gardeshban.ir

در این گزارش مجموعه ای مطالب پیرامون خانه عامری ها گردآوری شده است.
کد خبر: ۱۹۳۸۴
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۸-1398 August 22
گردشبان (gardeshban.ir) :
کاشان، شهری در دل اصفهان که تاریخی را در دل خود جای داده است. تاریخی که بسیاری از آن در خانه‌های قدیمی رقم خورده است. یکی از این بنا ها، خانه‌ی تاریخی عامری‌ها است که یکی از بزرگترین خانه‌های تاریخی ایران به شمار می‌آید.

اگر بخواهیم قدمت این ساختمان را محاسبه کنیم، به دوران حکومت کریم خان زند می‌رسیم. این بنا قبل از زمین لرزه سال ۱۱۹۲ هجری قمری ساخته شده که پس از این زلزله بخش‌هایی از آن نابود شد و پس از مرمت در دوران قاجار به وسعت آن اضافه شد.

شخصی به نام ابراهیم خان کلانتر در دوران زندیه مالک اصلی این خانه بود. بعد از اینکه شهر کاشان توسط آقامحمدخان قاجار در محاصره قرار گرفت، فردی با نژاد عرب به نام سهام السلطنه به کمک حاکم کاشان آمد و از شهر در برابر حملات دشمن حفاظت کرد. حاکم کاشان هم برای پاسخ گویی به محبت‌ها و دلاوری‌های سهام السلطنه، خانه عامری‌ها را به او بخشید که با مرگ وی این عمارت بین اعضای خانواده او تقسیم شد و در نتیجه به خانه عامری‌ها معروف شد.

اگر بخواهیم از ویژگی‌های این بنای تاریخی بگوییم، باید گفت که این خانه با وسعتی حدود ۷۰۰۰ تا ۹۰۰۰ مترمربع دارای ۸۵ اتاق به همراه ۳ خانه و حیاط مرکزی است. این خانه که نمادی از معماری ایرانی است، از چندین حیاط تشکیل شده که بخش بیرونی و درونی قدیمی‌ترین آن‌ها است که رعایت تقارن در آن‌ها از ویژگی بارز آن است.

وقتی به گوشه‌های مختلف این بنا نگاه می‌کنیم با فضا‌هایی مانند حوضخانه، ایوان، اتاق‌هایی با ۳ در و شاهنشین‌های ۷ دری مواجه می‌شویم.

از قسمت‌هایی که چشم هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند، هنر‌های بی نظیر ایرانی است که این بنا را در بین دیگر خانه‌های تاریخی کاشان پرطرفدار کرده است. شاخصه‌ای که این بنا را از دیگر آثارتاریخی متمایز می‌کند، وجود نقب محلی برای ترک ناگهانی خانه است که در دوران گذشته یک امتیاز به شمار می‌رفته است.

وجود حوضچه و گردش جریان آب در حیاط‌های این بنا، از شدت گرمای کویری شهر کاشان برای ساکنان این خانه می‌کاهد. شاید برایتان جالب باشد که بلندترین بادگیر در بین خانه‌های کاشان، متعلق به خانه عامری‌ها است.

این بنا که در دوران پهلوی به فراموشی سپرده شده بود، از ابتدای سال ۱۳۸۰ در طرحی با نام مرمت و احیای خانه‌های تاریخی کاشان، مورد مرمت قرار گرفت که احیا و مرمت آن پس از تلاش‌های تعداد زیادی از مرمت کاران در سال ۱۳۹۳ به پایان رسید.

خانه عامری‌ها تنها یک بنای تاریخی نیست، بلکه مدت‌ها است که کاربری جدیدی به عنوان هتل سرای عامری را به خود اختصاص داده و در سال ۱۳۹۶ به عنوان یک اقامتگاه تاریخی کم نظیر شناخته شده است.

خانه عامری‌ها ظرفیت میزبانی گردشگران داخلی و خارجی را دارد و از این مکان، برای برگزاری مراسم و گردهمایی‌های مختلفی استفاده می‌شود.

نا گفته نماند که یکی از جالب‌ترین خصوصیات این خانه، وجود ۲ حمام مختلف برای بانوان و مردان است.

خانه‌های تاریخی همواره یکی از جذاب‌ترین اماکن برای گردشگران بوده و توجه به این حوزه می‌تواند روز به روز در افزایش گردشگر و اثرات مثبت آن سهیم باشد.

این بنا از طرف تریپ ادوایزر، مهم‌ترین سایت گردشگری جهان در سال ۲۰۱۷ مقام ششم خاورمیانه را در زمینه جذب گردشگر کسب کرد.

عمارت عامری‌ها در محله‌ی سلطان میراحمد قرار گرفته است. سلطان میراحمد یکی از معروف‌ترین محله‌های کاشان است.

خانه عامری‌ها؛ متفاوت ترین عمارت کاشان/ تصاویر

خانه عامری‌ها؛ متفاوت ترین عمارت کاشان/ تصاویر

خانه عامری‌ها؛ متفاوت ترین عمارت کاشان/ تصاویر

خانه عامری‌ها؛ متفاوت ترین عمارت کاشان/ تصاویر
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار