gardeshban.ir

گزارش/
وزارت کشور گرجستان اعلام کرد: در ۱۰ ماه گذشته سال ۲۰۱۹ میلادی مانع از ورود ۲۱ هزار و ۹۷۵ تبعه خارجی به خاک این کشور از مبادی مختلف مرزی شده است.
کد خبر: ۱۹۳۹۶
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۸-1398 August 22
گردشبان (gardeshban.ir) :
حدود یکسال پیش و در آذر ماه ۱۳۹۷ دیپورت ایرانی‌ها از گرجستان باعث اعتراضات ایرانی‌ها، سفارت ایران در تفلیس و همچنین واکنش وزارت خارجه کشورمان شد.

وزارت کشور گرجستان در آذر ماه سال گذشته اعلام کرد: طی نوامبر (سال گذشته)  به ۴۳۴ شهروند ایرانی، ۳۷۰ شهروند هندی و ۴۶ شهروند ترکیه اجازه ورود به این کشور داده نشد. همچنین در این مدت ۴۲ تبعه جمهوری آذربایجان، ۴۴ تبعه روسیه، ۴۳ تبعه ازبکستان، ۳۳ تبعه ترکمنستان، ۳۰ تبعه پاکستان و ۱۴ تبعه ارمنستان از ورود به گرجستان منع شدند.

دیپورت ایرانی‌ها سبب شد تعدادی از شهروندان ایرانی که از ورودشان به گرجستان ممانعت به عمل آمده و دیپورت شده‌ بودند مقابل سفارت گرجستان در تهران تجمع اعتراضی برگزار کنند.

وزارت خارجه کشورمان نیز به این اتفاقات واکنش نشان داد و با احضار سفیر گرجستان در تهران مراتب گلایه‌مندی ایران و اعتراض هموطنان از رفتارهای غیردوستانه ماموران مرزی گرجستان با اتباع ایرانی را ابلاغ کرد.

پلیس فرودگاه تفلیس نیز در آذر ماه سال گذشته یک زن ایرانی ۳۵ ساله را به مدت ۲۰ ساعت بازداشت و با او رفتارهای خشونت‌آمیز کرد. این اقدام گرجستانی‌ها با واکنش معصومه ابتکار معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور همراه شد.  وزارت خارجه کشورمان نیز به برخورد با این زن ایرانی واکنش نشان داد.

 وزیر خارجه گرجستان سال گذشته از پاسخ به این پرسش که به چه دلیل به شهروندان ایرانی اجازه ورود به گرجستان داده نشده است خودداری کرد.

حشمت فلاحت پیشه نماینده مجلس نیز با اظهاراتی تند به این موضوع ورود کرد و با تاکید بر اینکه وزارت اطلاعات به موضوع توهین به ایرانی‌ها در گرجستان ورود کند گفت: همان کاری که در دبی شد حالا در گرجستان می‌شود. البته نباید نقش مزدوران وطنی نادیده گرفته شود.

حالا پس از یکسال دوباره دیپورت ایرانی‌ها از گرجستان رنگ و بوی جدی‌تری به خود گرفته است.  وزارت کشور گرجستان امروز ۲۲ آبان ماه اعلام کرد که در ۱۰ ماه گذشته سال ۲۰۱۹ میلادی مانع از ورود ۲۱ هزار و ۹۷۵ تبعه خارجی به خاک این کشور از مبادی مختلف مرزی شده است.  از این تعداد اتباع خارجی که از ورود آنان به گرجستان جلوگیری شده است ۹ هزار و ۲۷۲ نفر ایرانی بوده‌اند.

وزارت کشور گرجستان درباره آمار دیپورتی سایر کشورها نیز گفت: در این مدت اتباع چهار کشور دیگر از جمله هند، جمهوری آذربایجان، ترکیه و روسیه در رده‌های بعدی قرار دارند که شهروندانشان نتوانستند به گرجستان وارد شوند.  در ۱۰ ماه گذشته دولت گرجستان به  ۴ هزار و ۲۳۸ تبعه هند، یک  هزار و ۶۰۷ شهروند جمهوری آذربایجان، یک  هزار و ۲۳۱ شهروند ترکیه  و ۹۴۹ نفر تبعه روسیه اجازه ورود به خاک گرجستان را نداد. در این مدت  ۵۰۷ ارمنستانی، ۴۳۰ ترکمنستانی، ۳۹۲ پاکستانی، ۳۸۶ ازبکستانی، ۲۸۸ مصری، ۲۳۴ عراقی، ۲۰۶ قزاقستانی، ۱۶۸  قرقیزستانی و نیز اتباع چند کشور دیگر نتوانستند اجازه ورود به خاک گرجستان را دریافت  کنند.

جدول آمار دیپورتی‌های اتباع کشورهای مختلف از گرجستان

ردیف

کشور

تعداد دیپورتی از گرجستان

۱

ایران

۹ هزار و ۲۷۲ نفر

۲

هند

۴ هزار و ۲۳۸ نفر

۳

جمهوری آذربایجان

یک  هزار و ۶۰۷ نفر

۴

ترکیه

یک  هزار و ۲۳۱ نفر

۵

روسیه

۹۴۹ نفر

۶

ارمنستان

۵۰۷ نفر

۷

ترکمنستان

۴۳۰ نفر

۸

پاکستان

۳۹۲ نفر

۹

ازبکستان

۳۸۶ نفر

۱۰

مصر

۲۸۸ نفر

۱۱

عراق

۲۳۴ نفر

۱۲

قزاقستان

۲۰۶ نفر

۱۳

قرقیزستان

۱۶۸ نفر


در این گزارش توضیحی در مورد دلیل این ممنوعیت ارایه نشده است.

پیشتر مدیر کل گمرک گرجستان اعلام کرده بود که با توجه به تلاش این کشور در جهت تطبیق قوانین و مقرارت با اتحادیه اروپا از اوایل سال ۲۰۱۹ شاهد تغییرات گسترده ای در مقررات گمرکی این کشور خواهیم بود. ماموکا جانگولاشویلی گفته بود که این تغییرات مختص به ایران نخواهد بود و همه کشورها را در بر خواهد گرفت و در این خصوص اطلاع رسانی کامل انجام می شود.

شمار زیادی از ایرانی‌ها در چند سال اخیر با هدف اقامت به گرجستان سفر می‌کنند و تعدادی از این همین افراد دیپورت می‌شوند.  گرجی‌ها می‌گویند شرایط جدیدی برای اقامت در گرجستان تدوین شده است و اقامت در این کشور علاوه بر خرید ملک نیاز به حداقل ورود ٦٥‌هزار دلار سرمایه به این کشور است.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار