما چشمه های ۷ چشمه ،مروارید چشمه ، معصومه کوثر ، انجلج و ۵ انگیس ، آب زلال و گوارایی دارند . نبود درمانگاه نیز یکی از مسائل این روستای زیبا است. 

اقامت در خوشواش خوشواش هتل یا مسافرخانه ندارد اما نگران اقامتتان در آن نباشید . اگر اقامت در طبیعت را دوست دارید ، می توانید در خوشواش مکان مناسبی برای کمپینگ در طبیعت پیدا کنید و شبی رویایی را داشته باشید . 

اگر ماندن در خانه های محلی را ترجیح می دهید ، مردم خوشواش تعداد محدودی از خانه های خود را در اختیار مسافران می گذارند و به خوبی پذیرای آنها خواهند بود . آب و هوای خوشواش گفته می شود در ازای هر ۱۰۰۰ متر ارتفاع ۵ درجه کاهش دما خواهیم داشت . حالا تصور کنید که در ارتفاع ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ متری چه هوایی را تجربه خواهید کرد . 

خوشواش ۸ ماه از سال لباس سپیدی از جنس برف به تن می کرده است که امروزه به دلیل گرم شدن زمین به ۷ و ۶ ماه هم رسیده است . 

آب و هوا در این روستا به شدت متغیر است . لحظه ای را با آفتاب سپری می کنید در حالیکه چند دقیقه دیگر ممکن است ابر در آسمان ببینید و قطرات باران صورتتان را نوازش کند .شاید هم مه همه جا را فرا گرفته و منظره ای رویایی به وجود بیاورد . 

پاییز که از راه برسد از باد های تند و گاه و بیاه در امان نیستید . اما می توانید بهترین تابستان خود را در خوشواش تجربه کنید .تابستان های خوشواش با هر تابستان دیگری متفاوت است . 

تابستانی بسیار خنک که گاهی شعله بخاری های هیزمی را روشن می کند در حالی که در شهر کولرها هنوز روشن هستند . ممکن است در اواسط مرداد ماه بارش تگرگ را در آنجا شاهد باشید. خوشواش یکی از ییلاقات کم آب ایران است اما جای نگرانی نیست . 

چشمه های این روستا آبی بسیار خنک ، زلال و گوارا را از دل زمین به شما هدیه می کنند . بافت قدیمی خوشواش روستای خوشواش دارای بافت قدیمی بسیار زیبایی است . 

خانه های ساخته شده به سبک قدیمی از کاه ، گل ، سنگ و پهن اسب و گاو در روستا پراکنده اند . سقف خانه ها از الوارهای بلند و چوب و تخته با پوششی از گل ساخته شده و در بام ، مصالح سنگ صاف (ناز) و چوب صاف یا تخته ( لد ) به کار رفته است. 

دیوارهای خانه ها به علت سرمای شدید و باد های کوبنده پاییزی بسیار ضخیم و سنگین هستند و قطر دیوار ها حتی به یک متر نیز می رسد. این دیوار ضخیم هم سازه را محکم می کند و هم در برابر نفوذ سرما ، عایق است . به خاطر باد و سرما سنگ های سنگین بر بام خانه ها دیده می شود. ستون ها از تنه درختان و نرده ها از جنس چوب است . 

این منطقه انبوهی از سنگ های فسیلی را در خود جای داده و شاید جالب ترین نکته استفاده از سنگ های فسیلی (فسیل) در خانه سازی است. حیاط خانه ها در گذشته دیوار نداشت . 

همسایه ها از حیاط یکدیگر عبور می کردند و به صاحبخانه سلام می کردند و احوال یکدیگر را می پرسیدند. امروز حیاط خانه ها دیوار دارد اما فرهنگ غنی هنوز هم پس از سال ها حفظ شده و مردم روستا در گذر از کنار یکدیگر به هم سلام می کنند حتی اگر طرف مقابل خود را نشناسند. 

پوشش گیاهی در خوشواش هر چه بالاتر بروید و از جنگل های انبوه گذر کنید ، منطقه صخره ای و دشت های سرسبز بیشتر نمایان می شوند . 

گیاهان بوته ای در اینجا بیشتر می روید و زیاد از درختان سر به فلک کشیده خبری نیست .بافت کوهستانی منطقه پوشش گیاهی منحصر به فردی را در آن ایجاد کرده است . 

از میان درختان ، گلها ، سبزیها و به طور کلی گیاهان منطقه می توان به موارد زیر اشاره کرد: گون ، گزنه ، کنگل ، زرشک ، ترش هلی دار ، گالش انگیر ، آلبالواک ، ون دار ، فگ دار ، گل های پامچال و بنفشه و ورف لیم ، شال دم ، پتنیک ، ، تریگ سر، اوجی ، قارچ و … نام برد که هر کدام در زمان خاصی از سال می رویند و این تنوع زمانی در پوشش گیاهی مناظر متفاوتی را در این منطقه ایجاد می کند .به عنوان مثال گیاه وَرف لیم در هنگام آب شدن برف ها و گل لاله واژگون و گل شقایق چند ماه بعد می روید. پوشش جانوری جانوران و حشرات زیادی در این منطقه کوهستانی زندگی می کنند ، خزندگان ، پرندگان ، حشرات و پستانداران زیادی وجود دارند که می توان از میان آنها ، موارد زیر را نام برد: گنجشک ،کبک ، تیرنگ ، جغد ، تیکا ، کبک ، عقاب ، کلاغ ، مار ، مارمولک ، عقرب ، دودم ، زنبور ، پروانه ، مورچه ، کرم سبزه خوار یا ملف ، ملخ ، عنکبوت ، رتیل ، لوآس یا دله ، هد هد ، موش ، گربه ، خرگوش و …. البته حیوانات وحشی مثل گرگ ، پلنگ ، خوک ، گراز ، خرس و… نیز در منطقه زندگی می کنند. 

شهدای گمنام خوشواش بعد از موافقت بنیاد حفظ آثار ، افرادی به فکر جایی برای تدفین شهدای گمنام افتادند که با هم فکری اهالی محل، مکان مناسبی که اشراف کامل به محل داشت را انتخاب کردند . نام محلی آن زافرون تخت بود وبعد از تدفین شهداء به تپه نورالشهداء تغییر یافت. 

هرسال عده معدودی به خوشواش می آمدند . اما پس از تدفین ۳ شهید گمنام در آن ، شهرت خاصی پیدا کرده و هرسال در یکی از روزهای تابستان در آن یادواره شهدا در تپه نور الشهدا برگزار می شود . 

بهترین فصل سفر اگر از گرمای هوا در تابستان خسته شده اید ، خوشواش میزبان خوبی برای روزهای تابستانی شما است و در آن تابستانی خنک را تجربه خواهید کرد . زمستان در خوشواش بسیار سرد است و حضور گردشگران در آن توصیه نمی شود . 

این روستا در پاییز به دلیل وزش بادهای شدید مقصد خوبی به شمار نمی آید. راه های دسترسی به خوشواش اگر بار سفر بسته اید و خوشواش را به عنوان مقصد خود قرار داده اید ، یکی از سه مسیر زیر را برای رسیدن به این ییلاق زیبا انتخاب کنید : 

۱- در جاده هراز بعد از شرکت آمولو به سمت فرعی هلی چال بروید و پس از گذر از کپین ، روستای خوشواش خودنمایی می کند . جاده خاکی این مسیر زیاد است اما در صورتی که ترافیک جاده هراز زیاد باشد ، بهترین مسیر برای رسیدن به روستا محسوب می شود . 

۲- در جاده هراز به سمت هردورود بروید و وارد جاده بلده شوید بعد از طی ۱۱ کیلومتر به تیرستاق و پس از طی ۱۸ کیلومتر جاده خاکی به خوشواش می رسید. این مسیر بهترین مسیر به خوشواش است . چون خاکی کمتری دارد و سرسبز و باصفاست . 

۳- از چمستان حرکت کنید و پس از گذر از واز و گزنا سرا به خوشواش وارد شوید. البته این مسیر را فقط به دارندگان ماشین های شاسی بلند پیشنهاد می کنیم .

روستای خوشواش

روستای خوشواش

روستای خوشواش

روستای خوشواش

روستای خوشواش

روستای خوشواش

روستای خوشواش

روستای خوشواش

روستای خوشواش

روستای خوشواش

روستای خوشواش

روستای خوشواش

روستای خوشواش


مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار