gardeshban.ir

خانه‌های تاریخی میراثی ارزشمند از سرگذشت سرزمین ایران هستند. بنا‌هایی که یادآور روز‌هایی با رنگ و بوی گذشته اند.
کد خبر: ۱۹۸۵۰
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۰۵ آذر ۱۳۹۸-1398 September 05
گردشبان (gardeshban.ir) :
یزد یکی از مهم‌ترین استان‌هایی است که روز‌های تلخ و شیرینی از خاطرات ایران را چشیده است. استانی که مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری را در دل خود جای داده است؛ جاذبه‌هایی مانند کویر زیبای یزد.

وجود خانه‌های تاریخی در این استان، بر ظرفیت‌های گردشگری آن افزوده است. ظرفیت‌هایی که هر انسانی را مات و مبهوت هنر و ذوق ایرانی می‌کند؛ هنری که در جهان مایه افتخار و سربلندی ایران است.

یکی از خانه‌های تاریخی یزد، خانه لاری‌ها است؛ مظهری از استعداد هنرمندان ایرانی. خانه لاری‌ها بنایی حیرت انگیز در محله فهادان یزد است که مربوط به دوران قاجار است. این بنا که در سال ۱۲۸۶ ساخته شده، متعلق به حاج محمدابراهیم لاری از تاجران نامی روزگار قاجار است.

در سرتاسر این بنا، معماری اصیل ایرانی به چشم می‌خورد که همواره دوستداران هنر ایرانی را به سمت خود می‌کشاند.

اریخچه این بنا از آنجا سرچشمه می‌گیرد که در حدود ۲۷۰ سال قبل اقوام لاری به منظور تجارت از فارس به یزد مهاجرت می‌کنند و در یزد ساکن می‌شوند. هنگامی که وارد این خانه می‌شویم، اولین چیزی که نظرمان را جلب می‌کند در ورودی این خانه است. وقتی به جای جای این خانه نگاه می‌کنیم، مردمک‌های چشممان گردتر می‌شود.

خانه لاری‌ها با مساحتی حدود ۱۷۰۰ متر و زیربنای ۱۲۰۰ متری، ۳ حیاط و ۶ باب خانه به همراه تالارها، ایوان‌ها و اتاق‌ها را در درون خود جای داده است.

به طور کلی آن چیزی که در ساخت خانه‌های یزدی مورد توجه قرار می‌گیرد، حفاظت از حریم خانواده است. به این صورت که با ورود شخص غریبه به خانه، داخل خانه و افراد آن به راحتی دیده نمی شوند؛ چرا که منازل یزد را با دیوار‌هایی مرتفع می‌سازند.

از امتیاز‌های خانه‌های یزد، وجود نمادی حاکی از توجه و احترام به میهمان است؛ اتاق مهمان برای اقامت میهمانان خانه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

استان یزد در دل کویر جای گرفته است و آب و هوای گرم و خشک آن اذیت کننده است. به همین منظور برای رهایی از گرمای زیاد آن، معماری خانه‌ها را به گونه‌ای طراحی کرده اند که بیشترین سایه را برای اهالی آن به همراه بیاورد.

خانه لاری ها که جزء خانه‌های اعیانی و اشرافی یزد به حساب می‌آید، تا روز‌های آخر حکومت رضاشاه پهلوی پابرجا مانده بود، اما به دلیل موروثی شدن، خسارات‌های زیادی را متحمل شد. خانه لاری‌ها در سال ۱۳۷۵ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.


خانه لاری‌ها از خانه‌های اعیانی و اشرافی یزد/تصاویر

خانه لاری‌ها از خانه‌های اعیانی و اشرافی یزد/تصاویر

خانه لاری‌ها از خانه‌های اعیانی و اشرافی یزد/تصاویر

خانه لاری‌ها از خانه‌های اعیانی و اشرافی یزد/تصاویر
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار