gardeshban.ir

شهرهای متروکه، شهرهایی هستند که در اثر عوامل محیطی مختلف زندگی در آن‌ها از رونق افتاده است.
کد خبر: ۱۹۶۱۴
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۸-1398 August 28
گردشبان (gardeshban.ir) :
ازجمله این دلایل می‌توان به از بین رفتن محیط کسب کار مثل معادن باارزش، تغییر شرایط آب و هوایی مثل خشک‌سالی و... اشاره کرد. بعضی از این شهرها امروزه بازسازی‌ شده‌اند و به‌عنوان جاذبه گردشگری مورد بازدید قرار می‌گیرند. 

در سراسر ایالت آریزونای (Arizona) آمریکا نیز انواع مختلفی از شهرهای متروکه وجود دارد که بزرگ‌ترین آن‌ها شهر جِروم (Jerome) است. 

موقعیت جغرافیایی و جزئیات جِروم

جروم در فاصله حدوداً 150 کیلومتری فینیکس (Phoenix) (مرکز ایالت آریزونا) و بین شهرهای سدونا (Sedona) و پرسکات (Prescott) واقع‌ شده است. شهری بسیار زیبا و شگفت‌انگیز همراه با حضور پر‌جنب‌وجوش محلی‌ها و گردشگرانی که برای بازدید از این منطقه آمده‌اند. این شهر فقط از 3 خیابان اصلی و چند خیابان فرعی تشکیل‌ شده است.

تاریخ جروم

قبل از اینکه جروم به شهر تبدیل شود، محل استقرار قبیله یاواپای (Yavapai) بوده است که به استخراج مس از معادن منطقه جروم اشتغال داشته‌اند. اولین گروه معدنچیان از اواخر سال 1800 میلادی استخراج را شروع کردند و تا حدود 70 سال به این استخراج ادامه دادند. پس‌ از آن جروم به‌عنوان شهر شناخته شد.

بعد از کشف طلا افراد بسیاری به خاطر استخراج این فلز گران‌بها به جروم رفتند و جمعیت این شهر به‌طور قابل‌ ملاحظه‌ای افزایش یافت، در واقع جمعیت از حدود 250 نفر در سال 1890 به 15000 نفر در دهه 1920 افزایش یافت.

شرورترین شهر غرب

با توجه به افزایش جمعیت و رشد آن، مشاغل مختلفی در شهر شکل گرفت و مراکز تفریحی مانند رستوران‌ها، هتل‌ها و خانه موسیقی افتتاح شدند. همچنین به دلیل کوچ افراد شرور به جروم، این شهر از لحاظ شرارت چنان شهرت پیدا کرد که در روزنامه‌ای نیویورکی به‌عنوان «شرورترین شهر غرب» شناخته شد.

درگیری در این شهر به‌گونه‌ای بود که مرگ همراه با اسلحه و ضرب و شتم، به‌عنوان مرگی عادی تلقی می‌شد. سال 1953 ذخیره معادن طلا و مس تمام شد و آخرین معادن باقیمانده نیز به کار خود پایان دادند و حدود 50 نفر از ساکنان باقی ماندند. در نهایت جروم به یک شهر متروکه‌ی ارواح تبدیل شد.

امروزه نیز می‌توانید بقایای بسیاری از ساختمان‌های اصلی که در سطح شهر پراکنده‌ شده‌اند را مشاهده کنید. در سال 1970 ساکنان شهر، انجمنی تاریخی را تأسیس کردند و این شهر را به‌عنوان بزرگ‌ترین شهر متروکه و ارواح آمریکا معرفی کردند. جمعیت جروم در حال حاضر حدود 500 نفر است و قسمت‌های اصلی شهر حفظ و مرمت‌ شده است.

گشت‌وگذار در جروم

بخش عمده‌ای از مغازه و رستوران‌های شهر با همان سبک قدیم بازسازی‌ شده است. جروم احتمالاً کمی از آنچه شما انتظار دارید شلوغ‌تر است و بخصوص در زمان تعطیلات بازدیدها افزایش می‌یابد. پرسه زدن و گشت‌وگذار در محیط شهر به‌عنوان جاذبه اصلی این منطقه محسوب می‌شود.
نام و معماری این رستوران بیشترین هماهنگی را با شهرت شهر جروم دارد. علاوه بر نام رستوران، نگاه به قسمت بیرونی ساختمان و اسکلت‌هایی که در قسمت بیرونی پراکنده‌ شده‌اند نظر بازدیدکنندگان را به خود جلب می‌کند. همچنین فضای داخلی رستوران نیز توسط دکوراسیون ارواح به‌صورت زیبایی تزئین شده است.

درنهایت، جاذبه اصلی این شهر گشت‌وگذار در محله‌های تاریخی و خیابان‌های آن به همراه چشم‌اندازهای دره و کوه است. از جمله دیگر جاذبه‌های این شهر می‌توان به پارک تاریخی جروم به همراه موزه معدن آن و منطقه پیک‌نیک فضای باز اشاره کرد.

مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار