gardeshban.ir

داستان پوسیدگی دندان در کودکی، داستانی پردردسر از چندین نظر است. برخی والدین تلاش می‌کنند در کوتاه‌ترین زمان ممکن فرزندشان را به دندان پزشکی ببرند و دندان او را پر کنند. تلاشی که گاهی به واسطه سن کم کودک و همراهی نکردن او، ممکن است به نتیجه مطلوب نرسد، اما در این شرایط راه چاره چیست؟
کد خبر: ۲۰۰۹۷
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۸-1398 September 11
گردشبان (gardeshban.ir) :
مطالعه جدیدی که نتایج آن این هفته منتشر شده است، می‌تواند کمک خوبی برای این گروه از والدین باشد.

در این مطالعه گسترده که توسط دندان‌پزشکان انگلیسی انجام شده و سه سال طول کشیده، سه روش متفاوت برخورد با پوسیدگی دندان در کودکان سه تا هفت سال مورد بررسی قرار داده شده است. اول همان روش معمول تراشیدن پوسیدگی و پرکردن دندان، دوم پرکردن دندان با پانسمان یا مواد با عمر بیشتر بدون تراش دندان و روش سوم، ارتقای بهداشت دهان بدون انجام مداخله‌ای خاص برای آن. 

بررسی این پژوهشگران روی وضعیت 1140 کودک که دارای پوسیدگی دندان بودند، نشان داد که اگر یکی از این سه روش استفاده شود، وضعیت کودک از نظر درد دندان و رضایت دندان‌پزشک از نتایج حاصل شده، تفاوتی ندارد و به عبارتی شواهدی که نشان دهد تراش پوسیدگی و پرکردن دندان همیشه بهترین انتخاب است، وجود ندارد.


روش‌های مختلف را امتحان کنید

اگر دندان فرزندتان پوسیده است، در اولین قدم برنامه‌هایی برای بهبود بهداشت او داشته باشید. مسواک دو بار در روز با خمیردندان دارای فلوراید، کم کردن مصرف موادغذایی شیرین و انجام فلورایدتراپی در فواصل منظم توسط دندان‌پزشک را جدی بگیرید. توجه داشته باشید که این اقدامات درد و همچنین هزینه زیادی ندارد. در قدم دوم و در صورتی که فرزندتان کوچک است، شاید بتوانید به روش‌های غیرتهاجمی برای درمان از جمله پانسمان دندان فکر کنید. توجه داشته باشید که اولین تجربه کودکان در مواجهه با دندان پزشک اهمیت زیادی دارد. پس شاید بهتر باشد برای کودکان خردسال، اولین درمان‌ها توسط دندان پزشک، درمانی‌هایی بدون درد و البته قابل انجام در زمانی کوتاه باشد. 

در نهایت نیز توجه داشته باشید در صورت رسیدگی نکردن به دندان و گسترش پوسیدگی، ممکن است کار به جایی برسد که چاره‌ای جز تراش دندان و پر کردن آن باقی نماند. پس درمان‌های در دسترس‌تر، کم‌هزینه‌تر و آسان‌تر را جدی بگیرید تا نیازی به درمان‌های گسترده‌تر نباشد و بدانید که در پوسیدگی‌های مختصر، این روش‌ها می‌تواند به قدر درمان‌های پرهزینه‌تر موثر باشد.

مراقبت از دندان های شیری ضروری است ؟

عقیده بیشتر افراد این است که دندان‌های شیری به دلیل عمر کوتاه شان اهمیت چندانی ندارد و به مراقبت ‌ از آن ها نیازی نیست. اما واقعیت غیر از این است.

اگر دندان شیری زودتر از موقع از دست برود، دندان‌های مجاور به سمت محل خالی دندان حرکت و فضای موجود را تنگ می‌کند بنابراین رویش دندان دایمی جایگزین در این فضا، دچار مشکل می‌شود.متأسفانه بسیاری از پدر و مادرها فکر می‌کنند که زود خراب شدن دندان‌های شیری و کشیدن آن‌ها مهم نیست چرا که دندان‌های دایمی به جای آن‌ها خواهد رویید. به این ترتیب با مراقبت نکردن باعث پوسیدگی زودرس و از بین رفتن آن‌ها می‌شوند که نتیجه آن رویش نابه جا یا رویش نکردن دندان‌های دایمی زیرین است.

نکاتی که باید رعایت کنید

* از خواباندن کودک با شیشه شیر و شیردادن شبانه خودداری کنید .
* بعد از دادن شیر به کودک تان با گاز استریل دندان هایش را تمیز کنید .
* از دادن مواد قندی و نشاسته ای به کودک در میان وعده ها خودداری کنید .
* تا حد امکان کودک را از مصرف تنقلات شیرین منع کنید.
* از تنقلات مغذی و طبیعی مانند گردو، کشمش و پسته استفاده کنید .
* کودک را به طور منظم برای معاینه نزد دندان پزشک ببرید.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار