gardeshban.ir

روستای تاریخی و گردشگری لما علیا یکی از مناطق دیدنی و جذاب شهرستان دنا به شمار می‌رود. احتمال می‌رود که این روستا حدود ۳ هزار سال قدمت داشته باشد.
کد خبر: ۱۹۶۱۲
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۸-1398 August 28
گردشبان (gardeshban.ir) :
یاسوج یکی از مناطق سردسیری کهگیلویه و بویراحمد است که بسیاری آن را پایتخت طبیعت ایران می‌دانند. این منطقه در جنوب غربی ایران جاذبه‌های تاریخی و طبیعی بسیاری دارد. از دوران برنز، یاسوج محل زندگی اقوام ایرانی بوده است و آن را ییلاق دولت بزرگ عیلام می‌دانند. به همین دلیل آثار باستانی بسیاری نیز در این منطقه کشف شده است. 

این منطقه همچنین به دلیل موقعیت جغرافیایی ویژه‌اش دیدنی‌های طبیعی متنوعی همچون آبشارها، چشمه‌ها، تاکستان‌ها، دشت‌های پرگل، پارک‌ها و چندین روستای زیبا دارد که همه ساله گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند. یکی از روستاهای گردشگری و زیبای این منطقه لما علیا نام دارد.

روستای لما علیا از توابع شهر یاسوج در استان کهگیلویه و بویراحمد است که در ۴۰ کیلومتری محور یاسوج به اصفهان و در منطقه چال شاهین شهرستان دنا قرار دارد. این روستا با حدود ۴۰۰ نفر جمعیت در شمال این استان واقع شده است و مردمان آن به زبان لری سخن می‌گویند. مردم این منطقه از ایلات اصیل و ریشه دار لُر بویر احمدی هستند. در این منطقه رودخانه‌های متعدد و آبشارهای فصلی و دایمی بسیاری قرار دارد. همچنین این روستا در میان ارتفاعات قرار گرفته است که کوهنوردان و طبیعت دوستان بسیاری به دیدن آن می‌روند.


این روستا یکی از مناطق باستانی شهرستان دنا به شمار می‌رود چراکه کارشناسان قدمت این روستا را سه هزار و ۵۰۰ سال تخمین زده‌اند. براساس تحقیقات باستان‌شناسان این منطقه محل زندگی انسان‌های نخستین بوده است و آغاز دوره تاریخی آن را همزمان با حکومت عیلامیان می‌دانند. تل مهره‌ای و گورستان باستانی لما از آثار باستانی این روستا به شمار می‌رود که نشان می‌دهد قبل از ورود قوم آریایی، دارای سکنه و تمدن بوده است.

گورستان باستانی لما که که متعلق به هزاره دوم قبل از میلاد است، اهمیت ویژه‌ایی در میان کارشناسان دارد. این گورستان در طی عملیات راه‌سازی چال شاهین لما در سال ۱۳۷۹ به صورت اتفاقی کشف شد. در پی کاوش‌های متعدد بیش از ۴۰۰ اثر تاریخی از این گورستان یافت شده است که هم‌اکنون در موزه نگهداری می‌شوند. 

همچنین ۷۰ عدد گور کشف شده است که طول برخی از آن‌ها به ۵ متر می‌رسد. از انواع آثاری که پس از گشودن گورها بدست آمد، می‌توان به مقدار زیادی استخوان، کوزه‌های سفالی و مفرغی، انواع خنجر، نوک پیکان و نیزه اشاره کرد. این گورستان باستانی را متعلق به قوم عیلامیان می‌دانند. قبایلی که در آن زمان، از مسیر روستای تاریخی لما کوچ می‌کرده اند، زمانی که کسی از آن‌ها فوت می‌شده است طایفه مردگان خود را در یک گور در این گورستان دفن می‌کردند.

دیواره‌های گورها به صورت سنگ چین، قرار گرفته که در گذر زمان مقدار قابل توجهی از آن‌ها از بین رفته است. کارشناسان احتمال می‌دهند گورستان‌های دیگری نیز در منطقه لما وجود داشته باشد. داخل این گورستان تاریخی استخوان حیواناتی همچون اسب و گوسفند و همچنین داخل ظروف سفالی هم تکه استخوان‌هایی یافت شده است. این گورستان مهم‌ترین جاذبه تاریخی این منطقه به شمار می‌رود.

روستای تاریخی و گردشگری لما علیا از مناطق دیدنی دنا+تصاویر

روستای تاریخی و گردشگری لما علیا از مناطق دیدنی دنا+تصاویر

روستای تاریخی و گردشگری لما علیا از مناطق دیدنی دنا+تصاویر
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار