gardeshban.ir

صخره‌ شگفت‌انگیز ویو راک (Wave Rock) در استرالیای غربی و در شرق شهر هایدن (Hyden) واقع شده است. از آنجایی که ساختار این صخره به امواج خروشان اقیانوس‌ها شباهت دارد، ویو راک یا صخره‌ موج نامیده می‌شود. این صخره که از گرانیت تشکیل شده است، تقریبا ۱۵ متر ارتفاع دارد و طول آن به ۱۱۰ متر می‌رسد. کل این پدیده‌ی زمین‌شناختی که رخ نمون نامیده می‌شود چندین هکتار را در برگرفته است.
کد خبر: ۱۹۴۲۹
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۸-1398 August 23
گردشبان (gardeshban.ir) :
صخره‌ شگفت‌انگیز ویو راک (Wave Rock) در استرالیای غربی و در شرق شهر هایدن (Hyden) واقع شده است. از آنجایی که ساختار این صخره به امواج خروشان اقیانوس‌ها شباهت دارد، ویو راک یا صخره‌ موج نامیده می‌شود. 

این صخره که از گرانیت تشکیل شده است، تقریبا ۱۵ متر ارتفاع دارد و طول آن به ۱۱۰ متر می‌رسد. کل این پدیده‌ی زمین‌شناختی که رخ نمون نامیده می‌شود چندین هکتار را در برگرفته است.

باید با این نکته توجه داشته باشید که این صخره توسط امواج دریا ایجاد نشده‌اند بلکه این ساختار قوس‌دار که به موج بلند اقیانوس‌ها شباهت دارد، توسط فرسایش و تغییرات شیمیایی در لایه‌های زیرین و نیمه‌سطحی زمین ایجاد شده است؛ بدین ترتیب که سنگ‌های گرانیتی این قسمت از زمین در اثر فرسایش رودخانه‌ای سست شده و از بین رفته‌اند.

بنابراین فرسایش و تغییرات شیمیایی در این سنگ‌ها در زیر لایه‌های سطحی زمین اتفاق افتاده است سپس با گذشت زمان، این تغییرات نمود خارجی پیدا کرده و آشکار شده است. در نتیجه‌ی این تغییر و تحولات، گویا لایه‌های زیرین زمین خالی شده و لبه‌های صخره، مانند امواج دریا به سمت جلو پیش آمده‌اند.

یک سمت از صخره‌ی ویو راک به ندرت مورد توجه قرار گرفته است. در این سمت از صخره، یک دیوار حائل بسیار کوتاه در بالای صخره وجود دارد. این دیواره‌ی سنگی کوتاه در امتداد لبه‌های صخره برای هدایت آب باران به سمت سد و دریاچه ساخته شده است. این دیوار در سال ۱۹۵۱ توسط بخش دولتی ساخته شده است. چنین دیوارهایی، بالای صخره‌های مشابه بسیاری در منطقه‌ی ویت بلت (wheatbelt) استرالیای غربی ساخته شده‌اند. 

صخره‌ شگفت‌انگیز ویو راک (Wave Rock) به شکل امواج خروشان/عکس

صخره‌ شگفت‌انگیز ویو راک (Wave Rock) به شکل امواج خروشان/عکس
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار