gardeshban.ir

اختلال خواب یکی از مهم‌ترین و شایع‌ترین استرسور‌های بخش مراقبت‌های ویژه است، کمبود و اختلال خواب جزء یکی از مهم‌ترین استرسور‌ها محسوب می‌شود و با افزایش سطح کورتیزول و کاهش لنفوسیت‌ها و منوسیت‌ها منجر به سرکوب سیستم ایمنی می‌شود.
کد خبر: ۱۹۵۸۵
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۸-1398 August 27
گردشبان (gardeshban.ir) :
اختلال خواب یکی از مهم‌ترین و شایع‌ترین استرسور‌های بخش مراقبت‌های ویژه است. بیماران بستری در بخش مراقبت‌های ویژه نیز اختلال خواب را به عنوان یکی از استرس آورترین تجربیات خود و نیز به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل ایجاد ناراحتی در این بخش گزارش کرده‌اند.

خواب برای ذخیره و بازسازی انرژی و بهبود وضعیت جسمی ضروری است و محرومیت از آن دارای نتایج فیزیولوژیک وسیعی برای بیماران بویژه بیماران بدحال است. کمبود و اختلال خواب جزء یکی از مهم‌ترین استرسور‌ها محسوب می‌شود و با افزایش سطح کورتیزول و کاهش لنفوسیت‌ها و منوسیت‌ها منجر به سرکوب سیستم ایمنی می‌شود.»

در پژوهشی که در ارتباط با "تاثیر استفاده همزمان از گوش‌بند و ماسک چشمی در شب بر کیفیت خواب بیماران بستری در بخش مراقبت‌های ویژه" توسط تیم پژوهشگران متشکل از سیمین شرفی (دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند)، فاطمه حاجی‌آبادی (دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد)، مهدیه راضی (دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند) و مهناز بهرامی (دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد) انجام شده، آمده است: «استفاده همزمان از گوش‌بند وماسک چشمی در بهبود کیفیت خواب بیماران بستری در بخش مراقبت‌های ویژه موثر بود، بنابراین به عنوان یک روش ساده، کم‌هزینه و موثر می‌تواند در این بیماران مورد استفاده قرار بگیرد و در پیشگیری از عوارض ناشی از اختلال در خواب کمک کننده باشد.»
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار