gardeshban.ir

کوهستان الوند فرا روی شهر همدان، کوهستان منفردی از شاخه‌های خاوری زاگرس مرکزی با عرصه‌ای به وسعت ۱۳۷۵ کیلومتر مربع است و بزرگ‌ترین پدیده گرانیت زایی از دوران چهارم زمین‌شناسی است که بر اثر نفوذ توده‌های آذرین در نهشته‌های بازمانده از دوران پیشین بوجود آمده‌ است.
کد خبر: ۱۹۷۰۵
تاریخ انتشار : جمعه ۰۱ آذر ۱۳۹۸-1398 September 01
گردشبان (gardeshban.ir) :
این رشته‌ کوه در شمال غرب به کوه خدابنده‌لو سنندج و کوه چهل‌چشمه کردستان و از جنوب شرق به بلندی‌های راسوند و کوه وفس اراک متصل می‌شود. 

یال آن، حد طبیعی بین شهر همدان و تویسرکان و بلندترین قله آن موسوم به الوند در ۱۸ کیلومتری جنوب شهر همدان واقع شده و ارتفاع آن ۳۵۷۴ متر از سطح دریا است. 

جهت این کوهستان از شمال غربی به جنوب شرقی کشیده شده‌ است و استان همدان را به دو نیمه شمالی و جنوبی تقسیم می‌کند. این کوهستان، دره‌های ژرف و سرسبز، چشمه‌سارها، چمنزارها و قله‌های متعددی دارد.

رشته کوه الوند از کوه‌های غربی ایران و جز پیش‌کوه‌های داخلی زاگرس است و با پیدایش جنبش کوهزایی زاگرس در ارتباط است. از نظر زمین شناسان در اواخر دوره ژوراسیک (دوره میانی ازدوران دوم زمین‌شناسی) یکی از شدیدترین حرکات کوه‌زایی که تا آن هنگام در ایران سابقه نداشته بوقوع پیوسته و در اثر فشار شدید و همچنین در اثر فشار طبقات گرانیت در منطقه بین همدان و اصفهان دگرگونی سنگ‌ها بوجود آمده است. 

این کوهستان شامل ۱۱ قله است که در شمال غربی تا جنوب شرقی قرار دارند. در دامنه‌های شمالی الوند دره‌های پرآب و چشمه‌های فراوانی نیز وجود دارد. در این کوهستان، علاوه بر قلل مرتفع و شیب دار، دشتک‌های کوچکی وجود دارند، که سطح آن‌ها از چمنزار پوشیده شده و چشمه‌های زیادی در آن‌ها جاری است و با توجه به اینکه از سطوح نسبتا مسطحی برخوردارند، به صورت محل استراحت و اتراق کوهنوردان درآمده‌اند. 

مهم‌ترین این دشتک‌ها عبارت‌اند از: میدان میشان، تخت نادر، چمن شاه نظر و تخت رستم.

تخت نادر یکی از همین دشت‌های مهم کوهستان الوند است که در ادامه مسیر صعود به قله الوند قرار دارد و محوطه‌ای به مساحت تقریبی ۱ و نیم هکتار، با شیب کم و پوشش گیاهی چمنزار کوهستانی را در بر می‌گیرد. تخت نادر ۲۹۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد.

پيش از آسفالت شدن جاده عباس آباد به گنج‌نامه و تردد وسايل نقليه موتوری در آن ، علاقمندان صعود به قله الوند از مسير کوچه باغ‌های عباس آباد به فخر آباد، از نخستين سينه‌کش کوه‌های مشرف به عباس آباد راهی ميدان ميشان می‌شدند. اين مسير از انتهای کوچه باغ‌ها به قله، به هفت قسمت تقسيم شده و هر قسمت با نام تخت مشخص شده است، تخت اول و تخت دوم الی تخت هفتم. آخرين تخت، تخت نادر است که تخت هفتم ناميده می‌شود و قله الوند در بال جنوب غربی آن خود‌نمايی می‌کند.

از دیگر ويژگی‌های كوهستان الوند، كوه‌ها‌ی صخره‌ای، و سنگ‌هايی است، كه مستعد ورزش سنگ‌نوردی برای علاقمندان به اين رشته است. كلاهك كلاغ دروازه تخت نادر نیز یکی از آن‌هاست. از چشمه‌های پرآب کوهستان الوند نیز می‌توان به چشمه تخت نادر اشاره کرد که در ابتدای تخت نادر واقع است.

علت نامگذاری

در فرهنگ الوند، تخت به معنای زمينی هموار و مسطح در کوهستان است که اغلب پوشيده از چمن، سبزه و گياه است و محلی مناسب برای رفع خستگی و تجديد قوای راهپيمايان است و از قرن‌ها پيش اين نام در الوند بوده و هست. عده‌ای بر اين عقيده‌اند که‌، از زمانی که نادرشاه افشار به تخت نادر آمده، آن چمنزار تخت نادر ناميده شده است. از دیدگاهی دیگر تخت يعنی چمنزاری پرآب، سبزه، مسطح و جای رفع خستگی، و نادر يعنی بی‌مانند، بی‌نظير و کم‌ياب. بنابراين به چمنزار زير قله الوند از اين جهت تخت نادر گفته می‌شود که چمنزاری بی‌نظير و بی‌مانند است و به راستی تخت نادر در جمع چمنزارها و دیگر تخت‌های کوهستان الوند، چمنزاری بی‌نظير است.

پوشش گیاهی و جانوری

پوشش گياهي غالب در رشته كوه الوند گون است. گون گياهی است بوته‌ای و خاردار كه از ساقه آن صمغی به نام كتيرا می‌گيرند. در فصول معتدل سال به ويژه در بهار هر جا كه برف‌ها ذوب می‌شوند، ابتدا گل يخ می‌رويد كه گلی سفيد و زيباست. پس از آن لاله‌های رنگارنگ سر از خاک بيرون می‌آورند. و در اطراف چشمه‌ها و چمنزارها، گل‌های زرد و بنفش و گل‌های لاله، آلاله، سوسن و سایر گیاهان از قبيل: پونه، آزربه، مقرا، گزنه، ريواس، موسير، كنگر، شيرين بيان، طوطيا و غيره به وفور می‌رويد، كه بعضی از آن‌ها خوراكی و برخی دارويی هستند.

گرگ، روباه، خرگوش، شغال و سمور و پرندگانی مانند: عقاب سياه و دال در اين كوهستان ديده می‌شود. قوچ، ميش، بز كوهی كبک، كبوتر و عقاب دشت نيز، از حيوانات و پرندگان اين منطقه هستند.

مسیر دسترسی

صعود به تخت نادر و قله الوند را می‌توان از مسیر‌های مختلف انجام داد. یکی از این مسیر‌ها از سمت راست آبشار گنج‌نامه است که ارتفاع آن از سطح دریا حدود ۲۱۰۰ متر است و به سمت میدان میشان شروع می‌شود. با ادامه مسیر از میدان میشان و با حرکت از کنار رودخانه و حدود ۳۰ دقیقه راهپیمایی می‌توان به تخت نادر رسید.

تخت نادر دشتی سرسبز و جذاب برای کوهنوردان /تصاویر

تخت نادر دشتی سرسبز و جذاب برای کوهنوردان /تصاویر

تخت نادر دشتی سرسبز و جذاب برای کوهنوردان /تصاویر

تخت نادر دشتی سرسبز و جذاب برای کوهنوردان /تصاویر

تخت نادر دشتی سرسبز و جذاب برای کوهنوردان /تصاویر
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار