gardeshban.ir

جمعه سیاه روزی برای خرید با تخفیف زیاد است که در بسیاری کشورها به عنوان رویدادی غیر رسمی برگزار می‌شود.
کد خبر: ۱۹۸۷۳
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۰۵ آذر ۱۳۹۸-1398 September 05
گردشبان (gardeshban.ir) :
جمعه سیاه (Black Friday) نام رویدادی غیر رسمی در جمعه بعد از عید شکرگزاری است. این روز مصادف با ایام خرید کریسمس است و اجناس در فروشگاه‌ها با تخفیف به مردم فروخته می‌شود. گاه این حراج در برخی کشورها آنقدر برای مردم مناسب است که از روز قبل جلو در مغازه ها صف می‌بندند و با بازشدن درهای فروشگاه گاهی در ۱۲ بامداد روز جمعه و گاه در صبح روز جمعه رقابت شدیدی برای خرید میان خریداران ایجاد می‌شود.

امروزه جمعه سیاه در برخی کشورها در یک بازه زمانی انجام می‌گیرد.

ریشه نام‌گذاری جمعه سیاه به حسابداران می‌رسد. حسابداران در قانونی نانوشته زمانی که ضرر می‌کردند، این ضرر را با جوهر قرمز و زمانی که سود می‌بردند با جوهر سیاه می‌نوشتند. در اوایل دهه ۶۰ میلادی،  آن‌ها متوجه شدند به خاطر حجم بالای خریدهای سال نو پس از شکرگزاری همه ارقام را با جوهر سیاه می‌نویسند. بنابراین این روز را در میان خود جمعه سیاه نام‌گذاری کردند.

جمعه سیاه ابتدا در امریکا شمالی بسیار شناخته شده بود اما کم‌کم به دیگر کشورها همانند امارات متحده و کم و بیش ایران هم تسری پیدا کرد. در ایران جمعه سیاه با نام حراجمعه شناخته می‌شود.

ترکیه هم یکی از دیگر کشورهای منطقه است که جمعه سیاه در آن برگزار می‌شود، این کشور بازار خرید بسیار جذاب و محبوبی برای گردشگران به ویژه ایرانی‌ها دارد. جمعه سیاه در ترکیه معمولا از ۲۳ نوامبر آغاز می‌شود و بیش از ۱ هفته ادامه دارد البته که اوج آن در روز جمعه است و بعد از آن مقدار تخفیف‌ها کمتر می‌شود. جمعه سیاه در ترکیه ابتدا با شرکت‌های فروش آنلاین بین‌المللی شرع شد اما اکنون در این روز اغلب فروشگاه‌های استانبول این حراج را برگزار می‌کنند.

بهترین کالا برای خرید در جمعه سیاه ترکیه پوشاک است به ویژه پوشاک خارج از فصل در این زمان باقیمت بسیاربسیار پایینی فروخته می‌شود.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار