gardeshban.ir

مونسان در چین پیشنهاد کرد/
در این اجلاس که از روز گذشته (پنجشنبه هفتم آذرماه) در سطح کارشناسان ارشد در شهر پکن آغاز شده امروز (جمعه هشتم آذرماه) با حضور مقامات ارشد از ٩ کشور ایران، عراق، چین، پرو، ایتالیا، یونان، مصر، ارمنستان و هند به کار خود ادامه داد.
کد خبر: ۱۹۹۸۳
تاریخ انتشار : جمعه ۰۸ آذر ۱۳۹۸-1398 September 08
گردشبان (gardeshban.ir) :
در این اجلاس که از روز گذشته (پنجشنبه هفتم آذرماه) در سطح کارشناسان ارشد در شهر پکن آغاز شده امروز (جمعه هشتم آذرماه) با حضور مقامات ارشد از ٩ کشور ایران، عراق، چین، پرو، ایتالیا، یونان، مصر، ارمنستان و هند به کار خود ادامه داد.

علی‌اصغر مونسان با بیان این‌که به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران در سومین نشست وزارتی مجمع تمدن‌های باستان حضور دارد، گفت: نشست‌های پیشین وزارتی و دانشگاهی مثمر ثمر بودند و به ارائه چارچوبی مفهومی برای اقدامات بعدی و نیل به اهداف مشترک منجر شدند. در آتن، بر تشویق تبادلات فرهنگی و همکاری و یافتن راهکارهای مناسب برای تقویت اثربخشی مجمع و استفاده از فرهنگ به عنوان حوزه ای کارآمد برای دیپلماسی، توافق کردیم. آقای دکتر ظریف _ وزیر امور خارجه ایران _ در سخنرانی خود در آتن، در مورد نقش دیپلماسی فرهنگی در برقراری صلح، تاکید کرد.

وی افزود: در تیواناکو، متعهد شدیم تا بستری برای گفتگو و تبادل نظر بین اندیشمندان خود ایجاد کنیم و امروز، گرد هم آمده‌ایم تا از پیشرفت ارتباطات فرهنگی خود اطمینان حاصل کنیم، تأثیرات مثبت اجلاس را تقویت کنیم، از میراث خود محافظت و نسبت به اقدامات مجمع آگاهی و شناخت جهانی ایجاد کنیم.

او با تاکید بر تعهد ایران به بیانیه‌های فوق، از پیوستن کشورهای بیشتری به مجمع تمدن‌های باستانی، اعلام استقبال کرد و یادآور شد: این مجمع، بستری برای تبادل افکار و ایده‌ها در اختیار ما قرار می‌دهد. میراث فرهنگی در جهان پرچالش امروز، ابزار مهمی برای ترویج و تحکیم صلح میان جوامع و ملت‌ها است.

وی ادامه داد: به گواه تاریخ، نسل بشر همواره و در همه اعصار، با مشکلات و چالش‌های مختص زمان خود روبه‌رو بوده است و علاوه بر زمینه‌های پیدایش و شیوه‌های برخورد و مقابله با  هر یک از چالش‌ها در تمام دوره‌های تاریخی و همه نقاط جهان، کمابیش تکرار شده است. اگرچه گاهاً برخی جوامع با زیاده‌خواهی و تفوق‌طلبی، حقوق انسانی یکدیگر را نادیده گرفته و صلح و امنیت خود و دیگران را به چالش کشیده‌اند. پیروزی راستین، از آنِ جوامع و ملت هایی بوده است که با پرهیز از ستیزه‌جویی و با احترام به ارزش‌های انسانی و از رهگذر تفاهم و تعامل فرهنگی، بر روحیه سلطه‌جویی، فائق آمده و صلح و امنیت را تضمین کرده‌اند.

او تاکید کرد: در سایه همین تفاهم و تعامل بوده که فرهنگ‌ها و تمدن‌های گوناگون به رشد و تعالی رسیده‌اند. به همین دلیل اصل گفتگو و تعامل فرهنگی، به یادگار مانده از تمدن‌ها و فرهنگ‌های همه نسل‌های پیشین جوامع و به عنوان یک میراث مشترک بشریت، الگوی مناسبی برای پاسخ‌گویی به چالش‌های دنیای در حال جهانی شدن امروز است.

این مقام مسوول در دولت با اشاره به اختلافات فکری و تضاد منافع گوناگون اظهار کرد: توجه به مشترکات فرهنگی و تمدنی می‌تواند، منافع کشورها را به یکدیگر نزدیک‌تر کرده، شکاف‌های موجود بین آن‌ها را مرتفع کند. بنا بر این به باور من، امروز جهان بیش از هرچیز نیازمند نزدیکی، همدلی، گفتمان و ملاقات فرهنگی است، امری که جوامع کهن نیز در گذشته از آن بهره جسته‌اند.

او توجه به میراث فرهنگی از این منظر را نیز یک راه حل معتبر دانست و افزود: میراث فرهنگی به عنوان ابزار مهم در پیوند دادن نسل‌های امروز - به ویژه جوانان- به شان و هویت مشترک آن‌ها، نقش مهمی در نزدیک کردن ملت‌ها به یکدیگر ایفا می‌کند.
 
مونسان ادامه داد: میراث فرهنگی علاوه بر کمک به بازیابی ریشه‌های فرهنگی مشترک، همچنین جایگاه مهمی در پاسخگویی به مقتضیات عصر حاضر از جمله حفاظت از محیط زیست و کمک به تحقق توسعه پایدار دارد و به عنوان پیشروان توسعه، از این رهگذر نیز به تحقق صلح و امنیت جهانی کمک می‌کند.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به  همکاری بین‌المللی کشورها برای حفاظت از این میراث گرانبها  که در بستر اقدامات قاعده‌گذاری و اسناد بین‌المللی ایجاد شده است، یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران بیست و دو اثر تاریخی - فرهنگی، دو اثر طبیعی و ۱۳ اثر میراث فرهنگی ناملموس را در فهرست سازمان یونسکو به ثبت رسانده که  نمایانگر تعهد و عزم ایران به همکاری در چارچوب نظم جهانی ایجاد شده برای پاسداشت میراث مشترک بشری  هستیم.

وی همچنین گفت: اگرچه ما نمایندگان ۹ کشور هستیم که چهل درصد از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند، اما در واقع عضو یک جامعه جهانی هستیم و ریشه‌های خود را در یک هویت مشترک یعنی بشریت پیدا می‌کنیم. تاکنون، هر یک از کشورها اقدامات بسیاری در راستای حمایت از میراث خود انجام داده‌اند. با این حال به اعتقاد من، گام مؤثر بعدی برای مشارکت در تقویت نتایج تلاش‌های فردی ما، همگرایی نیروهاست.

او بر ضرورت ایجاد یک مکانیزم و ساختار عملیاتی و کاربردی برای برنامه‌ریزی و اجرای اقداماتی که به منظور شکل‌گیری آینده مجمع ضروری است، تاکید و بیان کرد: به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران، آمادگی خود را برای مشارکت در این فرایند، اعلام می‌کنم.

مونسان ادامه داد: تأثیر و اهمیت تمدن‌های باستان بر جهان مدرن به اندازه‌ای زیاد است که معتقدم باید یک روز به عنوان "روز جهانی تمدن‌های باستان"، هر ساله جشن گرفته شود. این نامگذاری باعث افزایش نمودِ مجمع و پررنگ شدن اهمیت و ارزش‌های مشترک تمدن‌های کهن می‌شود.

این مقام مسؤول در دولت ایران ادامه داد: در ادامه پیگیری نتایج نشست وزارتی در یونان و بولیوی، پیشنهاد بعدی من تعریف سازوکارهای کارآمد برای گسترش تعامل مردم با مردم از طریق درگیر کردن جوامع مدنی،بخش خصوصی و دانشگاه ها برای دستیابی به اهداف مجمع است. این امر باعث نمود و آگاهی عمومی بیشتر نسبت به مجمع می شود.

وی سپس اعضای این مجمع را به ایجاد شبکه‌ای از دانشگاه‌ها، با هدف گسترش مشارکت کارشناسان، پژوهشگران و همکاری آنها برای حفاظت و مدیریت میراث فرهنگی و غنی سازی جلسات آکادمیک انجمن، تشویق کرد و افزود: ایجاد چنین شبکه‌ای، ساختار مشورتی جلسات وزارتی ما را نیز تقویت خواهد کرد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با تاکید بر این‌که ترویج مبادلات فرهنگی و فعالیت‌های مشارکتیِ مردم محور در چارچوب مجمع تمدن‌های باستانی، باعث ایجاد همبستگی و اتحاد بین ما خواهد شد، اظهار کرد: آخرین پیشنهاد من برپایی نمایشگاهی است که جنبه‌های مختلف تمدن‌های ما از جمله باستان‌شناسی، موسیقی، معماری، صنایع دستی، هنرهای سنتی و داشته‌های گردشگری را به تصویر بکشد و هر ساله در یک کشور عضو برگزار شود. این امر فرصت‌های عظیمی برای تشویق روابط بین مردم ایجاد می‌کند و همچنین همکاری فعالانه و برجسته‌ای بین کشورهای عضو ایجاد و کشورهای بیشتری را ترغیب می‌کند تا به مجمع بپیوندند.

او با اشاره به نقش چین در برگزاری این مجمع، اظهار کرد: چین حقیقتاً اراده خود را برای توسعه منطقه‌ای چند کشوری از طریق ابتکار یک جاده‌ی یک پهنه، که هدف از آن ایجاد یک همکاری برد - برد برای همه کشورهای عضو است، ثابت کرده است.
 
وی افزود: امروز، خرد جمعی بشر به این نتیجه رسیده است که توسعه پایدار نمی‌تواند به وقوع بپیوندد، مگر اینکه ما رویکردی یکپارچه داشته باشیم. جمهوری اسلامی ایران همچنین از هرگونه ابتکار مسالمت آمیز که مردم را بهم می‌رساند، حمایت و پشتیبانی می‌کند. در راستای تقویت مجمع تمدن‌های باستانی، مشتاقانه امیدوارم هر یک از ما کاملاً متعهد و درگیر روح این گردهمایی باشیم.

مونسان در ادامه این مجمع با لو شوجنگ -  وزیر فرهنگ و گردشگری جمهوری خلق چین - دیدار کرد.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار