gardeshban.ir

نشست دو جانبه ایران و چین/
دیدار دو جانبه آژانس‌های ایران و چین درحالی برگزار شد که تا آغاز سال نو چینی کمتر از دو ماه دیگر باقی مانده است. وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به همین مناسبت از چینی‌ها دعوت کرد تعطیلات خود را در ایران سپری کنند
کد خبر: ۱۹۹۶۷
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۰۷ آذر ۱۳۹۸-1398 September 07
گردشبان (gardeshban.ir) :

این نشست که با حضور ٣٧ شرکت ایرانی و حدود ٨٠ نماینده از چین در شهر پکن برگزار شد، بیشتر فرصتی بود برای معرفی ایران.

ارزیابی‌ها حاکی از این است که چینی‌ها شناخت کمی از ایران دارند، ضریب امنیت در ایران معمولا مهم‌ترین دغدغه آن‌ها برای سفر است به طوری که تاثیر ناآرامی‌های اخیر تردید برخی گردشگران و آژانس‌های چینی را برای سفر به ایران بیشتر کرده است.

به زعم نمایندگان آژانس‌های چینی حاضر، برگزاری این نشست به اضافه حضور یک مقام دولتی ایران در پایتخت چین که اطلاعاتی درباره لغو روادید، شرایط جغرافیایی و امنیت ایران ارائه کرد، اتفاقی مثبت به شمار می‌آید که تاثیر خود را در تداوم روابط گردشگری دو کشور خواهد داشت.

٧٠ هزار چینی کم است

علی‌اصغر مونسان _ وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران _ که به بهانه شرکت در اجلاس تمدن‌های کهن به پکن سفر کرده است، در جمع آژانس‌های ایرانی و چینی، درحالی که سفیر کشورمان در چین نیز حضور داشت، به روابط دو کشور اشاره کرد و گفت: با توجه به ظرفیت‌های دو کشور این روابط باید بیش از این افزایش یابد. ما تلاش می کنیم که میزان روابط گردشگری دو کشور را که اکنون پایین است، ارتقاء دهیم.

او ادامه داد: سفر ٧٠ هزار گردشگر چینی به ایران در مقایسه با بازار بزرگ گردشگری این کشور واقعا کم است. این تعداد می‌تواند تا دو میلیون نفر گردشگر افزایش یابد.

وی به اقدام در لغو روادید ایران برای اتباع چینی اشاره کرد و افزود: اینک درحال تقویت رستوران‌های چینی و تامین غذاهای مورد علاقه آن‌ها، آموزش راهنماهای چینی زبان و تولید پکیج‌های تبلیغاتی به زبان چینی هستیم.

این مقام مسؤول در دولت سپس از چینی‌ها دعوت کرد تعطیلات سال نو را که تا دو ماه دیگر فرا می‌رسد، در ایران سپری کنند و در ادامه گفت: برنامه‌های متنوعی برای سال نوی چینی در ایران تدارک دیده شده است. اطمینان می‌دهم گردشگری در ایران با امنیت کامل برقرار است.

ایران امن است

ولی تیموری _ معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی _ نیز پیش از آنکه مذاکرات آژانس‌های ایرانی و چینی در این B2B برگزار شود، در سخنانی با اشاره به شناختی که بین دو تمدن ایران و چین وجود داشته است، اظهار کرد: البته این شناخت بیشتر به زمان‌های گذشته برمی‌گردد. اطلاع دقیق دارم در کتاب‌های درسی چین درباره تمدن ایران و درباره جغرافیای ایران در کتابهای چین مطالبی وجود دارد، ولی به نظر می‌رسد ما به عنوان نسل‌های گذشته باید در زمینه شناخت امروز دو ملت اکنون بیشتر تلاش کنیم، به همین دلیل به نظر می‌رسد رفت و آمدهای گردشگری بین دو کشور امروز بیش از هر زمانی اهمیت دارد.

وی بیان کرد: روسای جمهور چین و ایران برای توسعه روابط و همکاری‌ها در حوزه گردشگری تاکید ویژه دارند. در همان چارچوب ابتکار دولت چین با موضوع «یک جاده، یک کمربند» مورد استقبال ایران در حوزه گردشگری قرار گرفته است.

او نیز به اقدامات انجام شده برای آماده‌سازی بازار ایران برای سفر چینی‌ها اشاره کرد و گفت: به عنوان مقام مسؤول از جمهوری اسلامی ایران اطمینان می‌دهم ایران، کشوری جذاب، امن و مقصدی متنوع برای گردشگران چینی است.

تیموری افزود: همزمان با ورود هیات ایران به چین، مذاکرات خوبی با مقامات دولت چین با هدف توسعه همکاری‌ها با مقامات دو کشور انجام شده. دولت‌ها بستر لازم را فراهم کرده‌اند اکنون نوبت بخش خصوصی دو کشور است که باید در این چارچوب، همکاری را به اجرا برساند.

٨۵ درصد چینی‌ها از سفر ایران راضی بودند

محمدابراهیم لاریجانی _ مدیرکل دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری _ پس از آنکه توضیحاتی درباره جاذبه‌های کمتر معرفی شده از ایران داد، گفت: آکادمی گردشگری چین طبق نظرسنجی که از گردشگران سفر کرده به ایران انجام داده اعلام کرد ٨۵ درصد گردشگران چینی از این سفر رضایت کامل داشتند، ١٠٠درصد از امنیت در این کشور راضی بودند و هیچ مشکلی در این باره نداشتند. از غذا راضی بودند و بدون استثنا همه شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی گفته‌اند ایران فراتر از انتظار آن‌ها بوده است.

نقد و پاسخ

در جریان این نشست B2B که از سوی جامعه تورگردانان ایران در پکن، دومین شهر پرجمعیت چین برگزار شد، آژانس‌های حاضر هر یک فرصت داشتند در ۵ دقیقه با یکدیگر مذاکره کنند. همچنین پیش از آغاز این رقابت تجاری، فیلم‌هایی از جاذبه‌های گردشگری ایران پخش شد که مورد توجه چینی‌ها مواجه شد. مذاکرات تجاری آژانس‌های با یکدیگر تقریبا چهار ساعت زمان برد.

نظر آژانس‌های ایرانی پس از انجام مذاکرات درباره تاثیر برگزاری این رویداد متناقض بود، برخی نسبت به حضور نداشتن آژانس‌های قوی از چین و به جای آن دعوت از آژانس‌های ضعیف که از بازار ایران شناخت کمی داشتند، معترض بودند. برخی هم نسبت به غیبت آژانس‌هایی که اسامی آن‌ها در فهرست بوده اما در B2B شرکت نکردند و همچنین به متناسب نبودن سطح رویداد با هزینه‌ای که برای شرکت در آن پرداخت شده انتقاد داشتند.

اما عده‌ دیگری از آژانس‌های ایرانی که در بازار چین از گذشته فعالیت داشته‌اند، معتقد بودند: مذاکرات تجاری دو جانبه‌ای که یک تشکل خصوصی بدون حمایت‌های دولت در کشور چین برگزار کرده با توجه به حساسیت‌هایی که درباره امنیت ایران وجود دارد، مطابق استاندارد B2B بوده و با توجه شرایط حساس ایران برگزاری آن برای کشوری مثل چین که در چهار فصل به کشورهای دیگر گردشگر می‌فرستد اقدام الزامی بوده که ادامه آن در شهرهای مختلف چین ضرورت دارد.

ابراهیم پورفرج _ رییس جامعه تورگردانان ایران _ در این رابطه، توضیح داد: ما برای برگزاری این رویداد از ۶٠ آژانس چینی که در حوزه خاورمیانه یا کشورهای اطراف ایران تور اجرای می‌کردند دعوت کردیم؛ آژانس‌های که تا به حال در ایران تور اجرای نکرده بودند. می خواستیم نظر آن‌هایی که در خاورمیانه یا ازبکستان و تاجیکستان حضور دارند اما در ایران کار نمی‌کنند، جلب کنیم.
وی افزود: از ۶٠ آژانس چینی دعوت کرده بودیم که تعداد شرکت‌کنندگان به بیش از ٨٠ نفر رسید. معتقدیم این نوع مذاکرات برای دو طرف مفید است. همه کشورها B2B برگزار می‌کنند. برنامه ایران به اینجا ختم نمی‌شود در ادامه از آژانسداران علاقمند به تعامل با ایران در چین دعوت می کنیم به کشورمان سفر کنند. متوجه شده‌ایم شناخت چینی‌ها از ایران خیلی کم است و امیدواریم با این حرکت‌ها بازار ورودی از چین رونق پیدا کند.

از نظر چینی‌های حاضر در این رویداد که آغاز تعاملات رسمی گردشگری‌شان با ایران پس از تایید دولت این کشور و امضا تفاهم‌نامه‌ای بین دولت‌های ایران و چین در سال ٢٠١١ بود، حضور یک مقام دولتی از ایران و اظهاراتی که درباره امنیت داشت، اطمینان برای ادامه همکاری‌ها را بیشتر کرد.

مونسان، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که بارها درباره افزایش سهم گردشگری ایران از بازار چین تا دو میلیون نفر سخن گفته، در جریان بازدید از این نشست تجاری گفت: جذب موفق یک تور حتما می‌تواند عامل جذب تورهای بیشتری شود.

او همچنین به معاون گردشگری پیشنهاد کرد برنامه‌ای برای اجرای تور مشترک بین ایران، چین و ترکیه و یا روسیه داشته باشد و از آژانس‌های چینی برای شرکت در نمایشگاه گردشگری ایران که در بهمن ماه برگزار می‌شود دعوت کند.





مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار