gardeshban.ir

با وجود گذشت یک ماه از فرونشست بخشی از محوطه مسجد جامع تاریخی ورامی و ورود مقدار زیادی آب باران به این گودال، برای رفع این مشکل تاکنون اقدامی انجام نشده و این فرونشست به حال خود رها شده است.
کد خبر: ۱۹۴۵۱
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۸-1398 August 23
گردشبان (gardeshban.ir) :

۲۳ مهرماه امسال بود که خبرگزاری ایرنا در گزارشی از فرونشست بخشی از محوطه ضلع شمالی مسجد جامع ورامین خبر داد و بعد از گذشت حدود یکماه، نه تنها برای رفع این گودال اقدامی صورت نگرفته که بر میزان آن نیز افزوده شده است.

مشاهدات از محوطه مسجد، حکایت از وجود رطوبت و ترک‌خوردگی بر روی آجرفرش‌های ضلع شمالی دارد و اجرای طرح با سنگ که مانع از خروج رطوبت می‌شود و بارش‌های هفته‌های گذشته بر میزان رطوبت محوطه و خاک اطراف گودال ایجاد شده افزوده است.

ترمیم فرونشست منوط به اظهار نظرکارشناسان استان تهران است

رئیس دفتر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان ورامین در این رابطه، گفت: دفتر میراث فرهنگی شهرستان به محض مشاهده این فرونشست، مراتب را به فرمانداری شهرستان ورامین و اداره کل میراث فرهنگی استان تهران منتقل کرده و آن‌ها را در جریان قرار داده است.

ژیلا خدادادی افزود: معاون سیاسی انتظامی فرمانداری شهرستان ورامین نیز با حضور در مسجد جامع، از این فرونشست بازدید کرد و بر پیگیری رفع این مشکل از سوی مسئولان و بررسی احتمال نفوذ رطوبت به دیواره‌های اصلی مسجد تاکید کرد.

وی گفت: با توجه به حساسیت موضوع و این که تعیین میزان رطوبت و رفع اساسی این مشکل باید از سوی کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی انجام شود، تاکنون اقدامی در شهرستان ورامین صورت نگرفته است.

با وجود آن‌که این فرونشست با دیواره‌های مسجد فاصله دارد ولی امکان دارد که در صورت افزایش میزان رطوبت، برای بنا اصلی نیز مشکلاتی پیش آید.

خدادادی تصریح کرد: تا زمانی‌که کارشناسان میراث فرهنگی استان تهران از این محوطه بازدید نکرده و نتیجه بازدید خود را گزارش نکنند، میراث فرهنگی ورامین نمی‌توانند اقدامی برای ترمیم این فرونشست انجام دهند.

وی وجود درختان و آبیاری آن‌ها را یکی از دلایل نفوذ آب به محوطه مسجد جامع اعلام کرد.

فرونشست محوطه مسجدجامع تاریخی ورامین به حال خود رها شده است

ماهیت حفره ایجاد شده در محوطه مسجد جامع ورامین مشخص نیست

مسئول مرکز باستان‌شناسی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران نیز در این رابطه، گفت: با توجه به این که تا کنون مطالعات باستان‌شناسی در شهرستان ورامین انجام نشده، نمی‌توان ماهیت حفره ایجاد شده در محوطه مسجد جامع تاریخی ورامین را مشخص کرد.

قدیر افرودند افزود: ورامین، شهرستانی تاریخی است ولی باستانی بودن آن به دلیل عدم اجرای طرح‌های مطالعاتی مشخص نیست.

وی گفت:به دلیل عدم اجرا طرح‌های مطالعاتی باستان‌شناسی، ماهیت حفره ایجاد شده در محوطه مسجد جامع ورامین مشخص نیست که آیا آبراهه و یا قناتی در این مکان بوده و یا نفوذ آب دلیل ایجاد آن است.

وی تصریح کرد: تا زمانی که این محوطه باز نشده و بر روی آن مطالعه صورت نگیرد، نمی‌توان علت آن را مشخص کرد.

این کارشناس میراث فرهنگی استان تهران گفت: رطوبت ایجاد شده در این حفره، خطری برای بنا تاریخی مسجد ندارد.

مسجد جامع ورامین با قدمتی افزون بر ۷۰۰ سال نمونه کامل مسجد چهار ایوانی است که ساخت آن در زمان سلطان محمد اولجایتو (خدابنده) آغاز و در دوره فرزندش ابوسعید بهادرخان تکمیل شد.  

مسجد تاریخی جامع ورامین در سال ۱۳۱۰خورشیدی به شماره ۱۷۶ در شمار فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.  

۷۸ اثر تاریخی شهرستان ورامین در فهرست آثار ملی ثبت شده است. شهرستان ورامین با ۳۰۰ هزار نفر جمعیت در ۳۵ کیلومتری جنوب شرق تهران واقع شده است.
 
ایرنا




پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار