gardeshban.ir

دره توریستی سرخه دیزه همراه با ردپایی از آثار دوران ساسانیان، منطقه توریستی کمتر معرفی شده ای از استان کرمانشاه است که هم جاذبه‌های طبیعی دارد و هم در دل خود آثاری از ساسانیان را جای داده است.
کد خبر: ۱۹۴۸۹
تاریخ انتشار : شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۸-1398 August 25
گردشبان (gardeshban.ir) :
سرخه دیزه از توابع شهرستان دالاهو، در ۲۵ کیلومتری شهر سرپل ذهاب، ۳۰ کیلومتری کرند غرب و ۱۲۵ کیلومتری کرمانشاه قرار دارد.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه می گوید: سرخه دیزه نام منطقه‌ای است که یکی از ۱۴ روستای هدف گردشگری استان کرمانشاه با نام روستای سرخه دیزه را دل خود جای داده است.

آب و هوای سرخه دیزه در بهار و تابستان معتدل و در زمستان‏‌ها سرد و خشک است .

مردم روستای سرخه دیزه به زبان کردی و با لهجه گورانی سخن می‏‌گویند. درآمد اکثر مردم این روستا از فعالیت‏‌های زراعی، دامداری و باغداری تأمین می‏‌شود و عمده محصولات زراعی روستای سرخه دیزه، گندم، جو و نخود است.

باغداری در این روستا به دلیل اقلیم معتدل، خاک مرغوب و آب فراوان رونق دارد و انواع میوه‏‌ها مانند گردو، بادام و انگور در آن به عمل می‏‌آید، همچنین مراتع سرسبز و حاصلخیز، شرایط مطلوبی را برای فعالیت‏‌های دامداری فراهم کرده و تولید انواع لبنیات مانند شیر، ماست، پنیر و روغن حیوانی را امکان‌‏پذیر ساخته است. بخشی از مردم روستای سرخه دیزه نیز به فعالیت‏‌های خدماتی و تولید صنایع دستی اشتغال دارند.

سرخه دیزه دارای یکی از زیباترین دره‌های استان کرمانشاه است که پوشیده از درختان بلوط، ارجن و ون است که در فصول مختلف سال به ویژه بهار و تابستان از زیبایی فوق العاده‌ای برخوردار است.
در کنار روستای هدف گردشگری سرخه دیزه، قلعه‌ای تاریخی مربوط به دوران ساسانیان وجود دارد که بیانگر قدمت طولانی این منطقه از استان کرمانشاه است.

بنا به روایت احمد ابن ابی یعقوبی مولف کتاب البلدان دوران اسلامی، این قلعه مرج القلعه نامیده شده که به وسیله لاشه سنگ، ملات گچ و آجر ساخته شده است.

از آنجایی که سرخه دیزه در میان سردترین (منطقه سرمیل) و گرمترین (منطقه دشت ذهاب) نقاط استان کرمانشاه قرار گرفته است، با آب و هوایی مطبوع و دل انگیز یقینا لحظاتی خاطره‌انگیز را برای گردشگران فراهم خواهد کرد.

گرچه طی سالیان متمادی تعدادی از خانه‌های قدیمی روستای سرخه دیزه بر روی این قلعه تاریخی بنا شده اما یکی از دیوارهای میانی قلعه با ۵٫۷۰ متر عرض هنوز هم سالم مانده است.

سرخه دیزه

سرخه دیزه

سرخه دیزه


مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار