gardeshban.ir

تا به حال به این موضوع دقت کرده‌اید که پاسپورت تمام کشورهای دنیا فقط شامل چهار رنگ مشکی، آبی، قرمز و سبز است؟ دلیل این موضوع چیست؟
کد خبر: ۱۹۷۱۳
تاریخ انتشار : جمعه ۰۱ آذر ۱۳۹۸-1398 September 01
گردشبان (gardeshban.ir) :
پاسپورت یا گذرنامه، یکی از مدارک شناسایی رسمی در سطح بین‌المللی محسوب می‌شود که یکی از وسایل ضروری برای سفر خارجی به کشورهای مختلف دنیا است. نکته‌ی جالب در مورد پاسپورت‌های سراسر دنیا این است که جلد پاسپورت‌ها تنها در چهار رنگ آبی، مشکی، قرمز و سبز عرضه می‌شود و هر کشوری دلایل خود را برای انتخاب یکی از این چهار رنگ دارد.

برای اینکه بدانید انتخاب رنگ جلد پاسپورت به چه دلیلی انجام می‌شود، در ادامه همراه ما  باشید.

سبز

بیشتر کشورهای مسلمان، پاسپورت سبزرنگ دارند؛ برای مثال مراکش، عربستان سعودی و پاکستان. رنگ سبز به‌عنوان رنگ مورد علاقه پیامبر مسلمانان در نظر گرفته می‌شود و همچنین نماد طبیعت و زندگی است. شهروندان چندین کشور غرب آفریقا، مثل بورکینا فاسو، نیجریه، نیجر، ساحل عاج و سنگال نیز گذرنامه‌هایی با طیف‌های مختلفی از سبز دارند. در مورد این کشورها، این رنگ نشان می‌دهد که به اِکُواس (ECOWAS - جامعه اقتصادی دولت‌های غرب آفریقا) تعلق دارند.

مشکی

پاسپورت‌های مشکی کمترین درصد را به خود اختصاص داده‌اند. این رنگ متعلق به شهروندان برخی کشورهای آفریقایی مثل بوتسوانا، زامبیا، بوروندی، گابن، آنگولا، چاد، کنگو، مالاوی و... است. شهروندان نیوزیلند نیز گذرنامه‌های مشکی دارند؛ زیرا مشکی رنگ ملی این کشور محسوب می‌شود.

قرمز

پاسپورت‌های قرمز بیشترین درصد را در میان این چهار رنگ به خود اختصاص داده‌اند. کشورهایی که قبلا نظام کمونیستی داشته‌اند یا در حال حاضر نظام کمونیستی دارند، معمولا این رنگ را برای جلد پاسپورت کشورشان انتخاب می‌کنند؛ برای مثال کشورهای اسلوونی، چین، صربستان، روسیه، لتونی، رومانی، لهستان و گرجستان، پاسپورت‌های قرمز دارند.

مردم کشورهای عضو اتحادیه اروپا ـ به‌جز کرواسی ـ از پاسپورت‌های قرمز شرابی و سایر طیف‌های قرمز استفاده می‌کنند. همچنین کشورهایی که علاقه دارند عضو اتحادیه اروپا باشند، مانند ترکیه، مقدونیه و آلبانی، چند سال پیش رنگ پاسپورت‌های خود را به قرمز تغییر دادند. جامعه آند ـ یک اتحادیه‌ی گمرکی در آمریکای جنوبی مشتمل بر کشورهای بولیوی، کلمبیا، اکوادور و پرو ـ نیز پاسپورت‌های شرابی دارند. رنگ جلد گذرنامه‌های ایرانی نیز قرمز است.

آبی

بعد از قرمز، بیشترین رنگ جلد پاسپورت‌ها به آبی تعلق دارد. آبی نماد «دنیای جدید» است. ۱۵ کشور کارائیبی پاسپورت‌های آبی رنگ دارند. در داخل کشورهای آمریکای جنوبی، رنگ جلد آبی پاسپورت‌ها نماد ارتباط با مرکوسور (Mercosur - بازار مشترک کشورهای آمریکای جنوبی) به شمار می‌آید که شامل برزیل، آرژانتین و پاراگوئه می‌شود. البته ونزوئلا در این مورد استثنا به حساب می‌آید: این کشور عضو این اتحادیه است؛ با این حال مردم این کشور پاسپورت‌های قرمز رنگ دارند. گذرنامه‌های شهروندان آمریکایی در سال ۱۹۷۶ به رنگ آبی تغییر کردند.

رنگ‌های نقشه زیر بر اساس رنگ جلد پاسپورت کشورها انتخاب شده است:

چرا پاسپورت های دنیا فقط چهار رنگ دارند؟
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار