gardeshban.ir

درپی قطع شدن اینترنت در هفته گذشته که اختلال‌هایی را در کسب و کار برخی شرکت‌ها ایجاد کرد، یکی از بخش‌های مهمی که تحت تاثیر قرار گرفت خرید و فروش اینترنتی بلیت سفرهای دریایی، ریلی و جاده‌ای‌ بود. اما مسئولان و فعالان بخش‌های مختلف حمل و نقل ریلی، جاده‌ای و هوایی می‌گویند در صورت بروز برخی مسائل آن را با روشی غیر از استفاده از اینترنت حل و فصل کرده‌اند.
کد خبر: ۱۹۷۸۹
تاریخ انتشار : يکشنبه ۰۳ آذر ۱۳۹۸-1398 September 03
گردشبان (gardeshban.ir) :
درپی قطع شدن اینترنت در هفته گذشته که اختلال‌هایی را در کسب و کار برخی شرکت‌ها ایجاد کرد، یکی از بخش‌های مهمی که تحت تاثیر قرار گرفت خرید و فروش اینترنتی بلیت سفرهای دریایی، ریلی و جاده‌ای‌ بود. اما مسئولان و فعالان بخش‌های مختلف حمل و نقل ریلی، جاده‌ای و هوایی می‌گویند در صورت بروز برخی مسائل آن را با روشی غیر از استفاده از اینترنت حل و فصل کرده‌اند.

در پی قطعی اینترنت ناشی از ناآرامی‌های اخیر در هفته گذشته، به سراغ بخش‌های مختلف حمل و نقل رفتیم تا ببینیم در این مدت با چه مشکلاتی دست به گریبان بوده‌اند و در صورت بروز این مشکل چگونه‌ آن را حل کرده‌اند.

رضا جعفر زاده - سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری - در پاسخ به این سوال اینگونه توضیح داد که هم اکنون هیچ مشکلی برای فروش اینترنتی بلیت هواپیما نیست و محاسبه دقیق میزان آسیب وارد شده به بخش هوایی نیاز به آنالیز دقیق‌تر دارد.

وی افزود: معمولا از اوایل مهر ماه که مدارس باز می‌شود سفرهای هوایی نیز خود به خود کاهش می‌یابد و می‌توان گفت که هم اکنون در زمان پر تقاضا قرار نداریم و به همین دلیل قیمت بلیت هواپیما در سفرهای مختلف بسیار پایین بوده و در گاهی اوقات کمتر از کف نرخ تعیین شده به فروش می‌رسد.

آژانس‌ها در هفته گذشته بلیت‌فروشی کردند

مهرداد تقی زاده - دبیر انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته- نیز درباره میزان و چگونگی این آسیب‌ها به بخش ریلی گفت: همواره بخش بزرگی از فروش بلیت قطار به صورت اینترنتی صورت می‌گیرد اما از آنجا که در کنار فروش اینترنتی آژانس‌ها نیز این کار را انجام می‌دهند به نظر نمی‌رسد مشکل جدی به وجود آمده باشد.

وی افزود: تا کنون هیچ گزارشی از آسیب و خسارات به بخش حمل و نقل ریلی نداشتیم و اگر در هفته گذشته اختلالی هم به وجود آمده باشد، حل شده است.

همچنین محمد سعیدنژاد – مدیرعامل اسبق شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و عضو هیات مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته- نیز در این باره گفت: مسلما قطع شدن اینترنت به حوزه حمل و نقل ریلی که بخش قابل توجهی از معاملات در این صنعت به صورت آنلاین صورت می‌گیرد، آسیب زده است و به صورت طبیعی قطعی اینترنت می‌تواند به همه حوزه‌های مرتبط با اینترنت ضربه بزند اما میزان دقیق آن هنوز مشخص نیست و به نظر می‌رسد سفرهای ریلی از طرق دیگر برنامه‌ریزی و انجام شده است چرا که آژانس‌های مسافرتی دایر بودند و مردم اگر می‌خواستند از آن طریق اقدام می‌کردند.

آمار دقیقی از خسارات قطع اینترنت نداریم

همچنین داریوش باقرجوان مدیرکل حمل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، گفت:‌ گرچه فروش بلیت شرکت‌ها و تعاونی‌های مسافری، بین شهری به صورت اینترنتی هم انجام می‌شد اما در ایامی که اینترنت قطع بود اطلاع رسانی لازم از سوی آنها به صورت پیامکی و ... صورت گرفت و چیزی که محرز است اینکه فروش بلیت اینترنتی قالبا در راستای افزایش رضایت و آسایش مسافران است اما اگر مسافری بخواهد به مقصدی حرکت کند به هر شکل ممکن این کار را انجام می‌دهد.

وی افزود: در آینده نیاز داریم که مسافر بیشتری جذب کنیم تا بتوانیم ظرفیت حمل و نقل و جابجایی مسافر را در حوزه ناوگان عمومی افزایش دهیم. بنابراین باید همه شرایط را مانند بستر فروش اینترنتی گسترش دهیم.

وی با بیان اینکه هنوز آمار دقیقی از افزایش یا کاهش تعداد حمل و نقل مسافر در هفته‌ای که اینترنت قطع بود نداشته‌ایم، گفت: آخرین آمار منتشر شده در این زمینه به مهر ماه امسال بر می‌گردد که بیش از ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر مسافر جابجا شده‌اند و این میزان ۳ درصد نسبت به بازه زمانی مشابه افزایش داشته است.

بارنامه‌های اینترنتی آفلاین شد

غلامحسین دغاغله مدیرکل دفتر حمل و نقل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نیز درباره مشکلاتی که قطعی اینترنت در این زمینه به وجود آورد گفت: همه بارنامه‌های ناوگان حمل و نقل جاده‌ای به صورت آنلاین صادر می‌شد و در آن موارد متعددی از جمله زمان صدور بارنامه، مشخصات راننده، مبدأ، مقصد، شماره ناوگان، کرایه، کمیسیون دریافتی و ... به مرکزی در دفتر حمل و نقل کالا ارسال می‌شد و نهایتا کد رهگیری برای راننده صادر می‌کردیم که به صورت پیامکی برای او ارسال می‌شد.

وی افزود: این کد رهگیری سبب می‌شد تا سهمیه سوخت، بیمه بار، لاستیک و خدمات دیگر را بر اساس آن کد رهگیری و عملکرد و پیمایش آینده به او ارائه دهیم و بنابراین راننده تا از ثبت شدن بارنامه‌اش به صورت آنلاین مطمئن نمی‌شد حرکت نمی‌کرد اما در هفته‌ای که اینترنت قطع بود به همه اتحادیه‌ها و شرکت‌های زیر مجموعه اعلام کردیم که بارنامه را به صورت آفلاین صادر کنند و پس از وصل شدن اینترنت کد پیگیری همه آنها را برایشان ارسال می‌کنیم که همین اتفاق از روز گذشته رخ داده است.

مدیرکل دفتر حمل و نقل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: به صورت میانگین سالانه ۳۰ میلیون برگ سالنامه برای ماشین‌های حمل و نقل بار و کالا در کشور صادر می‌شود که به حدود ۴۸۰ میلیون تن کالا می‌رسد. این بارنامه‌ها در هر روز بین ۹۰ هزار تا ۱۰۰ هزار برگ است که در روزهای تعطیل و جمعه کاهش ۳۰ تا ۵۰ درصدی پیدا می‌کند.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار