gardeshban.ir

بیش از یک سال است که خبرها از دیپورت ایرانی‌ها از مرز‌های گرجستان حکایت دارند. سفری که به رقم هزینه‌کرد خرید بلیط رفت و برگشت و رزرو هتل، ممکن است بدون رسیدن به مقصد به پایان برسد.
کد خبر: ۱۹۵۱۱
تاریخ انتشار : شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۸-1398 August 25
گردشبان (gardeshban.ir) :

پاییز سال گذشته بود که خبرها از ممانعت‌های پیاپی گرجستان از ورود ایرانی‌ها حکایت کردند. این خبرها تا جایی پیش رفت که وزارت خارجه ایران اعلام کرد: تا اطلاع ثانوی به گرجستان سفر نکنید.

هرچند اکنون یک سال از آن ماجرا می‌گذرد و بازهم شاهد از سر گیری سفر ایرانی‌ها به گرجستان هستیم، اما همچنان گزارش‌هایی از دیپورت مسافران ایرانی از مرزهای گرجستان به گوش می‌رسد. چه انفرادی، چه هوایی و چه با تور به گرجستان سفر کنید، هیچ تضمینی برای رسیدن شما به مقصد بخصوص تفلیس وجود ندارد و با مشکلات متعدد روبه‌رو خواهید شد و ممکن است بدون دلیل دیپورت شوید.

برخی از مسافران با وجود تکمیل بودن تمام مدارک مورد نیاز برای سفر به گرجستان اعم از بلیط رفت و برگشت، ووچر رزرو هتل، بیمه مسافرتی و همراه داشتن به ازای هر روز ۱۰۰ دلار، بازهم در مرز گرجستان دیپورت و ناچار به بازگشت به ایران شدند.

حتی در تماس تلفنی با پایانه‌های اتوبوس‌های مسافرتی به این مهم اشاره شد که هیچ تضمینی برای ورود گردشگران ایرانی به گرجستان وجود ندارد و تمام این موارد سلیقه‌ای از سوی ماموران مرزی انجام می‌شود. اینگونه که مشخص است، داشتن مدارک لازم بهانه‌ای برای مشکل‌تراشی سر راه سفر ایرانی‌ها به گرجستان است.

البته گفته می‌شود علاوه بر مقرراتی که گرجستان در مرز خود اعمال می‌کند، ایران نیز مقررات جدیدی در مرز اعمال کرده است چنانکه اتوبوس‌ها حتما باید حداقل بیست مسافر داشته باشند تا اجازه خروج از مرز دریافت کنند. بعد از گذشتن از این شرایط نوبت به شرایط پلیس تفلیس می‌رسد. حال آنکه ممکن است شانس با مسافران یار باشد و اجازه ورود پیدا کنند اما در بیشتر مواقع، مجردها، افرادی که قرص‌های کدئین‌دار و مواد مخدردار به همراه دارند، افرادی که ریش دارند، اشخاصی که در پاسخ به سئوالات ماموران گیج می‌شوند و پاسخ درستی نمی‌دهند و... از ورود به گرجستان منع می‌شوند.

با وجود تمام این مسائل همچنان شاهد علاقه ایرانی‌ها برای سفر به گرجستان هستیم. سفری که ممکن است با وجود هزینه‌کرد برای خرید بلیط رفت و برگشت و رزرو هتل، هیچگاه به پایان نرسد. البته بیان این نکته اهمیت دارد که اگر در مرز اجازه ورود به گرجستان را پیدا نکنید، باید هزینه‌ای مازاد برای بازگشت مجدد به کشور را پرداخت کنید و با اتوبوس‌هایی که بازمی‌گردند به کشور بازگردید.

یکی از مسافران درباره تجربه سفر به گرجستان نوشته است: در شهریور ۹۸ برای تور مسافرتی شهر تفلیس با تمام مدارک واچر هتل و بلیط رفت و برگشت و بیمه مسافرتی از آژانس مسافرتی گرفته بودم. حدود ۵۵۰ دلار و مقداری لیر ترکیه به همراه داشتم. بعد از ۱۵ ساعت از تهران به مرز بازرگان رسیدیم و بعد از ۷ ساعت معطل شدن در مرز، اتوبوس از ترکیه به سمت تفلیس حرکت کرد. حدود ۹ ساعت بعد به مرز گرجستان رسیدیم و پلیس گرجستان رفتار بدی با مسافران ایرانی داشت و تمام مسافران را سوال جواب کرد. سوال‌ها از قبیل هتل محل اقامت گرفته تا بیمه و روزهای ماندگاری در گرجستان و دلیل سفر و... را شامل می‌شد. تمام مدارک چک و در نهایت دیپورت شدم. بخصوص بر روی پسرهای مجرد بیشتر حساس هستند و دائم نسبت‌ها را سئوال می‌پرسند.

تمام این صحبت‌ها درحالی مطرح می‌شود که حرمت‌الله رفیعی (رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت و جهانگردی) با تکذیب آمار بالای دیپورت ایرانی‌ها از مرزهای گرجستان به ایلنا گفت: تعدادی از مسافران به گرجستان می‌روند اما مدارک لازم را همراه ندارند که همین شهروندان دچار مشکل شده‌‌اند. دفاتر خدمات مسافرتی باید مسافران را توجیه کنند که چه مدارکی باید خود همراه و چه چیزهایی را همراه نداشته باشند. اساس آنکه دولت گرجستان در حق ملت ایران جفا می‌کند، بر کسی پوشیده نیست. از سال گذشته تاکنون این شرایط در خصوص سفر ایرانی‌ها به گرجستان حکمفرماست اما اگر تمام مدارک مورد نیاز همراه مسافران باشد، گرجی‌ها اجازه دیپورت ایرانی‌ها را نخواهند داشت.

او ادامه داد: وقتی مردم به صورت انفرادی سفر می‌کنند و با آژانس‌های معتبر سفر نمی‌کنند، چنین مشکلاتی پیش می‌آید.
 
ایلنا





پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار