gardeshban.ir

يكی ازشهرستان های استان كرمان در جنوبی ترين نقطه اين استان واقع شده است. شهرستان كهنوج ‌در اصل روستايي از دهستان‌های سرمشك، بخش‌ساردوييه (شهرستان جيرفت) بوده و از اين رو تاريخ آن به شهرستان جيرفت وابسته است.
کد خبر: ۱۹۴۳۵
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۸-1398 August 23
گردشبان (gardeshban.ir) :
مركز اين شهرستان ازنظر جغرافيايی در ۵۷ درجه و ۴۲ دقيقه درازای خاوری و ۲۷ درجه و ۵۷ دقيقه پهنای شمالی قرار دارد و ارتفاع آن از سطح دريا ۴۹۰ متر است. شهرستان كهنوج از شمال به بم و جيرفت از خاور و جنوب خاوری به ايران‌شهر و نيك‌شهر (سيستان و بلوچستان)، از جنوب به شهرستان جاسك (استان هرمزگان) و ميناب (هرمزگان) و از باختر به شهرستان های رودان و حاجی آباد (استان هرمزگان) محدود می‌شود.

مركز كهنوج در ۸۶ كيلومتری جنوب سبزواران و در مسير راه بندرعباس ـ سبزه واران قرار گرفته است. آب و هوای کهنوج گرم و خشك و ميزان بارندگی سالانه ۱۸۰ ميلي‌متر است. كشاورزی و دام داری از پيشه‌های اصلی مردم اين شهرستان بوده و آب كشاورزی از كاريزها، چاه های نيمه ژرف و رود فراهم می شود. محصولات كشاورزی اين شهرستان را گندم، جو، بنشن، تره‌بار، مركبات، خرما و گردو تشكيل مي‌دهد. 

قالی‌بافی نيز مانند ساير شهرهای استان كرمان در اين شهرستان رايج است. اقتصاد كهنوج بر پايه كشاورزی، دام‌داری و قالی‌بافی استوار بوده و گندم، جو، مركبات، خرما، تره‌بار و تا حدودی قالی صادرات اين شهرستان را تشکيل می‌دهند. مسيرهاي ارتباطي اين منطقه به اطراف را راه كهنوج ـ‌ سبزواران به سوی شمال به درازای ۸۶ كيلومتر و كهنوج ـ بندر عباس به درازای ۱۹۵ كيلومتر به سمت جنوب باختری تشكيل مي‌دهد. براساس سرشماری سال ۱۳۷۵ جمعيت شهرستان كهنوج ۱۹۴۹۳۶ نفر و جمعيت شهر كهنوج ۲۲۵۵۸ نفر، شامل ۴۰۳۶ خانوار بوده است. 

مردم اين شهرستان مسلمان شيعه هستند و به زبان فارسی با گويش محلی صحبت می کنند. برخی از طوايف رودباری از جمله كندر در اين منطقه زندگی می کنند.

سخن از دیاری است که اگرچه راهش تا مرکز استان قابل توجه می باشد اما با این همه از آنجا که (( بعد منزل نبود در سفر روحانی )) مهرش همچنان با جسم و جان این سرزمین خدایی عجین است . کهنوج ستاره ای که در آسمان کرمان زمین از درخشش خاصی برخوردار است . این شهر جنوبی استان در سایه زمین های حاصلخیز کشاورزی و از همه مهمتر مردان و زنانی که فولاد وجودشان در کوره خورشید آبدیده شده ، امروز با عرضه محصولات مختلف کشاورزی بخشی از نیازهای کشور عزیزمان را تامین می کند .

تاريخچه و وجه تسميه نامگذاري:

وجه تسميه كهنوج اين است كه كهنوج از دو كلمه كهن يعني قنات و نو يعني جديدالاحداث تشكيل شده و به علت اينكه در گذشته‌اي دور در اين منطقه قنات هاي فراوان وجود داشته كهنوج نام گرفته و به مرور زمان كهنوج شده است.

اماكن و آثار تاريخي:

قلعه تاریخی کهنوج
سنگ نبشته هاي زهمكان
تم ميش پرادم
هلیل رود

تقسیمات کشوری
شهرستان کهنوج دارای دو شهر فاریاب و کهنوج و دو بخش مرکزی و فاریاب است. این شهرستان دارای پنج دهستان به شرح زیر است: حور، کلاشگرد، مهروئیه، حومه و نخلستان.

بخش مرکزی شهرستان کهنوج
دهستان حومه (کهنوج)
دهستان نخلستان
شهر: کهنوج

بخش فاریاب
دهستان حور
دهستان کلاشگرد
دهستان مهروئیه

اقـــليم :

شهرستان كهنوج داراي اقليم بياباني گرم شديد مي‌باشد.ميانگين بارش سالانه در اين شهرستان ۱/۱۹۱ ميلي متر و دامنه تغييرات متوسط دماي آن از ۱/۱۳ الي ۳۸ درجه سانتيگراد مي باشد.آب‌ و هواي‌ شهرستان‌ كهنوج‌ گرم‌ است‌ و ميزان‌ بارندگي‌ آن‌ كم‌ بوده‌ و بيشتر به‌ صورت‌ رگبارهاي‌ شديد مي‌باشد.

رودخانه‌ (هليل‌ رود) تنها رودخانه‌ دائمي‌ اين‌ شهرستان‌ مي‌باشد. اين‌ شهرستان‌ به‌ علّت‌ دارا بودن‌ زمين‌هاي‌ حاصل‌ خيز و آب‌هاي‌ زيرزميني‌ فراوان‌ اطراف‌ جازموريان‌ مساعد و مناسب‌ براي‌ كشاورزي‌ و دامپروري‌ است.



شهرکهنوج

شهرکهنوج


مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار