gardeshban.ir

معاون حفظ و احیای بناهای اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: قضاوت‌های چند روز اخیر در باره مرمت گُنبد مسجد شیخ لطف‌الله زودهنگام است زیرا هنوز این طرح به پایان نرسیده و کامل نشده است.
کد خبر: ۱۹۹۳۴
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۰۶ آذر ۱۳۹۸-1398 September 06
گردشبان (gardeshban.ir) :

چند روز گذشته، مطالب و تصاویری در انتقاد از مرمت بخشی از گُنبد مسجد شیخ لطف‌الله اصفهان از جمله تفاوت رنگ آن با سایر تَرک‌های گنبد در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد.

ناصر طاهری روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: طرح مرمت شامل کُل این گنبد است و باید منتظر ماند و صبر کرد تا همه ترک‌های آن مرمت شود.

وی با بیان‌اینکه کاشی‌های گنبد به‌عنوان لایه بیرونی در معرض عوامل فرسایشی مختلف مانند سرما، گرما، باران، آلودگی هوا و یخبندان قرار دارد، تصریح کرد: پیش از این، مرمت گنبد مسجد امام به‌صورت موضعی انجام شد اما با توجه به شدت آسیب‌های این بنا و رسیدن آن به شرایط خطر، تصمیم به اجرای طرح اصولی و مرمت کامل گنبد مسجد شیخ لطف‌الله از سال گذشته گرفته شد.

طاهری با اشاره به‌اینکه بخش‌هایی از گنبد مسجد شیخ لطف‌الله بر اثر گذشت زمان به‌صورت "پله پله" درآمده و بخشی از بندهای آن از بین رفته بود، افزود: در این طرح مقرر شد که مرمت قسمت‌هایی که احتمال ریزش دارد، شروع شود، به‌همین دلیل در مرحله نخست ۲ ترک از ۱۶ ترک آن برای این کار انتخاب شد.

وی با تاکید براینکه کار مرمت گنبد مسجد شیخ لطف‌الله با توجه به ارزش آن به‌عنوان میراث تاریخی، طبق ضوابط و با دقت بسیار انجام شد، گفت: بر این اساس برای انتخاب پیمانکاران به مسائلی از جمله تجربه و صلاحیت درجه یک آنها توجه شد.

طاهری با بیان‌اینکه در مرمت گنبد مسجد شیخ لطف‌الله همه کاشی‌ها شماره‌گذاری شده است، افزود: طرح مرمت این گنبد هنوز به اتمام نرسیده و اداره کل میراث فرهنگی اصفهان آن را به‌طور کامل تحویل نگرفته است.

معاون حفظ و احیای بناهای اداره‌کل میراث فرهنگی اصفهان با اشاره به اینکه بند تَرک‌های گنبد در این طرح با استفاده از مصالح جدید نو شده است، توضیح داد: تفاوت رنگی که در زمان حاضر پس از مرمت ۲ ترک مشاهده می‌شود مربوط به بندهای نوست در حالی که سایر ترک‌هایی که هنوز مرمت نشده، در سال‌های طولانی تحت تاثیر عوامل محیطی قرار داشته است.

وی تصریح کرد: باید منتظر ماند تا همه گنبد مرمت شود و بدون شک، آنها نیز پس از مدتی تحت‌تاثیر عوامل محیطی قرار می‌گیرد.

طاهری با اشاره به اینکه در گنبد مسجد شیخ لطف‌الله نسبت به مسجد امام، مداخله مرمتی کمتری صورت گرفته است، تاکید کرد: در مرمت این گنبد تلاش شد تا قسمت‌های اصیل و سالم آن، حفظ و بخش‌های از بین رفته آن، مرمت یا بازسازی شود.

وی در باره انتقادهای مطرح شده در باره چگونگی مرمت گنبد این مسجد گفت: این امر طبیعی است که معماران و مرمت‌کاران نسبت به کار یکدیگر نقد داشته باشند.

وی همچنین توضیح داد که گنبد مسجد شیخ لطف‌الله دارای ۱۶ ترک است که هر ۲ ترک دارای یک نقش کامل هستند و درواقع این گنبد، هشت ترک بزرگ دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان، شهریور سال گذشته، از آغاز عملیات مرمت گنبد مسجد شیخ لطف‌الله واقع در مجموعه جهانی میدان امام این شهر خبر داد.

فریدون الله‌یاری، فرسودگی و آسیب‌دیدگی گنبد مسجد را از دلایل مهم آغاز عملیات مرمت آن خواند و افزود: اقدام‌های مرمتی این گنبد شامل جمع‌آوری کاشی‌های قدیمی، پاکسازی، مرمت کاشی‌ها و نصب مجدد کاشی‌های قدیمی است.

مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان با بیان اینکه ملات بین کاشی‌ها و جدار گنبد این مسجد در طول زمان رو به تخریب رفته و با ریزش کاشی‌ها همراه بوده است، اعلام کرد: مرمت آن در دستور کار قرار دارد.

مسجد شیخ لطف‌الله یکی از چهار بنای تاریخی میدان امام(نقش جهان) است که مُدورترین گنبد جهان را دارد و به‌عنوان یکی از زیباترین گنبدهای دنیا از آن یاد می‌شود.

این مسجد در ضلع شرقی میدان نقش جهان در دوران صفوی ساخته شد و شاهکاری از معماری و کاشی‌کاری قرن یازدهم هجری است.

مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار