gardeshban.ir

کارت شکلات‌های متعلق به دوران قاجار جمع‌آوری شده توسط یک مجموعه‌دار ایرانی در نمایشگاهی در معرض دید عموم قرار گرفته و بستری برای مطالعه و پژوهش تاریخی آن عصر فراهم‌آورده است.
کد خبر: ۲۰۰۶۳
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۸-1398 September 10
گردشبان (gardeshban.ir) :
سام شمس آبادی صاحب این مجموعه با بیان اینکه این نمایشگاه تصاویر دوره قاجار و اوایل پهلوی اول است که روی جعبه‌های شکلات آن دوره استفاده شده است گفت: بلژیک به عنوان مهمترین تولیدکننده شکلات طی قراردادی تصاویری از ایران را روی جعبه شکلات‌هایش برای جذب توریست‌های اروپایی سده نوزده و اوایل بیستم قرار داد و این کارت شکلات‌ها که در مقاطعی مستقیماً به دستور و تحت نظر مظفرالدین‌شاه تهیه می‌شدند دریچه‌ای به دنیای تاریخ ارتباطات تصویری محسوب می‌شود.

وی با اشاره به کاربرد کارت‌های شکلات در تشریح فرهنگ‌ها افزود: تصویر بسته بندی‌ها که شامل جاذبه‌های گردشگری ایران و پرتره شاهان بودند یکی از راه‌های شناساندن ایران به اروپایی‌ها بود که به دولت مردان قاجار در آن دوره پیشنهاد شد. 

مهدی عراقچیان پژوهشگر تاریخ هنر نیز در مورد این مجموعه گفت: این اقلام امروز اسناد بصری برای پژوهش‌های تاریخی محسوب می‌شوند که در بستر داده‌های آن می‌توان مطالعات فرهنگی و اجتماعی عمیقی را صورت داد.

وی معتقد است: تصاویر روی بسته بندی‌های کالاها همچون شکلات، کبریت، چای و کارت پستال‌ها در گذشته یکی از راه‌های معرفی حال و هوای مشرق زمین برای کسانی بود که فرسنگ‌ها دورتر زندگی می‌کردند.

مهدی عراقچیان اضافه کرد: در نمایشگاه دایر شده در تهران شاهد تصاویری از ایران در دوره قاجار به عنوان یکی از انواع اطلاعات بصری به جامانده از تاریخ هستیم که مشخصاً به سفارش دربار جهت معرفی ایران به گردشگران غربی تهیه شده است.

این مجموعه که در کافه لقانطه باغ موزه قصر تهران ارائه شده است هفتاد و هشت تصویر را در اندازه A۵ شامل می‌شود. علاقه‌مندان می‌توانند تا پانزدهم آذرماه ۱۳۹۸ برای دیدن این مجموعه به این نمایشگاه در باغ موزه قصر به نشانی انتهای خیابان مطهری، خیابان شهدای ناجا مراجعه کنند.

مهدی عراقچیان با بیان اینکه شناختن تصویری که از یک کشور در دوره‌های مختلف در اذهان ساکنین دیگر نقاط جهان شکل گرفته یکی از راه‌های بررسی پیشینه چگونگی ارتباط آن کشور با دیگر ملل و تجزیه و تحلیل شرایط دوره مورد بحث است به ایرنا گفت: می‌دانیم که تاثیر و ماندگاری اصلی که تصویر در ذهن افراد به جا می‌گذارد به مراتب سریع تر و پایدارتر از نوشته‌های پر حجمی است که فقط متخصصان حوصله خواندن آن را دارند.

جعبه‌های تاریخی شکلات بلژیکی با تصاویر شاهان قاجار + تصاویر

جعبه‌های تاریخی شکلات بلژیکی با تصاویر شاهان قاجار + تصاویر

جعبه‌های تاریخی شکلات بلژیکی با تصاویر شاهان قاجار + تصاویر






پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار