gardeshban.ir

مدیر پایگاه تاریخی معبد آناهیتا از شروع مطالعات جدید باستان شناسی در این معبد پس از ۲۶ سال خبر داد.
کد خبر: ۱۹۵۱۵
تاریخ انتشار : شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۸-1398 August 25
گردشبان (gardeshban.ir) :
مرتضی گراوند، مدیر پایگاه تاریخی معبد آناهیتا از استقرار گروه باستان شناسی دانشگاه ساپینزا رم در معبد تاریخی آناهیتا خبر داد و گفت: این گروه هفت نفره در راستای انجام مطالعات باستان شناسی و مستندنگاری در این معبد تاریخی مستقر شده‌اند.

وی گفت: آخرین باری که مطالعات باستان شناسی و مستندنگاری در این معبد تاریخی انجام گرفته، مربوط به سال ۱۳۷۲ است که توسط چند تن از باستان شناسان ایرانی صورت گرفت.

مدیر پایگاه معبد تاریخی آناهیتا در تشریح فعالیت‌هایی که این گروه در محوطه باستانی معبد انجام خواهند داد، گفت: این گروه از صبح امروز (۲۵ آبان) در گام ابتدایی فعالیتشان، مطالعه سبک نظام ستون‌سازی در معبد آناهیتا را به منظور مقایسه با سبک نظام ستون سازی در یونان و روم باستان شروع کرده‌اند.

این مسئول گفت: این گروه در این بخش از مطالعه خود روی اندازه گیری و بررسی ستون‌ها و سرستون‌های محوطه باستانی معبد کار می‌کنند.

وی  مطالعه روی یافته‌های باستان شناسی کشف شده در محوطه معبد را از دیگر فعالیت‌های این گروه اعلام کرد و گفت: تهیه عکس، طراحی و بازنگری در ویژگی مواد فرهنگی کشف شده در معبد از نظر فرم و شکل، کارکرد‌ها و تعیین بازه زمانی از جمله کار‌هایی است که در این بخش انجام خواهد گرفت.

تلاش برای یافتن بقایای جاده تاریخی ابریشم در ضلع جنوبی معبد باستانی آناهیتا از برنامه‌های دیگر گروه باستان شناسی دانشگاه ساپینزا رم در مطالعه این معبد خواهد بود که گراوند به تشریح آن پرداخت و گفت: از آنجایی که مورخان قدیمی در آثار خود از قرار گرفتن معبد آناهیتا در مسیر گذر جاده شاهی یا تاریخی ابریشم یاد کرده‌اند و از سوی دیگر در ضلع جنوبی این معبد هم پلکانی قرار گرفته، برای همین باستان شناسان ایتالیایی در این بخش هم مطالعات ژئوفیزیک خواهند داشت تا شاید بقایای این جاده تاریخی را پیدا کنیم.

مدیرپایگاه تاریخی معبد آناهیتا گفت: در بررسی‌هایی که در این قسمت معبد انجام می‌گیرد، بدنبال این هستیم که ببینیم آیا در زیر سطح صاف کنونی ضلع جنوبی قبلا ساخت وسازی وجود داشته و آیا می‌توان بقایای جاده شاهی هخامنشی و یا راه ابریشم را پیدا کرد، یا نه.

وی با بیان اینکه مرحله اول مطالعات گروه باستان شناسی دانشگاه در معبد آناهیتا به مدت ۲۰ روز طول می‌کشد، گفت: این گروه پس از انجام این مرحله از مطالعات به منظور بررسی دستاورد‌های خود به ایتالیا بازخواهند گشت و اواخر اسفند و یا اوایل سال آینده برای شروع مرحله دوم مطالعاتشان که گاه شماری و تعیین قدمت بنا بخشی از آن است، به کرمانشاه خواهند آمد.


مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار